Pro­eko­lo­gicz­ne roz­wi­ąza­nie Sto­ra En­so w fir­mie Pi­ca­de­liPoprzedni artykuł 

Fot.: Stora Enso
Fot.: Sto­ra En­so

Pi­ca­de­li – fir­ma spe­cja­li­zu­jąca się w da­niach sa­łat­ko­wych na wy­nos – za­stąpi­ła w ostat­nim cza­sie sto­so­wa­ne do­tych­czas jed­no­ra­zo­we wiecz­ka pla­sti­ko­we ich od­po­wied­ni­ka­mi, wy­ko­na­ny­mi z włókien for­mo­wal­nych. Ro­zwi­ąza­nie to, stwo­rzo­ne wspól­nie ze Sto­ra En­so, jest wol­ne od two­rzyw sztucz­nych, od­na­wial­ne, odzy­ski­wal­ne i bio­de­gra­do­wal­ne, po­zwa­la­jąc fir­mie Pi­ca­de­li na re­duk­cję ilo­ści pla­sti­ko­wych od­pa­dów (o ok. 120 ton rocz­nie.

Pi­ca­de­li dys­po­nu­je sie­cią ok. 2300 ba­rów sa­łat­ko­wych na ob­sza­rze Eu­ro­py i USA. Fir­ma du­żo uwa­gi po­świ­ęca kwe­stiom śro­do­wi­sko­wym w kon­te­kście pro­wa­dzo­nej dzia­łal­no­ści – wy­zna­czy­ła so­bie rów­nież am­bit­ny cel, by do 2025 ro­ku zre­du­ko­wać ilo­ść wy­ko­rzy­sty­wa­ne­go przez nią pla­sti­ku o 50%. Aby go zre­ali­zo­wać, pod­jęta zo­sta­ła de­cy­zja o wpro­wa­dze­niu wol­nych od pla­sti­ku wie­czek do opa­ko­wań na da­nia na wy­nos.

Bi­zne­so­wy po­my­sł Pi­ca­de­li uwzględ­nia sa­mo­ob­słu­go­we ba­ry, w których klien­ci we wła­snym za­kre­sie wy­bie­ra­ją i mie­sza­ją od­po­wied­nie skład­ni­ki sa­ła­tek. Od po­cząt­ku w re­ali­za­cji te­go pro­jek­tu fir­ma sto­so­wa­ła mi­secz­ki i po­kryw­ki wy­ko­na­ne z two­rzy­wa sztucz­ne­go. Pierw­sze z wy­mie­nio­nych już kil­ka lat te­mu za­stąpi­ły ich od­po­wied­ni­ki wy­two­rzo­ne z kar­to­nu. Jed­nak przed fir­mą po­ja­wi­ło się ko­lej­ne wy­zwa­nie: za­stąpie­nie pla­sti­ko­we­go wiecz­ka bar­dziej pro­eko­lo­gicz­nym roz­wi­ąza­niem.

Od­na­wial­ne, wol­ne od pla­sti­ku, odzy­ski­wal­ne i bio­de­gra­do­wal­ne

„Po­szu­ki­wa­li­śmy pa­pie­ro­wej po­kryw­ki, wi­ęc za­częli­śmy roz­mo­wy na ten te­mat ze Sto­ra En­so. Za­pro­po­no­wa­no nam ma­te­riał wy­ko­na­ny z włókien for­mo­wal­nych, co brzmia­ło świet­nie, ale za­sta­na­wia­li­śmy się nad re­ak­cją na­szych klien­tów. W tym przy­pad­ku bo­wiem sa­łat­ka nie by­ła­by przez nich wi­dzia­na, gdyż sa­mo wie­ko by­ło­by nie­prze­zro­czy­ste” – mówi Ch­ri­sti­ne So­ome, Fo­od Con­cept De­ve­lo­per w fir­mie Pi­ca­de­li. Fir­my roz­po­częły wspól­ne pra­ce nad wie­kiem wy­ko­na­nym z te­go pro­eko­lo­gicz­ne­go su­row­ca, ba­zu­jące­go na włók­nach drzew­nych. „Te­go ty­pu po­kryw­ki by­ły do­tych­czas sto­so­wa­ne przy kub­kach na na­po­je, ale ni­gdy w przy­pad­ku wi­ęk­szych roz­mia­rów. Mu­sie­li­śmy za­tem opra­co­wać zu­pe­łnie no­wy pro­dukt, które­go nikt wcze­śniej nie stwo­rzy­ł” – do­da­je Yu­jia Zhang, Pro­duct Ma­na­ger w fir­mie Sto­ra En­so.

No­we wie­ko, wy­ko­na­ne z włókien for­mo­wal­nych, po­dob­nie jak po­zo­sta­łe roz­wi­ąza­nia

Sto­ra En­so z se­rii Pu­re­Fi­ber de­dy­ko­wa­ne da­niom na wy­nos, jest bio­de­gra­do­wal­ne, wol­ne od pla­sti­ku, PFAS i in­nej che­mii o dłu­go­tr­wa­łym dzia­ła­niu, mo­żna je też pod­dać re­cy­klin­go­wi w tych sa­mych ci­ągach prze­my­sło­wych do których tra­fia pa­pier.

Za­pro­jek­to­wa­ne z my­ślą o kon­su­men­tach

Jak się wkrót­ce oka­za­ło, nie­prze­zro­czy­sto­ść wie­ka nie by­ła żad­ną prze­szko­dą w tym, by no­we roz­wi­ąza­nie zy­ska­ło po­pu­lar­no­ść wśród klien­tów Pi­ca­de­li. „Jesz­cze w fa­zie pro­to­ty­pu zo­sta­ło ono przez nas prze­te­sto­wa­ne w du­żym su­per­mar­ke­cie w Göte­bor­gu. By­łam tam wó­wczas oso­bi­ście i ze­wsząd sły­sza­łam ko­men­ta­rze w ro­dza­ju „na­resz­cie pla­stik znik­nął z wie­czek!”. Po­nie­waż ka­żdy z klien­tów wy­bie­ra skład­ni­ki i mie­sza je sa­mo­dziel­nie, po­trze­ba zaj­rze­nia do tak przy­go­to­wa­nej sa­łat­ki w na­tu­ral­ny spo­sób znik­nęła” – mówi Ch­ri­sti­ne So­ome.

In­nym aspek­tem, na ja­ki wska­zy­wa­li kon­su­men­ci, był spe­cy­ficz­ny od­głos po­ja­wia­jący się w chwi­li za­my­ka­nia mi­secz­ki, po­twier­dza­jący, że wie­ko jest wła­ści­wie przy­twier­dzo­ne. Je­go pro­jekt umo­żli­wia też umiesz­cza­nie opa­ko­wań jed­no na dru­gim, czy też uzu­pe­łnia­nie sa­łat­ki o do­dat­ko­wy ku­bek z dres­sin­giem. De­sign wie­ka to efekt współpra­cy dzia­łu mar­ke­tin­gu Pi­ca­de­li z pro­jektantem opa­ko­wań za­trud­nio­nym przez Sto­ra En­so. Nor­dyc­ki kon­cern był od­po­wie­dzial­ny za pro­jekt struk­tu­ral­ny, zaś Pi­ca­de­li – za część gra­ficz­ną, uwzględ­nia­jącą rów­nież tło­cze­nia wy­ko­na­ne na po­kryw­ce. „Ści­sła współpra­ca na wszyst­kich eta­pach te­go pro­jektu w du­żej mie­rze za­de­cy­do­wa­ła o je­go suk­ce­sie. Nie by­ła to ty­po­wa re­la­cja klien­t/do­staw­ca, ale praw­dzi­wa ko­ope­ra­cja mi­ędzy dwie­ma fir­ma­mi. To by­ła za­ra­zem świet­na za­ba­wa i ogrom­na sa­tys­fak­cja” – do­da­je Ch­ri­sti­ne So­ome.

Ce­lem fir­my Pi­ca­de­li jest za­stąpie­nie rocz­nie 10 mln pla­sti­ko­wych wie­czek po­kryw­ka­mi wy­ko­na­ny­mi z Pu­re­Fi­ber, co po­zwo­li zre­du­ko­wać ilo­ść od­pa­dów z two­rzyw sztucz­nych ge­ne­ro­wa­nych przez fir­mę w ska­li ro­ku o 120 ton. Jak pod­kre­śla Sto­ra En­so, ślad węglo­wy w przy­pad­ku wie­ka wy­ko­na­ne­go z Pu­re­Fi­ber jest na­wet o 75% mniej­szy niż w przy­pad­ku al­ter­na­tyw­nych ma­te­ria­łów ta­ki jak pla­stik czy ba­gas­sa.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści