Ba­da­nie B2B Ca­non Pol­ska i K+Re­se­arch by In­si­ght Lab: pro­ces cy­fry­za­cji w pol­skich fir­mach przy­spie­szaPoprzedni artykuł 

Cy­fry­za­cja za­do­mo­wi­ła się w wi­ęk­szo­ści pol­skich biur już na do­bre. Co­raz wi­ęcej or­ga­ni­za­cji wy­ko­rzy­stu­je roz­wi­ąza­nia chmu­ro­we w co­dzien­nych pro­ce­sach biu­ro­wych, a swo­je de­cy­zje ar­gu­men­tu­je re­ali­za­cją dłu­go­ter­mi­no­wych stra­te­gii i chęcią podąża­nia „za du­chem cza­su” (częściej wska­zy­wa­ne przez przed­sta­wi­cie­li du­żych firm – od­po­wied­nio 60% i 56% vs 44% w śred­nich fir­mach). Ta­kie wnio­ski pły­ną z ba­da­nia prze­pro­wa­dzo­ne­go na zle­ce­nie Ca­non Pol­ska przez agen­cję K+Re­se­arch by In­si­ght Lab.

Pol­skie przed­si­ębior­stwa co­raz chęt­niej wdra­ża­ją roz­wi­ąza­nia cy­fro­we, cho­ciaż wi­dać różni­ce w po­de­jściu do te­go pro­ce­su mi­ędzy du­ży­mi i śred­ni­mi or­ga­ni­za­cja­mi. Wi­ęk­sze fir­my szyb­ciej si­ęga­ją po usłu­gi chmu­ro­we – od dłu­ższe­go cza­su ko­rzy­sta z nich 56% du­żych i 40% śred­nich przed­si­ębiorstw. Du­że or­ga­ni­za­cje wy­ko­rzy­stu­ją je rów­nież częściej do prze­cho­wy­wa­nia baz da­nych (2.8 vs 3.25) i fak­tur (2.92 vs 3.32 na ska­li od­po­wie­dzi 1–5, gdzie 1 ozna­cza­ło „wy­łącz­nie w chmu­rze”, a 5 „wy­łącz­nie lo­kal­nie”), w po­rów­na­niu do mniej­szych przed­si­ębiorstw.

Sto­su­nek do pro­ce­sów cy­fry­za­cji, a ta­kże do te­ma­ty­ki roz­wi­ązań chmu­ro­wych, przed­sta­wia ba­da­nie zre­ali­zo­wa­ne w li­sto­pa­dzie 2023 ro­ku przez K+Re­se­arch by In­si­ght Lab. na zle­ce­nie Ca­non Pol­ska. Wzi­ęli w nim udział przed­sta­wi­cie­le du­żych i śred­nich pol­skich firm: oso­by od­po­wie­dzial­ne za za­ple­cze IT i or­ga­ni­zo­wa­nie pra­cy biu­ro­wej oraz dy­rek­to­rzy ad­mi­ni­stra­cyj­ni. We­dług wy­ni­ków ba­da­nia, pro­ces cy­fry­za­cji do­ty­czy już wi­ęk­szo­ści pol­skich firm. Wraz z upły­wem cza­su, obej­mu­je też klu­czo­we pro­cesy, które do tej po­ry by­ły ob­słu­gi­wa­ne w tra­dy­cyj­ny spo­sób, czy­li wy­ma­ga­jący wi­ęk­sze­go za­an­ga­żo­wa­nia pra­cow­ni­ków.

Pol­skie fir­my szyb­ko po­lu­bi­ły cy­fry­za­cję

Ja­ko po­wo­dy, dla których fir­my zde­cy­do­wa­ły się na wpro­wa­dze­nie usług chmu­ro­wych, re­spon­den­ci po­da­ją głów­nie re­ali­za­cję dłu­go­ter­mi­no­wej stra­te­gii cy­fry­za­cji fir­my, chęć podąża­nia „za du­chem cza­su” (częściej wska­zy­wa­ne przez przed­sta­wi­cie­li du­żych firm – od­po­wied­nio 60% i 56% vs 44% w śred­nich fir­mach) oraz oszczęd­no­ść pa­pie­ru i in­nych ma­te­ria­łów eks­plo­ata­cyj­nych (44% wszyst­kich od­po­wie­dzi).

Fir­my, które roz­po­częły już wdra­ża­nie pro­jek­tów z ob­sza­ru trans­for­ma­cji cy­fro­wej de­kla­ru­ją naj­częściej, że wi­ęk­szo­ść pro­ce­sów biu­ro­wych roz­wi­ązu­ją cy­fro­wo lub prze­twa­rza­ją i prze­cho­wu­ją już zna­czą część do­ku­men­tów w for­mie elek­tro­nicz­nej (ko­lej­no 37% i 32%). Naj­wi­ęk­szy od­se­tek re­spon­den­tów wska­zu­je, że ich fir­ma od dłu­ższe­go cza­su ko­rzy­sta z usług w chmu­rze do prze­cho­wy­wa­nia do­ku­men­tów lub za­rządza­nia dru­ko­wa­niem i ska­no­wa­niem (43%) – częściej de­kla­ru­ją to przed­sta­wi­cie­le du­żych firm (56% vs 40% śred­nich firm).

Z ba­dań oraz na­szych ob­ser­wa­cji i do­świad­czeń wy­ni­ka, że pro­ce­sy cy­fry­za­cji w pol­skich fir­mach są co­raz bar­dziej kom­plek­so­we i do­ty­czą sze­ro­kie­go za­kre­su co­dzien­nych pro­ce­sów. Pe­łen suk­ces we wdra­ża­niu cy­fry­za­cji mu­si obej­mo­wać za­rów­no pro­ces obie­gu do­ku­men­tów, a ta­kże od­po­wied­nie ich za­bez­pie­cze­nie. Mak­sy­mal­ne bez­pie­cze­ństwo pro­ce­sów dru­ku jest in­te­gral­ną częścią kom­plek­so­wych stra­te­gii cy­fry­za­cji wdra­ża­nych przez fir­my – mówi Da­riusz Szwed, eks­pert od urządzeń biu­ro­wych, za­gad­nień bez­pie­cze­ństwa i cy­fry­za­cji w Ca­non Pol­ska.

Za­le­d­wie 10% firm udzie­li­ło od­po­wie­dzi wska­zu­jącej na to, że di­gi­ta­li­za­cja nie jest te­ma­tem ich za­in­te­re­so­wań, a 3% wska­za­ło, że „nie chcą chmu­ry i jej nie ufa­ją”.

War­to za­zna­czyć, że w ba­da­niu o po­dob­nej te­ma­ty­ce, prze­pro­wa­dzo­nym w 2021 ro­ku, 45% re­spon­den­tów nie ufa­ło usłu­gom dru­ko­wa­nia z wy­ko­rzy­sta­niem chmu­ry. Z ko­lei w edy­cji ba­da­nia z 2022 ro­ku, 51% nie ufa­ło roz­wi­ąza­niom chmu­ro­wym do prze­pły­wu do­ku­men­tów. Ta­ka zmia­na w spo­so­bie dzia­ła­nia przed­si­ębiorstw wska­zu­je, że pol­skie fir­my szyb­ko po­lu­bi­ły cy­fry­za­cję i do­strze­ga­ją ko­rzy­ści, ja­kie nie­sie ko­rzy­sta­nie z roz­wi­ązań, które ofe­ru­je – ko­men­tu­je Prze­my­sław Huk, re­se­arch ma­na­ger w K+Re­se­arch.

Ja­kie da­ne fir­my prze­cho­wu­ją w chmu­rze?

Fir­my, wy­ko­rzy­stu­jące roz­wi­ąza­nia chmu­ro­we, naj­częściej prze­cho­wu­ją w niej oce­ny pra­cow­ni­ków oraz e-ma­ile (ko­lej­no 2.93 oraz 2.98 wszyst­kich przed­si­ębiorstw – na ska­li od­po­wie­dzi 1–5, gdzie 1 ozna­cza­ło „wy­łącz­nie w chmu­rze”, a 5 „wy­łącz­nie lo­kal­nie”). W du­żych fir­mach do tej li­sty mo­żna do­łączyć rów­nież ba­zy da­nych oraz fak­tu­ry (od­po­wied­nio 2.8 oraz 2.92).

Wy­ni­ki te obra­zu­ją wy­ra­źne tren­dy dot. wdra­ża­nia roz­wi­ązań chmu­ro­wych. Po pierw­sze ten­den­cję do stop­nio­we­go prze­no­sze­nia pro­ce­sów do chmu­ry, po­cząw­szy od naj­bar­dziej pod­sta­wo­wych ele­men­tów, ta­kich jak pocz­ta e-ma­il. Po dru­gie, wska­zu­ją, że chmu­ra to wci­ążdo­me­na wi­ęk­szych firm, które roz­wi­ąza­nia clo­ud wy­ko­rzy­stu­ją ta­kże np. do prze­cho­wy­wa­nia i pro­ce­so­wa­nia fak­tur. MŚP podąża­ją w tej sfe­rze o krok za du­ży­mi przed­si­ębior­stwa­mi. Fakt, że fir­my ko­rzy­sta­jące z chmu­ry ar­gu­men­tu­ją chęcią podąża­nia „za du­chem cza­su” mo­że ozna­czać, że wci­ąż ak­tu­al­ny jest pro­blem ni­skiej świa­do­mo­ści ko­rzy­ści pły­nących z wdra­ża­nia te­go ty­pu roz­wi­ązań, np. w ob­sza­rze cy­ber­bez­pie­czen­stwa – ko­men­tu­je Mi­chał Ka­now­nik, pre­zes Zwi­ąz­ku Cy­fro­wa Pol­ska.

Przed­si­ębior­stwa do­strze­ga­ją jed­no­cze­śnie, że cy­fry­za­cja po­zwa­la im uprasz­czać co­dzien­ne obo­wi­ąz­ki. Po­przez za­sto­so­wa­nie od­po­wied­nich sys­te­mów chmu­ro­wych mo­żna zauto­ma­ty­zo­wać obieg do­ku­men­tów, chro­nić wra­żli­we da­ne, oszczędzać pie­ni­ądze i czas po­trzeb­ny na za­jęcie się tra­dy­cyj­ny­mi ma­te­ria­ła­mi.

Wy­obra­źmy so­bie fir­mę dzia­ła­jącą w bra­nży eCom­mer­ce, która ka­żde­go dnia otrzy­mu­je wie­le do­ku­men­tów od swo­ich do­staw­ców, ma­jących różne for­ma­ty, a do­dat­ko­wo wy­sta­wia mnóstwo fak­tur dla klien­tów. Bez za­sto­so­wa­nia wła­ści­we­go sys­te­mu cy­fro­we­go, ka­żdy z tych do­ku­men­tów po­wi­nien być od­po­wied­nio wpro­wa­dzo­ny i opi­sa­ny lub stwo­rzo­ny przez pra­cow­ni­ków – po­my­śl­my, ile cza­su to zaj­mie, je­śli fir­ma dzia­ła na sze­ro­ką ska­lę. Ca­ły ten pro­ces mo­że być prze­cież zauto­ma­ty­zo­wa­ny, je­śli od­po­wied­ni sys­tem wczy­ta klu­czo­we da­ne lub stwo­rzy do­ku­men­ty na pod­sta­wie wcze­śniej usta­lo­ne­go sche­ma­tu. Osz­czędza­my wte­dy czas per­so­ne­lu, który mo­że za­jąć się wa­żniej­szy­mi za­da­nia­mi – mówi Da­riusz Szwed.

Z przy­to­czo­nych ba­dań wy­ni­ka, że pol­skie fir­my do­strze­ga­ją za­le­ty roz­wi­ązań cy­fro­wych i wy­ko­rzy­stu­ją je w ko­lej­nych ob­sza­rach swo­jej dzia­łal­no­ści. Cho­ciaż roz­wi­ąza­nia chmu­ro­we mo­żna spo­tkać częściej w du­żych fir­mach, to mniej­sze przed­si­ębior­stwa rów­nież się do nich prze­ko­nu­ją. Wspie­ra­nie cy­fry­za­cji biur wy­ma­ga jed­nak mak­sy­mal­ne­go za­an­ga­żo­wa­nia pro­du­cen­ta opro­gra­mo­wa­nia, który za­pew­nia, że wszyst­ko, po­cząw­szy od do­star­cze­nia od­po­wied­nich sys­te­mów, po ich wdro­że­nie, ak­tu­ali­za­cję i utrzy­ma­nie, jest od­po­wied­nio za­bez­pie­czo­ne. War­to też pa­mi­ętać, że przed wpro­wa­dze­niem ja­kich­kol­wiek zmian, na­le­ży do­ko­nać ana­li­zy fak­tycz­nych po­trzeb i mo­żli­wo­ści przed­si­ębior­stwa, szcze­gól­nie je­śli wcze­śniej­szy mo­del bi­zne­so­wy opie­rał się ra­czej na roz­wi­ąza­niach tra­dy­cyj­nych.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ca­non

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści