Przy­szło­ść ety­kiet i opa­ko­wań z HP In­du­strial PrintPoprzedni artykuł 

Haim Levit: starszy wiceprezes i prezes oddziału HP Industrial Print
Ha­im Le­vit: star­szy wi­ce­pre­zes i pre­zes od­dzia­łu HP In­du­strial Print

W ci­ągu ostat­nich dwóch de­kad bra­nża po­li­gra­ficz­na prze­szła głębo­ką trans­for­ma­cję. To, co kie­dyś by­ło zdo­mi­no­wa­ne przez dłu­gie se­rie pro­duk­cyj­ne, obec­nie zmie­ni­ło się w kie­run­ku krót­szych se­rii pro­duk­tów nie­stan­dar­do­wych, do­sto­so­wa­nych do różno­rod­nych po­trzeb i pre­fe­ren­cji współcze­snych kon­su­men­tów. Zapo­trzebowanie na per­so­na­li­za­cję i różno­rod­no­ść sta­le ro­śnie, jed­nak wraz z tym wzro­stem różno­rod­no­ści wi­ąże się to z wi­ęk­szym po­zio­mem zło­żo­no­ści w bra­nży ety­kiet i opa­ko­wań.

W epo­ce, w której na­wy­ki kon­su­men­tów szyb­ko ewo­lu­ują, wy­ma­ga­nia re­gu­la­cyj­ne się zmie­nia­ją, a han­del elek­tro­nicz­ny zmie­nia ka­na­ły dys­try­bu­cji, umie­jęt­no­ść szyb­kiej ad­ap­ta­cji jest klu­czo­wa. Ela­stycz­no­ść jest klu­czem do po­ru­sza­nia się w tym dy­na­micz­nym kra­jo­bra­zie, a tech­no­lo­gie cy­fro­we sta­ły się klu­czo­wym czyn­ni­kiem umo­żli­wia­jącym ela­stycz­no­ść.

Obec­nie pra­wie co dru­ga pra­sa sprze­da­wa­na w tym sek­to­rze jest cy­fro­wa. Mo­że­my prze­wi­dy­wać, że w ci­ągu na­stęp­nej de­ka­dy od­se­tek ten wzro­śnie do dwóch na trzy. HP In­di­go by­ło pio­nie­rem, wpro­wa­dza­jąc elek­tro­fo­to­gra­fię cie­czo­wą (LEP) w la­tach 90. XX wie­ku, co za­po­cząt­ko­wa­ło tę re­wo­lu­cję, a jej re­zul­ta­ty są dziś wi­docz­ne. Prze­jście z dru­ku kon­wen­cjo­nal­ne­go na cy­fro­wy umo­żli­wi­ło nie­spo­ty­ka­ną do­tąd ela­stycz­no­ść w spe­łnia­niu wy­ma­gań klien­tów, a ma­szy­ny cy­fro­we to­ru­ją dro­gę do szyb­kie­go do­sto­so­wy­wa­nia się do zmie­nia­jących się za­mówień bez do­dat­ko­wych kosz­tów. Wszyst­ko to jest jed­nak osta­tecz­nie tyl­ko hi­sto­rią.

Kie­dy pa­trzy­my w przy­szło­ść, praw­dzi­we py­ta­nie brzmi: ja­ka przy­szło­ść cze­ka bra­nżę ety­kiet i opa­ko­wań? Jak będą dzia­łać pro­fe­sjo­na­li­ści z tej bra­nży w nad­cho­dzących la­tach i ja­kie prze­mia­ny ry­su­ją się na ho­ry­zon­cie? Cho­ciaż żad­na krysz­ta­ło­wa ku­la nie jest w sta­nie prze­wi­dzieć te­go z ca­łą pew­no­ścią, kil­ka tren­dów i zmian za­pew­nia wgląd w przy­szło­ść.

Cy­fry­za­cja zde­fi­niu­je ca­ły pro­ces

Cy­fry­za­cja prze­nik­nie ka­żdy aspekt pro­ce­su pro­duk­cyj­ne­go, zwłasz­cza na dal­szym eta­pie. Cho­ciaż w dal­szym ci­ągu ob­ser­wu­je­my prze­łom na ryn­ku no­wych uczest­ni­ków, a nie­którzy wy­ka­ńcza­cze prze­cho­dzą w 100% na tech­no­lo­gię cy­fro­wą, na­dal po­zo­sta­je wie­le do zro­bie­nia w po­rów­na­niu z ma­szy­na­mi HP In­di­go o mo­cy 2000 HP dzia­ła­jący­mi w dzia­le ety­kiet i opa­ko­wań.

Wie­my, że wdra­ża­jąc pro­ce­sy cy­fro­we w ca­łym ła­ńcu­chu pro­duk­cyj­nym, od dru­ku po go­to­wy pro­dukt, bra­nża mo­że zy­skać zna­czące ko­rzy­ści pod względem pro­duktywności, re­duk­cji od­pa­dów i zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Za­mówie­nia by­ły­by re­ali­zo­wa­ne szyb­ciej, a ca­ły sys­tem zmie­rza­łby w kie­run­ku ze­ro­wych za­pa­sów i od­pa­dów, mniej­szej ilo­ści ma­ga­zy­nów w ca­łym ła­ńcu­chu do­staw, a osta­tecz­nie wi­ęk­szej wy­daj­no­ści i mniej­sze­go wpły­wu na śro­do­wi­sko za­rów­no dla prze­twór­ców, jak i ich klien­tów. Pro­ces w 100% cy­fro­wy do­pro­wa­dzi­łby do zmniej­sze­nia wad ja­ko­ścio­wych, błędów skut­ku­jących mar­no­traw­stwem i znisz­cze­niem war­to­ści.

In­te­li­gent­nych li­nii pro­duk­cyj­nych przy­by­wa. Pa­trzy­my w przy­szło­ść, w której za­da­nie mo­że zo­stać uko­ńczo­ne w ci­ągu za­le­d­wie kil­ku go­dzin i go­to­we do do­star­cze­nia już po kil­ku go­dzinach. Jed­nak osi­ągni­ęcie tej wi­zji w pe­łni cy­fro­we­go eko­sys­te­mu pro­duk­cyj­ne­go wy­ma­ga prze­zwy­ci­ęże­nia dwóch klu­czo­wych wy­zwań: stan­da­ry­za­cji for­ma­tów pli­ków i płyn­nej ko­mu­ni­ka­cji mi­ędzy ma­szy­na­mi. Mo­żli­wo­ść pra­cy na ujed­no­li­co­nych pli­kach cy­fro­wych za­wie­ra­jących za­rów­no spe­cy­fi­ka­cje tech­nicz­ne, jak i da­ne han­dlo­we uspraw­ni za­rządza­nie za­mówie­nia­mi i uła­twi szyb­ką re­ak­cję na po­trze­by klien­tów. Po­dob­nie ulep­szo­na łącz­no­ść mi­ędzy ma­szy­na­mi umo­żli­wi mo­ni­to­ro­wa­nie i opty­ma­li­za­cję pro­ce­sów pro­duk­cyj­nych w cza­sie rze­czy­wi­stym, zwi­ęk­sza­jąc wy­daj­no­ść i wy­daj­no­ść. Te dwa wy­zwa­nia nie są w żad­nym wy­pad­ku nie do po­ko­na­nia i dru­pa 2024 z pew­no­ścią będzie mo­men­tem, w którym usły­szy­my i zo­ba­czy­my wi­ęcej.

W bra­nży opa­ko­wa­nio­wej in­for­ma­cje prze­pły­wa­ją na po­zio­mie ma­szy­ny, prze­sy­ła­jąc da­ne w ca­łym pro­ce­sie pro­duk­cyj­nym oraz do in­ter­fej­sów czło­wie­k-ma­szy­na (HMI), dzi­ęki cze­mu ope­ra­to­rzy mo­gą kon­tro­lo­wać ma­szy­nę i mo­ni­to­ro­wać jej wy­daj­no­ść. Da­ne te tra­fia­ją rów­nież do sys­te­mów ERP i in­fra­struk­tu­ry chmu­ry, gdzie słu­żą do spraw­dze­nia, czy ma­szy­na, li­nia, a na­wet ca­łe fa­bry­ki dzia­ła­ją do­brze, czy nie. Na tym opie­ra się dziś kal­ku­la­cja ren­tow­no­ści. Naj­wi­ęk­sze kor­po­ra­cje nie tyl­ko po­li­gra­ficz­ne, po­sia­da­jące dzie­si­ąt­ki fa­bryk na ca­łym świe­cie i ob­słu­gu­jące set­ki li­nii pro­duk­cyj­nych, wy­ko­rzy­stu­ją te in­for­ma­cje do po­rów­ny­wa­nia wy­daj­no­ści swo­ich za­kła­dów. Już wkrót­ce mo­gli­śmy prze­wi­dzieć, że prze­twór­cy będą dzia­łać w po­dob­ny spo­sób – mie­rząc wy­daj­no­ść swo­ich li­nii pro­duk­cyj­nych, czas prze­sto­ju pras, licz­bę i ro­dzaj awa­rii, których do­świad­cza­ją, zu­ży­cie ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych, czas re­ali­za­cji za­da­nia i kosz­ty pro­duk­cji.

Ro­bo­ty­ka i in­te­li­gent­ne sys­te­my będą za­rządzać prze­pły­wa­mi

Lo­gi­sty­ka w dru­kar­niach rów­nież będzie ewo­lu­ować, aby uwzględ­nić po­jaz­dy trans­por­to­we. Zau­to­ma­ty­zo­wa­ne po­jaz­dy kie­ro­wa­ne (AGV) i au­to­no­micz­ne ro­bo­ty mo­bil­ne (AMR) zre­wo­lu­cjo­ni­zu­ją lo­gi­sty­kę w dru­kar­niach, ofe­ru­jąc ko­rzy­ści, ta­kie jak ulep­szo­ne za­rządza­nie za­pa­sa­mi, zwi­ęk­szo­na pro­duk­tyw­no­ść i mniej­sze uza­le­żnie­nie od pra­cy ludz­kiej. In­te­gru­jąc te tech­no­lo­gie z pro­ce­sa­mi pro­duk­cyj­ny­mi, pro­du­cen­ci mo­gą osi­ągnąć wi­ęk­szą wy­daj­no­ść i zdol­no­ść re­ago­wa­nia na zmie­nia­jące się wy­ma­ga­nia. Prze­my­sł mo­to­ry­za­cyj­ny już przo­du­je w sto­so­wa­niu tych sys­te­mów, na­to­miast bra­nża po­li­gra­ficz­na i opa­ko­wa­nio­wa do­pie­ro za­czy­na je wdra­żać. Spo­dzie­wa­my się, że w ci­ągu naj­bli­ższych pi­ęciu do dzie­si­ęciu lat na­sza bra­nża pój­dzie ich śla­dem.

Lo­gi­sty­ka w dru­kar­niach rów­nież będzie ewo­lu­ować, aby uwzględ­nić po­jaz­dy trans­por­to­we. Zau­to­ma­ty­zo­wa­ne po­jaz­dy kie­ro­wa­ne (AGV) i au­to­no­micz­ne ro­bo­ty mo­bil­ne (AMR) zre­wo­lu­cjo­ni­zu­ją lo­gi­sty­kę w dru­kar­niach, ofe­ru­jąc ko­rzy­ści, ta­kie jak ulep­szo­ne za­rządza­nie za­pa­sa­mi, zwi­ęk­szo­na pro­duk­tyw­no­ść i mniej­sze uza­le­żnie­nie od pra­cy ludz­kiej. In­te­gru­jąc te tech­no­lo­gie z pro­ce­sa­mi pro­duk­cyj­ny­mi, pro­du­cen­ci mo­gą osi­ągnąć wi­ęk­szą wy­daj­no­ść i zdol­no­ść re­ago­wa­nia na zmie­nia­jące się wy­ma­ga­nia. Prze­my­sł mo­to­ry­za­cyj­ny już przo­du­je w sto­so­wa­niu tych sys­te­mów, na­to­miast bra­nża po­li­gra­ficz­na i opa­ko­wa­nio­wa do­pie­ro za­czy­na je wdra­żać. Spo­dzie­wa­my się, że w ci­ągu naj­bli­ższych pi­ęciu do dzie­si­ęciu lat na­sza bra­nża pój­dzie ich śla­dem.

A osta­tecz­na war­stwa?

Po prze­pły­wach po­mi­ędzy prze­twór­ca­mi i pa­ko­wa­cza­mi ostat­ni etap tej ewo­lu­cji obej­mie sprze­daw­ców de­ta­licz­nych i kon­su­men­tów. Za oko­ło dzie­si­ęć lat mo­że­my spo­dzie­wać się, że ca­łe prze­pły­wy pro­duk­cyj­ne będą za­rządza­ne au­to­ma­tycz­nie przez ma­szy­ny i ro­bo­ty, przy mi­ni­mal­nej in­ter­wen­cji czło­wie­ka. Iden­ty­fi­ko­wal­no­ść będzie pe­łna. Za­rów­no cy­fro­wa, jak i fi­zycz­na wy­mia­na za­mówień kon­su­men­tów ze sprze­daw­ca­mi de­ta­licz­ny­mi oraz fa­bry­ka­mi i ma­ga­zy­na­mi będzie płyn­na.

To tyl­ko kwe­stia cza­su, że to kon­su­ment zre­ali­zu­je za­mówie­nie już w mo­men­cie za­ku­pu pro­duk­tu w skle­pie lub w In­ter­ne­cie. Tran­sak­cja fi­nan­so­wa za­ini­cju­je se­rię od­wrot­nych za­mówień, które przej­dą w górę ła­ńcu­cha w mo­men­cie sprze­da­ży pro­duk­tu, od sprze­daw­cy de­ta­licz­ne­go do pro­du­cen­ta, aż do sys­te­mu ERP prze­twór­cy, który po­in­stru­uje pra­sę, aby wy­pro­du­ko­wa­ła od­po­wied­ni ro­dzaj opa­ko­wa­nia i ety­kie­ty . W ci­ągu kil­ku dni kon­wer­ter mo­że wy­pro­du­ko­wać wszyst­kie wy­ma­ga­ne opa­ko­wa­nia i ety­kie­ty dla sprze­da­wa­nych pro­duk­tów i wy­słać je do pa­ko­wa­cza, który wy­pro­du­ku­je pro­duk­ty i prze­śle je do sprze­daw­cy de­ta­licz­ne­go, umo­żli­wia­jąc mu nie­mal na­tych­mia­sto­we uzu­pe­łnie­nie za­pa­sów. Dzi­ęki tym prze­pły­wom cy­fro­wym i mo­de­lo­wi ze­ro­wych za­pa­sów dru­kar­nie będą mo­gły le­piej za­rządzać za­so­ba­mi, dbać o zrów­no­wa­żo­ny roz­wój, a osta­tecz­nie osi­ągnąć wy­ższą ren­tow­no­ść. Czy mo­żna zro­bić coś le­piej?

Sz­tucz­na in­te­li­gen­cja będzie od­gry­wać zna­czącą ro­lę

Wresz­cie, przy­szło­ść dru­ku nie mo­że prze­oczyć sztucz­nej in­te­li­gen­cji (AI). In­te­gra­cja AI obie­cu­je dal­sze zwi­ęk­sze­nie efek­tyw­no­ści ope­ra­cyj­nej i kon­tro­li ja­ko­ści – wy­kry­wa­nie błędów i sa­mo­dziel­ne ko­ry­go­wa­nie pra­cy sys­te­mów dru­ku, zdo­bie­nia czy ci­ęcia. Al­go­ryt­my opar­te na sztucz­nej in­te­li­gen­cji mo­gą rów­nież opty­ma­li­zo­wać wy­daj­no­ść ma­szyn, prze­wi­dy­wać po­trze­by kon­ser­wa­cyj­ne, a na­wet po­ma­gać w pro­ce­sach de­cy­zyj­nych. Od kon­tro­li ja­ko­ści po kon­ser­wa­cję pre­dyk­cyj­ną i opty­ma­li­za­cję ła­ńcu­cha do­staw, sztucz­na in­te­li­gen­cja ma po­ten­cjał zre­wo­lu­cjo­ni­zo­wa­nia ka­żde­go aspek­tu bra­nży po­li­gra­ficz­nej i opa­ko­wa­nio­wej.

Kon­wer­te­ry ety­kiet są na pierw­szej li­nii fron­tu

W tym szyb­ko zmie­nia­jącym się kra­jo­bra­zie ety­kie­ta i opa­ko­wa­nie od­gry­wa­ją wio­dącą ro­lę w in­no­wa­cjach. Ja­ko pierw­szy sek­tor, który trzy­dzie­ści lat te­mu prze­sze­dł re­wo­lu­cję cy­fro­wą, bra­nża ta jest do­brze przy­go­to­wa­na do przy­jęcia no­wych tech­no­lo­gii. Na­stęp­ne dwa­dzie­ścia lat za­po­wia­da zmia­nę pa­ra­dyg­ma­tu w spo­so­bie kon­cep­tu­ali­za­cji i re­ali­za­cji dru­ku i opa­ko­wań. Dzi­ęki cy­fry­za­cji, au­to­ma­ty­za­cji i opty­ma­li­za­cji opar­tej na sztucz­nej in­te­li­gen­cji na pierw­szym pla­nie bra­nża jest go­to­wa wkro­czyć w no­wą erę ja­ko­ści, wszech­stron­no­ści, pro­duk­tyw­no­ści, zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i ren­tow­no­ści. Kie­ru­jąc się tą in­te­li­gent­ną re­wo­lu­cją, jed­no jest ja­sne: przy­szło­ść dru­ku i opa­ko­wań ry­su­je się w ja­snych bar­wach, a mo­żli­wo­ści są nie­ogra­ni­czo­ne.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my HP

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści