Gru­pa Ako­mex: dy­na­micz­ny roz­wój na ryn­kach opa­ko­wań z ma­szy­na­mi Ko­enig & Bau­er Ra­pi­daPoprzedni artykuł 

Przy najnowszej maszynie Rapida zainstalowanej w firmie DrukPak stoją od lewej: Michał Drożdż – Senior Sales Manager Koenig & Bauer (CEE), Jan Korenc – Prezes Zarządu Koenig & Bauer (CEE), Grzegorz Łajca – Prezes Zarządu Grupy Akomex i Grzegorz Szymczykowski – Dyrektor ds. Sprzedaży i Serwisu Koenig & Bauer (CEE); Fot.: Koenig & Bauer (CEE)
Przy naj­now­szej ma­szy­nie Ra­pi­da za­in­sta­lo­wa­nej w fir­mie Dru­kPak sto­ją od le­wej: Mi­chał Dro­żdż – Se­nior Sa­les Ma­na­ger Ko­enig & Bau­er (CEE), Jan Ko­renc – Pre­zes Za­rządu Ko­enig & Bau­er (CEE), Grze­gorz Łaj­ca – Pre­zes Za­rządu Gru­py Ako­mex i Grze­gorz Szym­czy­kow­ski – Dy­rek­tor ds. Sprze­da­ży i Ser­wi­su Ko­enig & Bau­er (CEE); Fot.: Ko­enig & Bau­er (CEE)

Gdy w 2021 ro­ku w dru­kar­ni Ako­mex roz­po­czy­na­ła pra­cę sied­mio­ko­lo­ro­wa ma­szy­na Ra­pi­da 106–7+LTTL SPC ALV3 pro­duk­cji Ko­enig & Bau­er, fir­ma wkra­cza­ła w etap stra­te­gicz­nych zmian. Skła­da­jąca się z trzech za­kła­dów (Ako­mex w Sta­ro­gar­dzie Gda­ńskim, Dru­kPak w Alek­san­dro­wie Ku­jaw­skim i Pla­no­Pack w Ikast w Da­nii) gru­pa prze­szła grun­tow­ną re­or­ga­ni­za­cję i in­te­gra­cję m.in. pod względem han­dlo­wym. Rok 2022 przy­ni­ósł tu ta­kże zna­czące in­we­sty­cje sprzęto­we m.in. w dwie ko­lej­ne, tym ra­zem 6-ko­lo­ro­we ma­szy­ny Ra­pi­da, rów­nież w for­ma­cie B1.

Gru­pa Ako­mex, spe­cja­li­zu­jąca się od wie­lu lat w ob­słu­dze klien­tów z seg­men­tów spo­żyw­cze­go i far­ma­ceu­tycz­ne­go, zdy­wer­sy­fi­ko­wa­ła swo­je port­fo­lio w tym ob­sza­rze, ofe­ru­jąc m.in. swo­je wła­sne roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we, uwzględ­nia­jące ro­snące ocze­ki­wa­nia klien­tów i kon­su­men­tów. O zmia­nach w fir­mie, jej obec­nej sy­tu­acji i pla­nach na przy­szło­ść, jak też pe­łnym wy­zwań ro­ku 2023 mówi Grze­gorz Łaj­ca – pre­zes za­rządu.

Ko­ńczący się rok był pe­łen wy­zwań dla wie­lu przed­si­ębiorstw, ta­kże z bra­nży po­li­gra­ficz­nej i opa­ko­wa­nio­wej. Na ile trud­ne oto­cze­nie go­spo­dar­cze, m.in. ga­lo­pu­jąca in­fla­cja, wpły­nęło na dzia­łal­no­ść Gru­py Ako­mex?

Grze­gorz Łaj­ca: Od­czu­li­śmy to, po­dob­nie jak chy­ba wszy­scy przed­si­ębior­cy. Po re­kor­do­wym dla Gru­py Ako­mex ro­ku 2022, gdy zwi­ęk­szy­li­śmy przy­cho­dy o nie­mal 40%, 2023 rok za­ko­ńczy­my – bio­rąc pod uwa­gę wszyst­kie czyn­ni­ki ja­kie nas ota­cza­ją – ze sta­bil­nym wy­ni­kiem fi­nan­so­wym, acz­kol­wiek da­le­ko nam do od­no­to­wy­wa­nej wcze­śniej dy­na­mi­ki wzro­stu. Bio­rąc jed­nak pod uwa­gę ca­łe oto­cze­nie ma­kro­eko­no­micz­ne, mo­że­my po­zy­tyw­nie oce­niać na­szą sy­tu­ację i zre­ali­zo­wa­ne przy­cho­dy. To efekt wcze­śniejszych, grun­tow­nych zmian, ja­kie za­szły w na­szej fir­mie – re­or­ga­ni­za­cji gru­py (m.in. in­te­gra­cji i usys­te­ma­ty­zo­wa­nia dzia­łań han­dlo­wych), dy­wer­sy­fi­ka­cji port­fo­lio pro­duk­tów i klien­tów (w kon­te­kście ob­słu­gi­wa­nych bra­nż np. w ra­mach prze­my­słu spo­żyw­cze­go), a ta­kże in­we­sty­cji w sprzęt i opro­gra­mo­wa­nie. Zna­czące zwi­ęk­sze­nie po­ten­cja­łu wy­twór­cze­go, da­jące prze­strzeń na zu­pe­łnie no­we zle­ce­nia i klien­tów, to m.in. re­zul­tat ubie­gło­rocz­ne­go za­ku­pu dwóch ma­szyn Ko­enig & Bau­er Ra­pi­da 106 do na­szych za­kła­dów w Sta­ro­gar­dzie Gda­ńskim i Alek­san­dro­wie Ku­jaw­skim.

Jak za­tem wy­gląda obec­na struk­tu­ra Gru­py Ako­mex, w tym pod względem ofe­ro­wa­ne­go asor­ty­men­tu?

G.Ł.: Prze­de wszyst­kim war­to nadmie­nić, że od pew­ne­go cza­su Gru­pa Ako­mex jest – po­now­nie – fir­mą ze 100% pol­skim ka­pi­ta­łem. W na­szym kra­ju po­sia­da­my dwa za­kła­dy pro­duk­cyj­ne, bar­dzo do­brze wy­po­sa­żo­ne i dys­po­nu­jące do­świad­czo­ną, wy­kwa­li­fi­ko­wa­ną ka­drą.. Dru­kar­nia Ako­mex w Sta­ro­gar­dzie Gda­ńskim spe­cja­li­zu­je się w opa­ko­wa­niach kar­to­no­wych dla bra­nży spo­żyw­czej. Z ko­lei Dru­kPak, z sie­dzi­bą w Alek­san­dro­wie Ku­jaw­skim, ob­słu­gu­je klien­tów z prze­my­słu far­ma­ceu­tycz­ne­go i ko­sme­tycz­ne­go. Ich ofer­tę uzu­pe­łnia prze­jęta przez nas kil­ka lat te­mu du­ńska fir­ma Pla­no­Pack, wspie­ra­jąca na­szą dzia­łal­no­ść na ryn­ku skan­dy­naw­skim. Dwa pol­skie za­kła­dy przy­no­szą nam wi­ęk­szo­ść przy­cho­dów, które mniej wi­ęcej po po­ło­wie roz­kła­da­ją się na dwie klu­czo­we bra­nże: spo­żyw­czą i far­ma­ceu­tycz­ną.

Ako­mex nie tyl­ko dru­ku­je i prze­twa­rza opa­ko­wa­nia spo­żyw­cze, ale pro­po­nu­je klien­tom war­to­ść do­da­ną m.in. w po­sta­ci wła­snych roz­wi­ązań, ta­kich jak tac­ki skin czy Na­ta Box.

G.Ł.: Zga­dza się. War­to pod­kre­ślić, że – m.in. dzi­ęki re­or­ga­ni­za­cji dzia­łu han­dlo­we­go w Pol­sce i po­za nią oraz sta­ra­niom za­trud­nio­nych w nim osób – uda­ło nam się zna­cząco roz­sze­rzyć port­fo­lio klien­tów o fir­my spo­za bra­nży ryb­nej, która przez wie­le lat do­mi­no­wa­ła w fir­mie Ako­mex. To ta­kże efekt wpro­wa­dze­nia opra­co­wa­nych we wła­snym za­kre­sie roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych. Dzi­ęki nim je­ste­śmy po­strze­ga­ni nie tyl­ko ja­ko za­kład usłu­go­wy ofe­ru­jący naj­wy­ższej ja­kości pro­dukt dru­ko­wa­ny, ale ja­ko part­ner bi­zne­so­wy za­pew­nia­jący pro­fe­sjo­nal­ną, wszech­stron­ną ob­słu­gę i do­radz­two. To, zwłasz­cza w kon­te­kście obec­nych tren­dów pro­eko­lo­gicz­nych, bar­dzo wa­żny czyn­nik, gdyż na­sze roz­wi­ąza­nia po­ma­ga­ją zop­ty­ma­li­zo­wać pro­ce­sy pa­ko­wa­nia czy uty­li­za­cji zu­ży­tych opa­ko­wań. Np. wspo­mnia­na tac­ka skin skła­da się z kar­to­no­we­go spodu i wierzch­niej po­wło­ki ba­rie­ro­wej, na której znaj­du­je się pro­dukt spo­żyw­czy. Po zu­ży­ciu mo­żna je ła­two od­dzie­lić od sie­bie i prze­ka­zać do re­cy­klin­gu, re­ali­zo­wa­ne­go w de­dy­ko­wa­nych stru­mie­niach prze­my­sło­wych. Na­ta Box z ko­lei to na­sza te­go­rocz­na no­wo­ść, będąca od­po­wie­dzią na ten­den­cję do re­duk­cji pla­sti­ku w opa­ko­wa­niach spo­żyw­czych.

Ja­ko­ść opa­ko­wań, dru­ko­wa­nych i prze­twa­rza­nych przez Ako­mex to m.in. efekt po­sia­da­nia za­awan­so­wa­ne­go par­ku sprzęto­we­go – w ob­sza­rze dru­ko­wa­nia ba­zu­je on na ma­szy­nach Ra­pi­da fir­my Ko­enig & Bau­er. Pierw­sza z nich tra­fi­ła do Sta­ro­gar­du Gda­ńskie­go w 2021 ro­ku z my­ślą o dru­ko­wa­niu z roz­sze­rzo­nym ga­mu­tem ko­lo­ry­stycz­nym, zga­dza się?

G.Ł.: Tak, z my­ślą o tej in­we­sty­cji stwo­rzy­li­śmy na­wet mar­kę Ako­7Co­lor, w ra­mach której ofe­ru­je­my klien­tom druk 7-ko­lo­ro­wy na wspo­mnia­nej ma­szy­nie Ra­pi­da. Te­go ty­pu pra­ce sta­no­wią obec­nie ok. 30% jej ca­łko­wi­tej pro­duk­cji. Za­stąpie­nie ko­lo­rów spe­cjal­nych na ko­lo­ry z pa­le­ty CMYKOGV przy­no­si re­al­ne ko­rzy­ści: oszczęd­no­ści cza­so­we, wy­ższą pro­eko­lo­gicz­no­ść opa­ko­wa­nia, sta­bil­no­ść i po­wta­rzal­no­ść pro­duk­cji. War­to pod­kre­ślić, że do dru­ku 7-ko­lo­ro­we­go przy­mie­rza­li­śmy się już wcze­śniej, ale uda­ło nam się to zre­ali­zo­wać z suk­ce­sem do­pie­ro z ma­szy­ną Ko­enig & Bau­er. Jej ja­ko­ść, wy­so­ka au­to­ma­ty­za­cja oraz wy­daj­no­ść w du­żej mie­rze przy­czy­ni­ły się do te­go, że w ubie­głym ro­ku za­kon­trak­to­wa­li­śmy dwie ko­lej­ne ma­szy­ny te­go pro­du­cen­ta. Od ko­ńca 2022 ro­ku w dru­kar­ni Ako­mex pra­cu­je Ra­pi­da 106X-6+L SPC ALV2, w fir­mie Dru­kPak – Ra­pi­da 106–6+LTTL ALV3. Obie to za­awan­so­wa­ne ma­szy­ny pe­łno­for­ma­to­we, wy­po­sa­żo­ne – po­dob­nie jak wcze­śniejsza – w roz­bu­do­wa­ne sys­te­my kon­tro­l­no­-po­mia­ro­we, do­sto­so­wa­ne do wy­so­ko­ja­ko­ścio­wej pro­duk­cji opa­ko­wań kar­to­no­wych.

Na ile in­we­sty­cje te zwi­ęk­szy­ły Pa­ństwa mo­ce wy­twór­cze?

G.Ł.: Wzrost po­ten­cja­łu, wy­ni­ka­jące­go z za­ku­pu dwóch ma­szyn Ra­pi­da, ale też sprzętu uzu­pe­łnia­jące­go, bez które­go trud­no wy­obra­zić so­bie pra­cę dru­kar­ni opa­ko­wa­nio­wej, sza­cu­je­my na ok. 30–40 %. In­we­sty­cje te zbie­gły się w cza­sie z wie­lo­ma wy­zwa­nia­mi ryn­ko­wy­mi, z ja­ki­mi mie­li­śmy do czy­nie­nia w ostat­nich kil­ku­na­stu mie­si­ącach, wi­ęc si­łą rze­czy na ich pe­łne obło­że­nie przyj­dzie nam jesz­cze po­pra­co­wać. Obie ma­szyny wy­zwo­li­ły wi­ęc do­dat­ko­wą prze­strzeń pro­duk­cyj­ną, zna­cząco też zwi­ęk­szy­ły na­szą ela­stycz­no­ść. To ta­kże wa­żny sy­gnał dla wie­lu na­szych klien­tów, zwłasz­cza z za­gra­ni­cy (gdzie in­ten­syw­nie pra­cu­je­my nad roz­po­zna­wal­no­ścią mar­ki Ako­mex), że sta­le się roz­wi­ja­my, in­we­stu­je­my, do­sko­na­li­my na­sze kwa­li­fi­ka­cje, by ob­słu­żyć ich jesz­cze le­piej i szyb­ciej.

Dru­gi klu­czo­wy dla Gru­py Ako­mex seg­ment to bra­nża far­ma­ceu­tycz­na. Klien­tów z te­go ryn­ku od wie­lu de­kad ob­słu­gu­je Dru­kPak.

G.Ł.: Nie zmie­ni­ło się to po we­jściu tej dru­kar­ni w na­sze struk­tu­ry. Bra­nża far­ma­ceu­tycz­na by­ła tu obec­na, ja­ko zle­ce­nio­daw­ca, od wie­lu lat i sta­no­wi – obok ko­sme­tycz­nej – gros zle­ceń tu re­ali­zo­wa­nych. Mi­nio­ne la­ta by­ły dla niej bar­dzo do­bre, co rzecz ja­sna prze­ło­ży­ło się na wzrost za­po­trze­bo­wa­nia na opa­ko­wa­nia na le­ki, a w efek­cie – ta­kże na na­sze wy­ni­ki. Stąd de­cy­zja o bu­do­wie no­wej ha­li pro­duk­cyj­nej w Alek­san­dro­wie Ku­jaw­skim, a ta­kże mo­der­ni­za­cji par­ku sprzęto­we­go. Dzia­ła­nia te zo­sta­ły wzbo­ga­co­ne o wdro­że­nie opro­gra­mo­wa­nia: za­rów­no work­flow pro­duk­cyj­ne­go, jak też sys­te­mu ERP.

No­we in­we­sty­cje to nie tyl­ko wi­ęk­sza wy­daj­no­ść, ja­ko­ść czy ela­stycz­no­ść pro­duk­cji, ale też – cze­go za­pew­ne ocze­ku­ją rów­nież Pa­ństwa klien­ci – dro­ga do wdro­że­nia za­sad zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Na ile Ako­mex jest ak­tyw­ny w tym ob­sza­rze?

G.Ł.: Sze­ro­ko ro­zu­mia­na po­li­ty­ka zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju to­wa­rzy­szy nam od daw­na. W ostat­nich la­tach na­sze dzia­ła­nia w tym ob­sza­rze zo­sta­ły przy­spie­szo­ne. To wy­pad­ko­wa i wy­jście na­prze­ciw glo­bal­nym me­ga tren­dom ryn­ko­wym i ro­snącym ocze­ki­wa­niom kon­su­men­tów, którzy sta­ją się co­raz bar­dziej świa­do­mi w spra­wach do­ty­czących ochro­ny śro­do­wi­ska. Je­den z dwóch klu­czo­wych dla nas ryn­ków, a mia­no­wi­cie bra­nża spo­żyw­cza, ma tu szcze­gól­ne zna­cze­nie. Wie­le mówi się o re­duk­cji pla­sti­ku, za­stępo­wa­ne­go bar­dziej pro­eko­lo­gicz­ny­mi, a wi­ęc odzy­ski­wal­ny­mi czy bio­de­gra­do­wal­ny­mi ma­te­ria­ła­mi. Nie po­zo­sta­je­my tu w ty­le, ofe­ru­jąc wła­sne roz­wi­ąza­nia zbie­żne z za­sa­da­mi GOZ i wdra­ża­my tech­no­lo­gie re­du­ku­jące nasz wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne (po­twier­dzo­ne cho­ćby co­raz wy­ższym wska­źni­kiem Eco­Va­dis). Już wkrót­ce będzie­my w sta­nie po­dać ślad węglo­wy dla ka­żde­go z wy­twa­rza­nych przez Ako­mex opa­ko­wań. Bie­rze­my też ak­tyw­ny udział w różnych ini­cja­ty­wach śro­do­wi­skowych.

Czy mógłby Pan przy­bli­ży ten te­mat?

G.Ł.: Sy­ste­ma­tycz­nie, wspól­nie z jed­ną z pra­cow­ni ba­daw­czych, prze­pro­wa­dza­my ba­da­nia ryn­ko­we EKOba­ro­metr. Z naj­now­szych wy­ni­ka, że wi­ęk­szo­ść kon­su­men­tów pre­fe­ru­je opa­ko­wa­nia pa­pie­ro­we czy też kar­to­no­we, wła­śnie z uwa­gi na ich pro­eko­lo­gicz­no­ść. Ako­mex wy­prze­dził obec­ne, glo­bal­ne „e­ko­-tren­dy”, ofe­ru­jąc już wcze­śniej no­wo­cze­sne, wcze­śniej wy­mie­nia­ne prze­ze mnie roz­wi­ąza­nia opa­ko­wa­nio­we. Ich udział w na­szej sprze­da­ży sta­le ro­śnie. Po­dej­mu­je­my też, ja­ko od­po­wie­dzial­na spo­łecz­nie i śro­do­wi­sko­wo fir­ma i pra­co­daw­ca, różne ini­cja­ty­wy, w kon­te­kście sze­ro­ko po­jęte­go do­bra i przy­szło­ści ca­łej pla­ne­ty. Ta­ką jest cho­cia­żby za­anon­so­wa­na w li­sto­pa­dzie br. ak­cja „Ko­rze­nie Wspól­nych War­to­ści”. Wspól­nie z na­szy­mi klien­ta­mi part­ne­rem ak­cji – Po­sa­dzi­my.pl – włączy­li­śmy się w pro­ces sa­dze­nia no­wych drzew ro­dzi­mych ga­tun­ków (ta­kich jak dąb, buk czy so­sna) w la­sach wy­ma­ga­jących od­bu­do­wy, zwłasz­cza tych do­tkni­ętych ka­ta­stro­fa­mi na­tu­ral­ny­mi.

Czy te­go ty­pu ini­cja­ty­wy są za­uwa­ża­ne i do­ce­nia­ne przez ry­nek, zwłasz­cza przez Pa­ństwa klien­tów?

G.Ł.: Oczy­wi­ście, prze­cież część z nich re­ali­zu­je­my wspól­nie z ni­mi. Do­ty­czy to rów­nież na­szych klien­tów z kra­jów Eu­ro­py Za­chod­niej, np. Nie­miec, które sta­ją się dla nas co­raz wa­żniej­szym ryn­kiem eks­por­to­wym. Tam kwe­stie eko­lo­gii, np. w za­kre­sie sor­to­wa­nia od­pa­dów w go­spo­dar­stwach do­mo­wych, są trak­to­wa­ne bar­dzo po­wa­żnie. Na­sze roz­wi­ąza­nia do pro­duk­tów spo­żyw­czych wy­cho­dzą im za­tem na­prze­ciw. Wie­dza o pro­śro­do­wi­sko­wych dzia­ła­niach Gru­py Ako­mex – rów­nież jest co­raz bar­dziej po­wszech­na.

W ja­kim stop­niu in­we­sty­cje w sprzęt i so­ftwa­re po­zwa­la­ją być ca­łej gru­pie Ako­mex bar­dziej „e­ko”?

G.Ł. Ka­żda z dwóch naj­now­szych ma­szyn Ra­pi­da dru­ku­je mie­si­ęcz­nie ok. 4 mln ar­ku­szy w for­ma­cie B1, co naj­le­piej świad­czy o ich wy­daj­no­ści. Ta zaś, w po­łącze­niu z za­awan­so­wa­ny­mi roz­wi­ąza­nia­mi kon­tro­l­no­-po­mia­ro­wy­mi za­sto­so­wa­ny­mi w obu urządze­niach oraz świa­to­wej kla­sy tech­no­lo­gią dru­ko­wa­nia, da­ją wy­mier­ne ko­rzy­ści. Są ni­mi nie tyl­ko oszczęd­no­ści fi­nan­so­we, ale też re­duk­cja od­pa­dów czy ni­ższe zu­ży­cie ener­gii. Dru­ga rzecz to zgod­no­ść opa­ko­wań dru­ko­wa­nych na ma­szynach Ra­pi­da z za­sa­da­mi GOZ, która sta­le ro­śnie i która jest dla nas nie­zmier­nie wa­żna. Cie­szy­my się, że klien­ci, z który­mi ma­my przy­jem­no­ść współpra­co­wać, po­dzie­la­ją tę wi­zję. To sa­mo do­ty­czy do­staw­ców, w tym fir­my Ko­enig & Bau­er i jej lo­kal­ne­go od­dzia­łu, który nas ob­słu­gu­je od chwi­li do­star­cze­nia tu pierw­szej z ma­szyn Ra­pi­da w 2021 ro­ku.

Jak Pan oce­nia tę kil­ku­let­nią, wza­jem­ną współpra­cę?

G.Ł.: In­we­sty­cja w dwie ko­lej­ne ma­szy­ny te­go sa­me­go pro­du­cen­ta ni­gdy nie jest przy­pad­ko­wa, wi­ęc od­po­wie­dź na to py­ta­nie na­su­wa się sa­ma. Pierw­szą ma­szy­nę Ra­pi­da ku­pi­li­śmy w 2021 ro­ku będą prze­ko­na­ny­mi do jej wa­lów tech­no­lo­gicz­nych, ale też ba­zu­jąc na po­zy­tyw­nych do­świad­cze­niach z au­to­ry­zo­wa­nym ser­wi­sem Ko­enig & Bau­er, który wcze­śniej po­ma­gał nam przy różnych oka­zjach. In­we­sty­cja w dwie ko­lej­ne ma­szy­ny, z ko­ńca 2022 ro­ku to efekt bez­po­śred­niej już współpra­cy z Ko­enig & Bau­er (CEE), którą bar­dzo so­bie chwa­li­my aż do dzi­siaj. Nie chcę zbyt­nio wy­bie­gać do przo­du, zwłasz­cza w obec­nej sy­tu­acji ryn­ko­wej, ale je­że­li będzie­my roz­wa­żać ko­lej­ne za­ku­py of­f­se­to­wych ma­szyn dru­ku­jących, to Ko­enig & Bau­er z pew­no­ścią będzie tu pre­fe­ro­wa­nym do­staw­cą.

Dzi­ęku­je­my za roz­mo­wę

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ko­enig & Bau­er i Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści