Sto­ra En­so part­ne­rem fir­my Le­sjöfors w za­kre­sie ob­ni­że­nia emi­sji CO2Poprzedni artykuł 

Sto­ra En­so po­in­for­mo­wa­ła, że je­den z jej klien­tów – fir­ma Le­sjo­fors – pod­jęła sto­sow­ne dzia­ła­nia zwi­ąza­ne z ob­ni­że­niem emi­sji dwu­tlen­ku węgla, wcho­dzących w tzw. za­kres 3 (Sco­pe 3). Obec­nie – za­ma­wia­ne przez nią, go­to­we pro­duk­ty do­star­cza­ne przez Sto­ra En­so – są trans­por­to­wa­ne w sa­mo­cho­dach elek­trycz­nych, co – jak po­da­je fir­ma – ma zre­du­ko­wać emi­sję CO2 zwi­ąza­ną z ich prze­wo­że­niem na­wet o 95%. Ta kon­wer­sja w ob­sza­rze lo­gi­sty­ki by­ła mo­żli­wa dzi­ęki lo­kal­nej ini­cja­ty­wie kie­row­nic­twa za­kła­dów Sto­ra En­so w Jön­köping (Szwe­cja), gdzie re­ali­zo­wa­na jest pro­duk­cja m.in. z my­ślą o Le­sjöfors. Do pro­jek­tu za­an­ga­żo­wa­na zo­sta­ła fir­ma Ein­ri­de, spe­cja­li­zu­jąca się we flo­cie sa­mo­cho­do­wej, ba­zu­jącej na ener­gii elek­trycz­nej.

Sto­ra En­so wska­zu­je, że co­raz wi­ęcej przed­si­ębiorstw z ca­łe­go świa­ta – ma­jąc na uwa­dze aspek­ty śro­do­wi­sko­we – przy­wi­ązu­je wa­gę do emi­sji zwi­ąza­nych z tzw. za­kre­sem 3 (Sco­pe 3), tj. z ła­ńcu­chem do­staw. Fir­ma do­da­je, że są one efek­tem dzia­łań, które nie po­wsta­ją bez­po­śred­nio w jej fa­bry­kach i nie ma za­zwy­czaj nad ni­mi kon­tro­li – ma­ją one cha­rak­ter po­śred­ni, np. wła­śnie w zwi­ąz­ku z trans­por­tem. „Emi­sje z za­kre­su 3 są wa­żne po­dob­nie jak te po­zo­sta­łe i za nie rów­nież sta­ra­my się brać od­po­wie­dzial­no­ść. Jed­nak cza­sem mo­że to być skom­pli­ko­wa­ne, gdyż – mówi­ąc ko­lo­kwial­nie – nie są to „na­sze” emi­sje – mówi An­na Hör­berg, He­ad of Sup­ply Cha­in, Cor­ru­ga­ted Swe­den w fir­mie Sto­ra En­so.

Fir­ma Le­sjöfors jest pro­du­cen­tem sprężyn dla bra­nż prze­my­sło­wej i mo­to­ry­za­cyj­nej. Sto­ra En­so do­star­cza tu raz w ty­go­dniu go­to­we opa­ko­wa­nia pu­de­łko­we, wy­ko­na­ne z tek­tu­ry fa­li­stej. Mu­szą one prze­być dro­gę z jej za­kła­dów w Jön­köping do fa­bry­ki klien­ta w Växjö.

Am­bi­cją kie­row­nic­twa Le­sjöfors jest by­cie li­de­rem bra­nżo­wym w za­kre­sie zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju. Z te­go względu fir­ma sta­le po­szu­ku­je ob­sza­rów, gdzie mo­że udo­sko­na­lić swo­je dzia­ła­nia śro­do­wi­sko­we.

„Ch­cie­li­śmy po­móc klien­to­wi w tej kwe­stii, wi­ęc za­su­ge­ro­wa­li­śmy, że będzie­my do­star­czać mu na­sze pro­duk­ty w ci­ęża­rów­kach z na­pędem elek­trycz­nym, aby zre­du­ko­wać emi­sje z za­kre­su 3” – mówi Mat­tias Her­berts­son, Ac­co­unt Ma­na­ger Con­su­mer Go­ods w Sto­ra En­so.

Ro­zwi­ąza­nie to by­ło mo­żli­we do wdro­że­nia z uwa­gi na bli­ską współpra­cę Sto­ra En­so z Ein­ri­de – wio­dącym do­staw­cą flo­ty sa­mo­cho­do­wej, opar­tej na ener­gii elek­trycz­nej. Part­ne­rzy pro­jek­tu pod­kre­śla­ją, że dzi­ęki tej zmia­nie uda­ło się zmniej­szyć po­ziom emi­sji CO2 zwi­ąza­nej z trans­por­tem opa­ko­wań z za­kła­dów Sto­ra En­so na­wet o 95%.

Re­duk­cja emi­sji i eli­mi­na­cja 26 ci­ęża­rówek z trans­por­tu

Kie­row­nic­two Le­sjöfors bez za­wa­ha­nia przy­sta­ło na pro­po­zy­cję Sto­ra En­so. Håkan Möl­ler, CFO w fir­mie Le­sjöfors, mówi: „Kwe­stie zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju trak­tu­je­my bar­dzo po­wa­żnie. Na­szą am­bi­cją jest by­cie naj­bar­dziej pro­eko­lo­gicz­nym do­staw­cą sprężyn w ska­li świa­ta, nie­zwy­kle nam za­le­ży na bar­dziej zrów­no­wa­żo­nej przy­szło­ści. Z te­go względu ci­ężko pra­cu­je­my, by re­du­ko­wać emi­sję CO2 wszędzie gdzie to jest mo­żli­we. Le­ży to bo­wiem u pod­staw fi­lo­zo­fii na­sze­go dzia­ła­nia”.

Bo Ma­gnus­son – Lo­gi­stic Ma­na­ger w Le­sjöfors po­twier­dza: „To praw­da. Gdy tyl­ko po­ja­wia się opcja, jak w tym przy­pad­ku, na­tych­miast dzia­ła­my”.

Wspo­mnia­na lo­kal­na ini­cja­ty­wa za­kła­dów Sto­ra En­so w Jön­köping to jed­no­cze­śnie pierw­szy przy­pa­dek, gdy wy­pro­du­ko­wa­ne w jej za­kła­dach opa­ko­wa­nia z tek­tu­ry fa­li­stej do­cie­ra­ją do klien­ta z wy­ko­rzy­sta­niem sa­mo­cho­dów elek­trycz­nych. Sa­ma do­sta­wa od­by­wa się do­kład­nie tak sa­mo jak wcze­śniej. Je­dy­ną różni­cą, po­za ro­dza­jem pa­li­wa, jest bar­dziej efek­tyw­ne ła­do­wa­nie sa­mej ci­ęża­rów­ki, dzi­ęki cze­mu w ra­mach jed­ne­go trans­por­tu mo­żna zmie­ścić wi­ęcej go­to­wych pro­duk­tów. W ten spo­sób zre­du­ko­wa­no licz­bę sa­mych trans­por­tów – za­miast raz na ty­dzień, opa­ko­wa­nia do­star­cza­ne są co 14 dni. To zaś ozna­cza 26 ci­ęża­rówek mniej, ja­kie w ska­li ro­ku mu­szą prze­mie­rzyć tra­sę Jön­köping – Växjö.

„Ca­ło­ść spraw­dza się bar­dzo do­brze. Sto­ra En­so uwa­żnie wsłu­chu­je się w na­sze po­trze­by i na­tych­miast znaj­du­je roz­wi­ąza­nie. To fir­ma bar­dzo skon­cen­tro­wa­na na klien­cie, nie­za­le­żnie od te­go czy ko­niecz­ne są zmia­ny w sa­mych opa­ko­wa­niach, czy też – jak w obec­nie oma­wia­nym przy­pad­ku – chce­my ob­ni­żyć ślad węglo­wy zwi­ąza­ny z trans­por­tem za­ma­wia­nych przez nas pro­duk­tów” – mówi Bo Ma­gnus­son.

An­na Ha­esert, He­ad of Su­sta­ina­bi­li­ty w Le­sjӧfors Gro­up do­da­je: „Współpra­ca to klucz do in­no­wa­cyj­no­ści, cze­go naj­lep­szym przy­kła­dem jest na­sza no­wa ini­cja­ty­wa, re­ali­zo­wa­na ra­zem ze Sto­ra En­so. Po­ka­zu­je­my, jak – dzi­ęki wspól­nym wy­si­łkom i dzie­le­niu się na­szy­mi śro­do­wi­sko­wy­mi ce­la­mi z do­staw­ca­mi oraz klien­ta­mi, mo­że stwo­rzyć inno­wacyjne roz­wi­ąza­nie, na którym wszy­scy sko­rzy­sta­my, ta­kże śro­do­wi­sko, w którym ży­je­my”.

„Je­ste­śmy bar­dzo za­an­ga­żo­wa­ni w spra­wy eko­lo­gii – stwo­rzy­li­śmy „ma­pę dro­go­wą” wy­zna­cza­jącą ce­le re­duk­cji emi­to­wa­nych ilo­ści CO2, ba­zu­jące na wy­tycz­nych Scien­ce Ba­set Tar­gets Ini­tia­ti­ve i uwzględ­nia­jące ści­słą współpra­cę z na­szy­mi part­ne­ra­mi tu, gdzie w ra­chu­bę wcho­dzą emi­sje z za­kre­su 3” – kon­ty­nu­uje An­na Ha­esert.

Sa­mo­cho­dy elek­trycz­ne zy­sku­ją na po­pu­lar­no­ści

„Ci­ężki trans­port ge­ne­ru­je ok. 8% ca­łych glo­bal­nych emi­sji dwu­tlen­ku węgla, wi­ęc dzia­ła­nia ja­kie mo­żna tu pod­jąć w oczy­wi­sty spo­sób zneu­tra­li­zu­ją je­go wpływ na śro­do­wi­sko na­tu­ral­ne. Cie­szy­my się, że wie­le firm za­czy­na to do­strze­ga­ć” – mówi Carl Ce­der, Vi­ce Pre­si­dent Re­gion Nor­dics w Ein­ri­de.

„Na­si klien­ci sta­le py­ta­ją o co­raz bar­dziej pro­eko­lo­gicz­ne opcje, ja­kie są do­stęp­ne na ryn­ku. Dzi­ęki Ein­ri­de, mo­że­my wy­jść na­prze­ciw ich ocze­ki­wa­nio­m” – mówi San­na Lep­pänen, De­ve­lop­ment Ma­na­ger, Lo­gi­stics & Or­der Ful­fil­l­ment w fir­mie Sto­ra En­so.

„Współpra­ca ze Sto­ra En­so ma cha­rak­ter dy­na­micz­ny, gdyż sta­le po­szu­ku­je­my nie­ba­nal­nych roz­wi­ązań, wy­cho­dzących po­za kon­we­nan­se. Obec­nie ob­słu­gu­je­my tę fir­mę za­rów­no w kon­te­kście jej do­staw we­wnętrz­nych, jak też re­ali­zo­wa­nych przez nią do jej klien­tów” – pod­su­mo­wu­je Carl Ce­der.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Po­li­gra­ficz­nej Agen­cji In­for­ma­cyj­nej

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści