2023 rok w branży opakowaniowej można podsumować dwoma słowami: ekonomia i ekologia. Co więcej, dotyczy to zarówno spojrzenia z perspektywy przedsiębiorców, jak i konsumentów. Ci ostatni coraz większą uwagę przywiązują bowiem do ekologii, pierwsi natomiast szukają rozwiązań optymalizujących budżet. Tendencje w dziedzinie opakowań ewoluują więc w kierunku rozwiązań ekologicznych, wykorzystujących alternatywne tworzywa naturalne i dostosowanych do portfela klienta.
Trend 1. Producenci i konsumenci są zgodni. Ma być ekonomicznie
Przedsiębiorcy, którzy w ostatnim czasie musieli radzić sobie w trudnych warunkach, w mijającym roku po raz kolejny zweryfikowali swoje rzeczywiste potrzeby, a optymalizacji poddali m.in. proces pakowania. – Rosnące koszty działalności zmusiły przedsiębiorców do poszukiwania efektywniejszych rozwiązań opakowaniowych. Firmy, które starają się minimalizować koszty produkcji, jednocześnie utrzymując wysoką jakość i atrakcyjność estetyczną opakowań, mogą jednak liczyć na wsparcie. Eksperci dokładnie analizują potrzeby klientów i z szerokiej gamy dostępnych materiałów opakowaniowych, proponują najbardziej optymalne rozwiązania. Jeśli chodzi o ekonomię to dominującym trendem są przede wszystkim opakowania idealnie dopasowane do zawartości, zarówno pod względem rozmiaru, jak i wykorzystanych materiałów – mówi Jarosław Kamiński, Dyrektor Generalny RAJA Polska, europejskiego lidera w dystrybucji opakowań. Dzięki dopasowaniu opakowań, zmniejszamy ilość używanego wypełniacza oraz realnie nawet do 30 proc. wzrasta poziom wypełnienia ciężarówek, co wpływa korzystnie nie tylko na bilans ekologiczny, ale też pozwala zrekompensować rosnące koszty transportu.
Trend 2. Ekologia to coś więcej niż recycling
75 proc. Polaków przypisuje ochronie środowiska istotne znaczenie w codziennym życiu. Nic więc dziwnego, że w 2023 roku ekologia to nie tylko materiały nadające się do recyclingu. Wzrasta zainteresowanie produktami wielokrotnego użytku, ale też innowacjami takimi jak opakowania kompostowalne. Renesans przeżywa też bez wątpienia papier, który występuje już nie tylko w tradycyjnej formie papieru pakowego czy kartonów. – Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii na rynku pojawiły się wyjątkowe rozwiązania, takie jak m.in. papierowy stretch, papier bąbelkowy zastępujący folię bąbelkową czy papierowe wypełniacze termoizolacyjne. O ile początkowo budziły one pewne wątpliwości wśród klientów, obecnie cieszą się zdecydowanie większą popularnością – wyjaśnia Maciej Michalec, Kierownik Działu ds. Kluczowych Klientów RAJA Polska. Neutralne dla środowiska opakowania mają coraz większe znaczenie, także w kontekście obowiązkowych dla coraz większego grona firm, raportów ESG. Firmy, które muszą informować o swoim śladzie węglowym poszukują bowiem nowoczesnych technologii i materiałów, które mogą zminimalizować wpływ opakowań na środowisko.
W odpowiedzi na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów oraz potrzeby producentów, dystrybutorzy opakowań coraz częściej w 2023 roku sięgali też po alternatywne wypełnienia. – Do niedawna standardowym wypełnieniem do paczek była folia bąbelkowa lub papier. W ostatnim czasie widać jednak rosnący trend na optymalizację wypełniaczy. Coraz więcej firm decyduje się na używanie systemów wypełnień, co pozwala oszczędzić czas oraz przestrzeń w strefie pakowania. Popularność zyskuje też wykorzystywanie alternatywnych materiałów, np. arkuszy z włókien tekstylnych – wyjaśnia Maciej Michalec.
Trend 3. Zarządzanie opakowaniami to element strategii
W 2023 roku zarządzanie opakowaniami w przedsiębiorstwach stało się bez wątpienia bardzo istotnym elementem działań biznesowych. Aby dostosować się do zmieniających się cen, korzyści rynkowych i rosnących oczekiwań konsumentów dotyczących materiałów opakowaniowych, firmy musiały skoncentrować się na intensywnej obserwacji rynku lub współpracy z odpowiednim dystrybutorem. Każda zmienna wpływała bowiem na ostateczny rozrachunek. Branża opakowań kieruje się ku zrównoważonemu i innowacyjnemu rozwojowi, jednocześnie odpowiadając na finansowe oczekiwania producentów i konsumentów.
A co potem?
W najbliższej przyszłości kwestie ekonomii i ekologii nadal będą ważne, znaczenia nabierze też branding opakowań. – Obecnie, jak nigdy wcześniej, odbieramy świat za pomocą obrazów, którymi bombarduje nas środowisko. Oznacza to, że marki, aby być widoczne, będą musiały intensyfikować wysiłki w kierunku budowania unikalnego wizerunku i łączenia z klientem poprzez opakowania. Będzie to miało jeszcze większe znaczenie w przypadku e-handlu, gdzie paczka to niekiedy jedyny fizyczny łącznik klienta ze sklepem. Personalizacja opakowań stanie się kluczowym narzędziem, umożliwiającym firmom zrobienie wrażenia na klientach, co wzmocni więź między marką a konsumentem – podsumowuje Jarosław Kamiński, Dyrektor Generalny RAJA Polska. Przyszłość branży opakowań będzie więc kształtować się w oparciu o równowagę między świadomością marki, troską o środowisko a indywidualnym doświadczeniem zakupowym.
Na podstawie informacji Grupy Raja