Mondi, światowy lider w dziedzinie zrównoważonych opakowań i papieru, ogłosił wyniki swojego piątego rocznego raportu eCommerce, który zawiera szczegółowe informacje na temat ogólnych trendów, analiz i postaw klientów dotyczących handlu elektronicznego oraz wpływu opakowania na całe ich doświadczenie.
To coroczne badanie internetowe zostało przeprowadzone w ostatnim kwartale 2023 roku i obejmuje opinie 6000 konsumentów. Badanie i wynikający z niego raport opierają się na chęci dostarczenia markom eCommerce kluczowych informacji na temat najlepszego zaspokajania potrzeb konsumentów. Najnowszy raport zawiera także wyniki dla poszczególnych krajów dla sześciu głównych rynków, w tym Czech, Francji, Niemiec, Polski, Szwecji i Turcji.
„Poczuliśmy się zobowiązani do podzielenia się czymś więcej niż tylko trendami w zakresie opakowań, aby rzucić światło na zwyczaje związane z wydatkami, częstotliwość zakupów, korzystanie z handlu społecznościowego oraz zachowania związane z recyklingiem i ponownym wykorzystaniem” – mówi Nedim Nisic, dyrektor eCommerce Grupy Mondi. „Rezultatem jest skarbnica danych przydatnych dla każdej firmy eCommerce, nie tylko tej, która stara się zaspokoić potrzeby konsumentów w zakresie opakowań, ale ma wpływ na całe doświadczenie. Chcieliśmy także promować współpracę między branżą opakowań, platformami handlu elektronicznego i innymi kluczowymi stronami zainteresowanymi, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów i wysiłkom na rzecz zrównoważonego rozwoju”.
Pojawiające się trendy i nowsze spostrzeżenia obejmują to, co dzieje się wokół handlu społecznościowego, recommerce i ruchów na rzecz zrównoważonego rozwoju na przestrzeni pokoleń. Ogólnie rzecz biorąc, raport analizuje cztery kluczowe obszary: zachowania konsumentów podczas zakupów online, podejście do doświadczeń związanych z pakowaniem i rozpakowywaniem, postrzeganie i zachowania dotyczące recyklingu i ponownego wykorzystania oraz przyszłość opakowań w handlu elektronicznym.
Zachowania w handlu społecznościowym generują znaczną liczbę zakupów
Prawie połowa (44%) konsumentów w ciągu ostatnich 12 miesięcy dokonywała zakupów za pośrednictwem handlu społecznościowego, przy czym większość zakupów stanowiły Facebook i Instagram, a TikTok – 20%. Trend ten jest szczególnie silny wśród milenialsów i pokolenia Z, którzy wydają głównie na modę. Młodsza kohorta wydała większość swoich pieniędzy na produkty związane z modą (około 60%) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w porównaniu do kosmetyków, pielęgnacji, sportu i rekreacji, technologii i artykułów gospodarstwa domowego, które łącznie stanowią 30–40%.
Spadek ogólnej częstotliwości zakupów online, a pokolenie X szuka najlepszych cen
Pomimo spadku częstotliwości zakupów ze względu na ograniczenia ekonomiczne, 38% konsumentów podtrzymuje swoje nawyki związane z zakupami online, motywując się poszukiwaniem lepszych cen i wartości. W 2023 r. częstotliwość zakupów online nieco spadła. Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że kupujący nadal wracają do sklepu, w miarę jak ich zachowania zakupowe wróciły do normy sprzed pandemii, a także być może ograniczaniem przez kupujących możliwości korzystania z Internetu wydatków, ponieważ musieli stawić czoła rosnącym kosztom życia. Nadal jednak regularnie robią zakupy w Internecie, a jedna czwarta robi to przynajmniej raz w tygodniu. Oszczędność czasu i wygoda zakupów online z dostawą do domu są szczególnie atrakcyjne dla wszystkich kohort, a pokolenie X jest znane z tego, że jest najbardziej świadome kosztów w porównaniu z innymi pokoleniami.
Jakość opakowania i możliwość recyklingu to istotne czynniki przy podejmowaniu decyzji o zakupie; kto ponosi koszty zwrotów?
Klienci priorytetowo traktują jakość opakowań i przyjazność dla środowiska – 88% ceni opakowania ochronne, a znaczna część uważa, że istotna jest możliwość recyklingu. Istnieją różnice regionalne, a tureccy konsumenci wykazują duże zapotrzebowanie na opakowania nadające się do ponownego zamykania. Rozwój rynków recommerce wskazuje, że konsumenci preferują opakowania wielokrotnego użytku, co oznacza, że sprzedawcy detaliczni zajmujący się handlem elektronicznym muszą wziąć pod uwagę zachowania po zakupie i dostosować się do wymogów zrównoważonego rozwoju w gospodarce o obiegu zamkniętym. Tradycyjnie zwroty są bezpłatne, ponieważ zachęca to do zakupów. W obliczu rosnących kosztów i rosnących związanych z nimi kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem 39% respondentów ankiety twierdzi, że nie chce płacić za zwroty, przy czym większość milenialsów i pokolenia Z akceptuje ponoszenie tych kosztów.
Prawie połowa nie zrobi ponownie zakupów danej marki, jeśli opakowanie nie spełni oczekiwań
Nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że są to pokolenia, które dorastały w duchu koncepcji rozpakowywania, a nie zwykłego otwierania paczki, to ponownie milenialsi i pokolenie Z najwyżej oceniają znaczenie opakowania dla doświadczenia rozpakowywania – dwie trzecie (66) %) pokolenia Z i 65% millenialsów uważa, że jest to ważne lub bardzo ważne, w porównaniu do zaledwie 46% pokolenia boomers. Negatywne doświadczenia związane z rozpakowywaniem, przy czym najczęściej przywoływanym zarzutem było nadmierne opakowanie, prawie połowa (47%) twierdzi, że może to zniechęcić ich do ponownego zakupu. Dla porównania 45% twierdzi, że nie kupiłoby ponownie produktu marki, której opakowanie trudno poddać recyklingowi.
Ogólnie rzecz biorąc, duży nacisk położono na zrównoważony rozwój i opakowania przyjazne dla środowiska, bez uszczerbku dla jakości papieru, możliwości ochronnych lub ogólnego wrażenia z rozpakowywania. Z raportu wynika, że blisko 60% konsumentów spodziewa się w najbliższej przyszłości opakowań nadających się do kompostowania lub recyklingu.
Kliknij TUTAJ, aby pobrać pełny raport i uzyskać bardziej szczegółowe wyniki i analizy.
Raport powstał w języku angielskim i w ciągu najbliższych tygodni zostanie przetłumaczony i opublikowany na kolejne języki (niemiecki, turecki, polski, francuski).
Na podstawie informacji Grupy Mondi