Nie­mal 45 proc. MŚP z sek­to­ra prze­my­sło­we­go uwa­ża, że wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów da­je prze­wa­gę nad kon­ku­ren­cjąPoprzedni artykuł 

We­dług firm prze­my­sło­wych z sek­to­ra MŚP głów­ny­mi czyn­ni­ka­mi, które de­cy­du­ją o osi­ągni­ęciu prze­wa­gi ryn­ko­wej jest wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów ko­ńco­wych (44,3 proc.), naj­ni­ższe ce­ny (31,3 proc.) oraz wy­kwa­li­fi­ko­wa­na ka­dra (25,7 proc.). W po­rów­na­niu do ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go w 2021 spa­dło zna­cze­nie ter­mi­no­wo­ści, a wzro­sło do­brych re­la­cji z kon­tra­hen­ta­mi.

Jak wy­ni­ka z ba­da­nia Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce, co dru­gi an­kie­to­wa­ny (44,3 proc.)uwa­ża, że prze­wa­gę kon­ku­ren­cyj­ną da­je wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów. Na dru­gim miej­scu przed­si­ębior­cy z bra­nży obrób­ki me­ta­li, prze­twór­stwa two­rzyw sztucz­nych i spo­żyw­czej naj­częściej wska­zu­ją na naj­ni­ższe ce­ny – 31,3 proc.

Z ko­lei co czwar­ty ba­da­ny wy­mie­nia wy­kwa­li­fi­ko­wa­ny ze­spół pra­cow­ni­ków oraz ter­mi­no­wo­ść. Po­dob­ny od­se­tek re­spon­den­tów uwa­ża, że istot­ne są rów­nież do­bre re­la­cje z kon­tra­hen­ta­mi.

Zdo­by­cie prze­wa­gi nad kon­ku­ren­cją wy­ma­ga pra­cy i za­an­ga­żo­wa­nia. Przed­si­ębior­ca w tym ce­lu po­wi­nien sku­pić się m.in. na bu­do­wa­niu do­brych re­la­cji z kon­tra­hen­ta­mi czy two­rze­niu pro­fe­sjo­nal­ne­go ze­spo­łu. Wi­ąże się to rów­nież z in­we­sty­cja­mi w ma­szy­ny i urządze­nia, które za­pew­nia­ją wy­so­ką ja­ko­ść pro­duk­cji i są du­żo mniej ener­go­chłon­ne niż star­sze sprzęty. To szcze­gól­nie wa­żne, po­nie­waż co dru­ga fir­ma prze­my­sło­wa z sek­to­ra MŚP uwa­ża, że naj­wi­ęk­szym wy­zwa­niem w naj­bli­ższym cza­sie będą wła­śnie wy­so­kie ce­ny ener­gii. We­dług da­nych z ra­por­tu Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces „Fi­nan­cing De­car­bo­ni­za­tion: Ma­nu­fac­tu­rin­g” opu­bli­ko­wa­ne­go w dru­giej po­ło­wie 2021 ro­ku, dzi­ęki zwi­ęk­sze­niu efek­tyw­no­ści ener­ge­tycz­nej swo­ich za­kła­dów przed­sta­wi­cie­le eu­ro­pej­skie­go sek­to­ra prze­my­sło­we­go w per­spek­ty­wie 5 lat mo­gli­by za­osz­czędzić po­nad 40 mi­liar­dów do­la­rów. Gdy­by dziś osza­co­wać ska­lę ta­kich oszczęd­no­ści, kwo­ty z pew­no­ścią by­ły­by znacz­nie wy­ższe – mówi Ka­ta­rzy­na Kacz­ma­rek, CEO w Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.

Wy­so­ka ja­ko­ść pro­duk­tów de­cy­du­je o kon­ku­ren­cyj­no­ści

War­to za­uwa­żyć, że w po­rów­na­niu do wcze­śniej­sze­go ba­da­nia wzro­sła licz­ba prze­wag, które przed­sta­wi­cie­le an­kie­to­wa­nych bra­nż uwa­ża­ją za klu­czo­we. W 2021 ro­ku wska­zy­wa­li trzy głów­ne wy­różni­ki, a obec­nie jest ich już aż sze­ść. Jest to wy­nik mi­ędzy in­ny­mi nie­pew­no­ści ma­kro­eko­no­micz­nej, która spra­wia, że przed­si­ębior­cy ak­tyw­nie po­szu­ku­ją ele­men­tów, które po­zwo­li­ły­by im wy­różnić się na tle kon­ku­ren­cji i zwi­ęk­szyć swo­ją prze­wagę ryn­ko­wą.

Aby wzmoc­nić swo­ją po­zy­cję na ryn­ku, przed­si­ębior­cy szu­ka­ją często spo­so­bów na re­duk­cję kosz­tów. Naj­le­piej jed­nak, że­by nie ozna­cza­ło to re­zy­gna­cji z do­brej ja­ko­ści pro­duk­tu. Ro­zwi­ąza­niem mo­gą być in­we­sty­cje w od­po­wied­nie MiU – mówi Grze­gorz Ja­rzęb­ski, Co­un­try He­ad of Sa­les w Sie­mens Fi­nan­cial Se­rvi­ces w Pol­sce.–No­wo­cze­sne ma­szy­ny i urządze­niaw­spie­ra­jąbu­do­wa­nie dłu­go­tr­wa­łej ren­tow­no­ści przed­si­ębior­stwa, przy za­cho­wa­niu wy­so­kie­go stan­dar­du ja­ko­ści pro­duk­cji.Po­nad­to ta­kie przed­si­ęw­zi­ęcia mo­żna re­ali­zo­wać bez ob­ci­ąża­nia wła­sne­go bu­dże­tu, przy wspar­ciu wy­spe­cja­li­zo­wa­nych podmio­tów. Ofe­ro­wa­ne przez ta­kie in­sty­tu­cje fi­nan­so­wa­nie jest do­pa­so­wa­ne do po­trzeb da­ne­go przed­si­ębior­stwa, co po­zwa­la ela­stycz­nie za­rządzać płyn­no­ścią fi­nan­so­wą i umac­niać swo­ją po­zy­cję bi­zne­so­wą. Na ko­niec war­to wspo­mnieć, że przy tak zmie­nia­jącym się oto­cze­niu ryn­ko­wym na­le­ży sta­le po­szu­ki­wać no­wych wy­różni­ków, które mo­gąde­cy­do­wać o prze­wa­dze ryn­ko­wej – pod­su­mo­wu­je.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Sie­mens

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści