Stora Enso partnerem firmy Lesjöfors w zakresie obniżenia emisji CO2Poprzedni artykuł 

Stora Enso poinformowała, że jeden z jej klientów – firma Lesjofors - podjęła stosowne działania związane z obniżeniem emisji dwutlenku węgla, wchodzących w tzw. zakres 3 (Scope 3). Obecnie - zamawiane przez nią, gotowe produkty dostarczane przez Stora Enso - są transportowane w samochodach elektrycznych, co – jak podaje firma – ma zredukować emisję CO2 związaną z ich przewożeniem nawet o 95%. Ta konwersja w obszarze logistyki była możliwa dzięki lokalnej inicjatywie kierownictwa zakładów Stora Enso w Jönköping (Szwecja), gdzie realizowana jest produkcja m.in. z myślą o Lesjöfors. Do projektu zaangażowana została firma Einride, specjalizująca się we flocie samochodowej, bazującej na energii elektrycznej.

Stora Enso wskazuje, że coraz więcej przedsiębiorstw z całego świata – mając na uwadze aspekty środowiskowe – przywiązuje wagę do emisji związanych z tzw. zakresem 3 (Scope 3), tj. z łańcuchem dostaw. Firma dodaje, że są one efektem działań, które nie powstają bezpośrednio w jej fabrykach i nie ma zazwyczaj nad nimi kontroli – mają one charakter pośredni, np. właśnie w związku z transportem. „Emisje z zakresu 3 są ważne podobnie jak te pozostałe i za nie również staramy się brać odpowiedzialność. Jednak czasem może to być skomplikowane, gdyż – mówiąc kolokwialnie – nie są to „nasze” emisje – mówi Anna Hörberg, Head of Supply Chain, Corrugated Sweden w firmie Stora Enso.

Firma Lesjöfors jest producentem sprężyn dla branż przemysłowej i motoryzacyjnej. Stora Enso dostarcza tu raz w tygodniu gotowe opakowania pudełkowe, wykonane z tektury falistej. Muszą one przebyć drogę z jej zakładów w Jönköping do fabryki klienta w Växjö.

Ambicją kierownictwa Lesjöfors jest bycie liderem branżowym w zakresie zrównoważonego rozwoju. Z tego względu firma stale poszukuje obszarów, gdzie może udoskonalić swoje działania środowiskowe.

„Chcieliśmy pomóc klientowi w tej kwestii, więc zasugerowaliśmy, że będziemy dostarczać mu nasze produkty w ciężarówkach z napędem elektrycznym, aby zredukować emisje z zakresu 3” – mówi Mattias Herbertsson, Account Manager Consumer Goods w Stora Enso.

Rozwiązanie to było możliwe do wdrożenia z uwagi na bliską współpracę Stora Enso z Einride – wiodącym dostawcą floty samochodowej, opartej na energii elektrycznej. Partnerzy projektu podkreślają, że dzięki tej zmianie udało się zmniejszyć poziom emisji CO2 związanej z transportem opakowań z zakładów Stora Enso nawet o 95%.

Redukcja emisji i eliminacja 26 ciężarówek z transportu

Kierownictwo Lesjöfors bez zawahania przystało na propozycję Stora Enso. Håkan Möller, CFO w firmie Lesjöfors, mówi: „Kwestie zrównoważonego rozwoju traktujemy bardzo poważnie. Naszą ambicją jest bycie najbardziej proekologicznym dostawcą sprężyn w skali świata, niezwykle nam zależy na bardziej zrównoważonej przyszłości. Z tego względu ciężko pracujemy, by redukować emisję CO2 wszędzie gdzie to jest możliwe. Leży to bowiem u podstaw filozofii naszego działania”.

R E K L A M A
Bo Magnusson – Logistic Manager w Lesjöfors potwierdza: „To prawda. Gdy tylko pojawia się opcja, jak w tym przypadku, natychmiast działamy”.

Wspomniana lokalna inicjatywa zakładów Stora Enso w Jönköping to jednocześnie pierwszy przypadek, gdy wyprodukowane w jej zakładach opakowania z tektury falistej docierają do klienta z wykorzystaniem samochodów elektrycznych. Sama dostawa odbywa się dokładnie tak samo jak wcześniej. Jedyną różnicą, poza rodzajem paliwa, jest bardziej efektywne ładowanie samej ciężarówki, dzięki czemu w ramach jednego transportu można zmieścić więcej gotowych produktów. W ten sposób zredukowano liczbę samych transportów – zamiast raz na tydzień, opakowania dostarczane są co 14 dni. To zaś oznacza 26 ciężarówek mniej, jakie w skali roku muszą przemierzyć trasę Jönköping – Växjö.

„Całość sprawdza się bardzo dobrze. Stora Enso uważnie wsłuchuje się w nasze potrzeby i natychmiast znajduje rozwiązanie. To firma bardzo skoncentrowana na kliencie, niezależnie od tego czy konieczne są zmiany w samych opakowaniach, czy też – jak w obecnie omawianym przypadku – chcemy obniżyć ślad węglowy związany z transportem zamawianych przez nas produktów” – mówi Bo Magnusson.

Anna Haesert, Head of Sustainability w Lesjӧfors Group dodaje: „Współpraca to klucz do innowacyjności, czego najlepszym przykładem jest nasza nowa inicjatywa, realizowana razem ze Stora Enso. Pokazujemy, jak – dzięki wspólnym wysiłkom i dzieleniu się naszymi środowiskowymi celami z dostawcami oraz klientami, może stworzyć innowacyjne rozwiązanie, na którym wszyscy skorzystamy, także środowisko, w którym żyjemy”.

„Jesteśmy bardzo zaangażowani w sprawy ekologii – stworzyliśmy „mapę drogową” wyznaczającą cele redukcji emitowanych ilości CO2, bazujące na wytycznych Science Baset Targets Initiative i uwzględniające ścisłą współpracę z naszymi partnerami tu, gdzie w rachubę wchodzą emisje z zakresu 3” – kontynuuje Anna Haesert.

Samochody elektryczne zyskują na popularności

„Ciężki transport generuje ok. 8% całych globalnych emisji dwutlenku węgla, więc działania jakie można tu podjąć w oczywisty sposób zneutralizują jego wpływ na środowisko naturalne. Cieszymy się, że wiele firm zaczyna to dostrzegać” – mówi Carl Ceder, Vice President Region Nordics w Einride.

„Nasi klienci stale pytają o coraz bardziej proekologiczne opcje, jakie są dostępne na rynku. Dzięki Einride, możemy wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom” – mówi Sanna Leppänen, Development Manager, Logistics & Order Fulfillment w firmie Stora Enso.

„Współpraca ze Stora Enso ma charakter dynamiczny, gdyż stale poszukujemy niebanalnych rozwiązań, wychodzących poza konwenanse. Obecnie obsługujemy tę firmę zarówno w kontekście jej dostaw wewnętrznych, jak też realizowanych przez nią do jej klientów” – podsumowuje Carl Ceder.

Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej

 Produkcja: WebFabrika 1999-2024 | Kontakt | Regulamin | Polityka Prywatności