Tren­dy w bra­nży dru­ku ko­mer­cyj­ne­go na rok 2023 okiem Ko­ni­ca Mi­nol­taPoprzedni artykuł 

W szyb­ko zmie­nia­jącym się świe­cie, w którym spo­łe­cze­ństwa sta­ją się co­raz bar­dziej świa­do­me swo­jej kon­sump­cji i nie­do­bo­ru za­so­bów na­tu­ral­nych, tech­no­lo­gia dru­ku cy­fro­we­go jest na­dzie­ją dla do­staw­ców usług po­li­gra­ficz­nych. Cy­fro­wa era ko­mu­ni­ka­cji wie­lo­ka­na­ło­wej mo­że zmie­nić spo­sób ro­zu­mie­nia, in­te­rak­cji i ży­cia, ale ni­gdy nie za­stąpi emo­cji, ja­kie wy­wo­łu­je druk.

Dla pro­du­cen­tów sprzętu druk cy­fro­wy jest mo­to­rem wzro­stu – w ostat­nich la­tach ob­ser­wu­je­my trend ode­jścia od ana­lo­gu, po­nie­waż mar­ki i sprze­daw­cy iden­ty­fi­ku­ją zwin­no­ść, au­to­ma­ty­za­cję i szyb­ką re­ak­cję ja­ko czyn­ni­ki kry­tycz­ne dla spro­sta­nia zmie­nia­jącym się wzor­com po­py­tu.

Prze­jście z ana­lo­gu na cy­frę jest nie do za­trzy­ma­nia

Ob­ser­wo­wa­ne obec­nie tren­dy, ta­kie jak fast fa­shion, krót­kie se­rie, per­so­na­li­za­cja czy szyb­ka do­sta­wa, są wspie­ra­ne przez wy­ko­rzy­sta­nie dru­ku cy­fro­we­go. Prze­jście od dru­ku ana­lo­go­we­go do cy­fro­we­go nie­sie ze so­bą tak wie­le zu­pe­łnie no­wych mo­żli­wo­ści, że jest re­wo­lu­cją nie do za­trzy­ma­nia.

Wraz z przy­spie­sze­niem au­to­ma­ty­za­cji i dru­ku on­li­ne otwie­ra się świat zu­pe­łnie no­wych roz­wi­ązań, które mo­gą być do­star­czo­ne tyl­ko po­przez pro­duk­cję cy­fro­wą.

Mniej to­uch­po­in­tów po­ma­ga wy­eli­mi­no­wać ludz­kie błędy

Pa­trząc w przy­szło­ść wi­dzi­my dal­szą au­to­ma­ty­za­cję i opty­ma­li­za­cję pro­ce­sów, które do­ce­lo­wo pro­wa­dzą do stwo­rze­nia in­te­li­gent­nej fa­bry­ki. Umie­jęt­no­ści i kre­atyw­no­ść lu­dzi za­wsze będą nie­zwy­kle cen­ne dla firm po­li­gra­ficz­nych, ale jed­no­cze­śnie au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów wszędzie tam, gdzie jest to mo­żli­we, zmniej­sza kosz­ty pra­cy i mak­sy­ma­li­zu­je wy­daj­no­ść. Mniej­sza licz­ba punk­tów sty­ku po­ma­ga też wy­eli­mi­no­wać mo­żli­wo­ść wy­stąpie­nia ludz­kich błędów, które­mo­gą spo­wo­do­wać kosz­tow­ne opóźnie­nia lub błędy w pro­duk­cji.

Prze­pływ pra­cy, opro­gra­mo­wa­nie i au­to­ma­ty­za­cja pro­ce­sów wraz z roz­wi­ąza­nia­mi w chmu­rze oraz post­press są klu­czo­wy­mi czyn­ni­ka­mi zwi­ęk­sza­jący­mi wy­daj­no­ść i two­rzący­mi war­to­ść do­da­ną w ra­mach dąże­nia do in­te­li­gent­nej fa­bry­ki. Mo­żli­wo­ści jest bar­dzo wie­le. Ryn­ki dru­ku ko­mer­cyj­ne­go i prze­my­sło­we­go na­dal roz­wi­ja­ją się dzi­ęki dru­ko­wi cy­fro­we­mu, po­nie­waż roz­mia­ry na­kła­dów wci­ąż się zmniej­sza­ją, a za­ra­zem ro­sną wy­ma­ga­nia do­ty­czące zrów­no­wa­żo­nych spo­so­bów pro­duk­cji po­przez ogra­ni­cze­nie ilo­ści od­pa­dów. Sta­je się to co­raz wa­żniej­sze, zwłasz­cza w obli­czu glo­bal­nych wy­zwań zwi­ąza­nych z do­stęp­no­ścią su­row­ców oraz wzro­stem cen ener­gii.

Opa­ko­wa­nie jest rów­nież stra­te­gicz­ną częścią pro­duk­tu, dla której druk jest nie­zbęd­ny. Tra­dy­cyj­nie do te­go ce­lu przy pro­duk­cji na du­żą ska­lę wy­ko­rzy­sty­wa­no sys­te­my ana­lo­go­we. Ocze­ki­wa­nia klien­tów jed­nak ewo­lu­ują: krót­kie se­rie, re­duk­cja kosz­tów i krót­ki czas re­ali­za­cji to czyn­ni­ki, które obec­nie przy­spie­sza­ją pe­ne­tra­cję roz­wi­ązań cy­fro­wych w seg­men­cie pro­duk­cji opa­ko­wań.

Stra­te­gicz­ne in­we­sty­cje za­pew­nią dru­kar­niom roz­wój

Pod­czas gdy ana­log wci­ąż do­mi­nu­je na ca­łym ryn­ku dru­ku w ujęciu ilo­ścio­wym i war­to­ścio­wym, druk cy­fro­wy ro­śnie szyb­ciej i zaj­mu­je co­raz wi­ęk­szy udział w war­to­ści. Trend ten przy­spie­szy­ła pan­de­mia. We­dług Smi­ther­sa war­to­ść dru­ku cy­fro­we­go w ca­łej Eu­ro­pie wzro­śnie z 27,6 mld eu­ro w 2017 r. do 41,2 mld eu­ro w 2027 r.Pod względem wo­lu­me­nu licz­ba wy­dru­ków cy­fro­wych wzro­śnie z 351 mld do 582 mld stron A4, co sta­no­wi zmia­nę o 66% w tym sa­mym dzie­si­ęcio­let­nim okre­sie. Udział war­to­ści dru­ku cy­fro­we­go wzro­śnie z 16% ca­łko­wi­tej war­to­ści dru­ku i opa­ko­wań dru­ko­wa­nych w 2017 ro­ku do 19,8% w 2027 ro­ku. Smi­thers wska­zu­je na druk cy­fro­wy ja­ko na „sek­tor wy­so­kie­go wzro­stu dru­ku ko­mer­cyj­ne­go, zmie­nia­jący ła­ńcu­chy do­staw i mo­de­le bi­zne­so­we”.

Druk atra­men­to­wy prze­ło­mo­wą tech­no­lo­gią

Wci­ąż wzra­sta ilo­ść ko­lo­ro­wych ar­ku­szy ci­ętych, elek­tro­gra­fia wkra­cza na ry­nek opa­ko­wań, ma ugrun­to­wa­ną po­zy­cję w dzie­dzi­nie ety­kiet i roz­wi­ja się w dzie­dzi­nie kar­to­nów i opa­ko­wań gi­ęt­kich, „a­le to druk atra­men­to­wy­będzie miał naj­wi­ęk­szy wzrost, a wie­lu do­staw­ców ogła­sza na­de­jście praw­dzi­wie prze­ło­mo­wej tech­no­lo­gii”, do­da­jąc, że osi­ągal­na ja­ko­ść jest już na po­zio­mie dru­ku li­to­we­go. I jest to „naj­szyb­ciej roz­wi­jający się pro­ces dru­ku”.

No­we urządze­nia atra­men­to­we są naj­szyb­ciej roz­wi­ja­jący­mi się urządze­niami w wie­lu ka­te­go­riach. Jed­ną z nich są ar­ku­szo­we urządze­nia atra­men­to­we, w których je­ste­śmy obec­ni dzi­ęki na­szym wie­lo­krot­nie na­gra­dza­nym Ac­cu­rio­Jet KM-1 – ma­szy­ny te na­zy­wa­ne są nie­kie­dy­„sz­waj­car­skim scy­zo­ry­kie­m”, po­nie­waż ma­ją tak wie­le za­sto­so­wań.

Wraz z roz­wo­jem tech­no­lo­gii dru­ku cy­fro­we­go opty­mi­stycz­nie pa­trzy­my w przy­szło­ść. Nasz opty­mizm odzwier­cie­dla rów­nież 8. dru­pa Glo­bal Trends Re­port, który wska­zu­je na po­wrót za­ufa­nia po­mi­mo te­go, że glo­bal­ne ryn­ki eko­no­micz­ne do­świad­czy­ły w ci­ągu ostat­nich dwóch lat naj­wi­ęcej wstrząsów od cza­sów dru­giej woj­ny świa­to­wej. „Dru­ka­rze i do­staw­cy wy­ka­zu­ją de­ter­mi­na­cję do roz­wi­ja­nia swo­jej dzia­łal­no­ści, in­we­stu­jąc w mia­rę po­trzeb, po­cząw­szy od 2023 ro­ku” – czy­ta­my w pod­su­mo­wa­niu ra­por­tu.

Sprze­daż ma­szyn cy­fro­wych będzie ro­sła w ci­ągu naj­bli­ższych 10 lat

Ana­li­ty­cy Smi­ther­sa prze­wi­du­ją rów­nież „kon­se­kwent­ny” wzrost sprze­da­ży ma­szyn cy­fro­wych do 2032 ro­ku, przy czym oży­wie­nie ozna­cza po­wrót do po­zio­mów in­we­sty­cyj­nych zbli­żo­nych do 2017 ro­ku. Sprze­daż no­wych urządzeń wzro­śnie o 2,2% CAGR (Com­po­und An­nu­al Growth Ra­te) w okre­sie 10 lat.

„No­we ma­szy­ny dru­kar­skie są mo­to­rem wzro­stu ryn­ku dru­ku cy­fro­we­go” – czy­ta­my w ra­por­cie. „W elek­tro­gra­fii do­stęp­ne są ma­szy­ny na ar­ku­sze ci­ęte i zwo­jo­we o różnym po­zio­mie wy­daj­no­ści. Druk atra­men­to­wy ma bar­dzo sze­ro­ką ga­mę ma­szyn –u­rządze­nia ni­sko­kosz­to­we, ma­szy­ny sze­ro­ko­for­ma­to­we, spe­cja­li­stycz­ne in­te­gra­cje oraz sze­ro­ką ga­mę ma­szyn we i ar­ku­szo­wych w różnych for­ma­ta­ch”.

Do 2032 ro­ku war­to­ść dru­ku cy­fro­we­go wy­nie­sie 230,5 mi­liar­da do­la­rów, sta­no­wi­ąc pra­wie jed­ną czwar­tą wszyst­kich dru­ków i opa­ko­wań dru­ko­wa­nych (nie­co po­ni­żej 30 bi­lio­nów wydru­ków). Ra­port po­da­je rów­nież, że war­to­ść dru­ku cy­fro­we­go będzie ro­sła w tem­pie 5,8% CAGR sta­le od 2022 ro­ku, pod­czas gdy wo­lu­men wzro­śnie o tę sa­mą kwo­tę, co da­je łącz­ny wzrost o 75,2%.

Du­żym zwy­ci­ęz­cą jest druk atra­men­to­wy. Sta­no­wił on 61,4% war­to­ści dru­ku cy­fro­we­go i 62,4% wo­lu­me­nu w 2017 ro­ku. We­dług pro­gnoz wzro­śnie do 74% war­to­ści i 77,5% wo­lu­me­nu w 2032 ro­ku. Smi­thers twier­dzi, że ni­ższy wzrost wo­lu­me­nu odzwier­cie­dla wy­co­fy­wa­nie się z mo­no­ch­ro­ma­tycz­ne­go dru­ku z to­ne­rem ci­ągłym – z wy­jąt­kiem nie­których nisz zwi­ąza­nych z bez­pie­cze­ństwem.

Wi­dzi­my mo­żli­wo­ści dla na­szych klien­tów za­rów­no na ryn­ku to­ne­rów, jak i atra­men­tów, po­nie­waż sta­ra­my się po­móc w prze­ana­li­zo­wa­niu mo­żli­wo­ści han­dlo­wych w ra­mach part­ner­skie­go po­de­jścia. Tech­no­lo­gia cy­fro­wa umo­żli­wia do­stęp do wie­lu funk­cji, których klien­ci z sek­to­rów dru­ku ko­mer­cyj­ne­go, opa­ko­wań i prze­my­słu po­szu­ku­ją do opła­cal­nych za­sto­so­wań.

Oprócz akre­dy­ta­cji, ta­kich jak cer­ty­fi­ka­ty FOGRA dla pras KM-1e HD i KM-1e w ob­sza­rze na­szych dru­ka­rek atra­men­to­wych, od­nie­śli­śmy rów­nież wie­le suk­ce­sów z na­szy­mi sys­te­ma­mi opar­ty­mi na to­ne­rze, które z pew­no­ścią po­wtórzy­my w 2023 ro­ku. Na przy­kład na­sza se­ria Ac­cu­rio­Print 7100 zdo­by­ła na­gro­dę BLI (Buy­ers’ Lab In­cor­po­ra­ted) 2022 Co­lo­ur PRO Award od Key­po­int In­tel­li­gen­ce w nie­ca­ły rok po wpro­wa­dze­niu na ry­nek, a ta­kże cer­ty­fi­kat bez­pie­cze­ństwa za­ba­wek od TÜV Rhe­in­land (przy­zna­ny rów­nież Ac­cu­rio­Jet KM-1e).

Za­pew­nie­nie war­to­ści do­da­nej na wy­dru­kach po­przez uszla­chet­nia­nie

Od pod­sta­wo­wych urządzeń dru­ku­jących, ta­kich jak wpro­wa­dzo­ny na ry­nek Ac­cu­rio­Print 2100 o wy­daj­no­ści 100 stron na mi­nu­tę, po wy­so­ko­na­kła­do­we urządze­nia dru­ku­jące, ta­kie jak Ac­cu­rio­Press C1400 Se­ries, Ko­ni­ca Mi­nol­ta sto­su­je za­awan­so­wa­ne tech­no­lo­gie i pro­jek­ty w swo­ich na­gra­dza­nych dru­kar­kach. Wraz z part­ne­rem – MGI – do­strze­ga­my wzrost i mo­żli­wo­ści, ja­kie da­je do­star­cza­nie war­to­ści do­da­nej do wy­dru­ków po­przez tech­no­lo­gie po­wle­ka­nia i wy­ka­ńcza­nia.

Nie spo­czy­wa­my na lau­rach. Wci­ąż jest ogrom­na pra­ca do wy­ko­na­nia w za­kre­sie edu­ka­cji ryn­ku na te­mat ko­rzy­ści pły­nących z pro­duk­cji cy­fro­wej. Je­ste­śmy zde­ter­mi­no­wa­ni, aby po­móc na­szym klien­tom zi­den­ty­fi­ko­wać i uru­cho­mić po­ten­cjał, ja­ki nie­sie ze so­bą cy­fry­za­cja oraz osi­ągnąć ko­lej­ny po­ziom w cy­fro­wej do­sko­na­ło­ści ich or­ga­ni­za­cji, po­przez po­now­ne prze­my­śle­nie miej­sca pra­cy.

Wspie­ra­nie in­te­li­gent­ne­go, po­łączo­ne­go miej­sca pra­cy

Oprócz dal­sze­go umac­nia­nia na­szej po­zy­cji ja­ko jed­ne­go z głów­nych pro­du­cen­tów w dzie­dzi­nie dru­ku ko­mer­cyj­ne­go i prze­my­sło­we­go, będzie­my pa­trzeć sze­rzej, aby wspie­rać klien­tów w kszta­łto­wa­niu ich przy­szło­ści. Po­ma­ga­jąc we wdra­ża­niu in­te­li­gent­ne­go, po­łączo­ne­go miej­sca pra­cy Ko­ni­ca Mi­nol­ta ofe­ru­je usłu­gi w za­kre­sie chmu­ry, IT, za­rządza­nia­dru­kiem, roz­wi­ązań wi­deo dla pra­cy zdal­nej, za­rządza­nia prze­pły­wem pra­cy oraz au­to­ma­ty­za­cji i bez­pie­cze­ństwa.

Mo­żli­wo­ści roz­wo­ju są ogrom­ne, ale jed­no jest pew­ne – udział pro­duk­cji cy­fro­wej na wszyst­kich ryn­kach będzie co­raz bar­dziej wi­docz­ny.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ko­ni­ca Mi­nol­ta

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści