Dla 54% Po­la­ków eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nie to istot­ny czyn­nik przy za­ku­pie pro­duk­tówPoprzedni artykuł 

Kon­su­men­ci w Pol­sce co­raz bar­dziej zwra­ca­ją uwa­gę na eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nia, szcze­gól­nie w przy­pad­ku pro­duk­tów spo­żyw­czych – wy­ni­ka z re­pre­zen­ta­tyw­ne­go ba­da­nia EKOba­ro­metr, prze­pro­wa­dzo­ne­go przez pra­cow­nię SW RESEARCH we współpra­cy z Gru­pą Ako­mex. Naj­now­sze ekoba­da­nia po­ka­zu­ją, że dla 27% osób ku­pu­jących owo­ce i wa­rzy­wa, eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nie jest klu­czo­wym czyn­ni­kiem za­ku­po­wym. Jed­nak nie wszyst­kie ka­te­go­rie pro­duk­to­we wy­ka­zu­ją ta­kie sa­mo za­in­te­re­so­wa­nie eko­lo­gią. Sło­dy­cze i na­po­je są wy­ra­źny­mi wy­jąt­ka­mi, gdzie in­ne czyn­ni­ki, ta­kie jak ce­na i ja­ko­ść, do­mi­nu­ją nad eko­lo­gią. Mi­mo, że eko­lo­gia jest wa­żna dla 54% re­spon­den­tów, tyl­ko 7% za­wsze wy­bie­ra pro­duk­ty w eko­lo­gicz­nych opa­ko­wa­niach.

Naj­now­sze ba­da­nia EKOba­ro­metr wska­zu­ją na ro­snącą świa­do­mo­ść eko­lo­gicz­ną wśród pol­skich kon­su­men­tów. Ana­li­za wy­ni­ków do­ty­czących wa­żno­ści eko­lo­gicz­nych opa­ko­wań w różnych ka­te­go­riach pro­duk­to­wych wska­zu­je na zróżni­co­wa­ne po­de­jście kon­su­men­tów w za­le­żno­ści od ty­pu pro­duk­tu. Im bar­dziej „spo­żyw­cza” ka­te­go­ria, tym wi­ęk­sze zna­cze­nie eko­lo­gicz­ne­go ty­pu opa­ko­wa­nia. Naj­wi­ęk­szą wa­gę eko­lo­gicz­nym opa­ko­wa­niom przy­pi­su­ją kon­su­men­ci ku­pu­jący owo­ce i wa­rzy­wa, gdzie 27% re­spon­den­tów uwa­ża je za głów­ny czyn­nik wpły­wa­jący na za­kup. Nie­co ni­ższy, ale wci­ąż zna­czący od­se­tek (20% i 24%) wska­zu­je eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nia ja­ko klu­czo­wy czyn­nik przy za­kupie je­dze­nia na wy­nos oraz mi­ęsa i ryb. Po­dob­ne ten­den­cje mo­żna za­ob­ser­wo­wać w przy­pad­ku ko­sme­ty­ków, le­ków oraz ar­ty­ku­łów hi­gie­nicz­nych, gdzie tyl­ko oko­ło 20–21% re­spon­den­tów wska­zu­je eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nia ja­ko głów­ny czyn­nik za­kupu. Eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nia ma­ją mniej­sze zna­cze­nie dla kon­su­men­tów wy­bie­ra­jących sło­dy­cze oraz na­po­je (od­po­wied­nio 18% i 19%). W tych ka­te­go­riach in­ne czyn­niki, ta­kie jak: ce­na, wa­ga ma­te­ria­łu czy ja­kość pro­duk­tu, mo­gą być de­cy­du­jące.

- Dla po­nad po­ło­wy Po­la­ków eko­lo­gicz­ne opa­ko­wa­nie to istot­ny czyn­nik w trak­cie po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji o za­ku­pie różne­go ro­dza­ju pro­duk­tów. Świad­czy to o ro­snącej świa­do­mo­ści eko­lo­gicz­nej oraz wpły­wie za­cho­wań kon­su­menc­kich na śro­do­wi­sko. Niem­niej jed­nak, tyl­ko nie­wiel­ka część Po­la­ków za­wsze wy­bie­ra pro­duk­ty w eko­lo­gicz­nych opa­ko­wa­niach, co wska­zu­je na po­trze­bę dal­szej edu­ka­cji spo­łe­cze­ństwa w tym za­kre­sie. Istot­ne jest, że 47% ba­da­nych wy­bie­ra pro­duk­ty w opa­ko­wa­niach z tek­tu­ry li­tej – na­wet je­śli są one dro­ższe od in­nych z da­nej ka­te­go­rii, po­nie­waż są one ła­twe w re­cy­klin­gu oraz wy­ko­na­ne z bio­de­gra­do­wal­nych, eko­lo­gicz­nych su­row­ców. Na­sza gru­pa ka­pi­ta­ło­wa świa­do­mie in­we­stu­je w roz­wi­ąza­nia i in­no­wa­cje ma­te­ria­ło­we, które mo­gą przy­czy­nić się do jesz­cze wi­ęk­sze­go roz­po­wszech­nia­nia ta­kich opa­ko­wań – za­uwa­ża Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Gru­py Ako­mex.

Z ba­da­nia wy­ni­ka rów­nież że 38% Po­la­ków rzad­ko wy­bie­ra pro­duk­ty za­pa­ko­wa­ne eko­lo­gicz­nie, kie­ru­jąc się głów­nie ce­ną, co su­ge­ru­je, że dla istot­nej gru­py kon­su­men­tów, kosz­ty są wa­żnym, ale być mo­że nie naj­wa­żniej­szym czyn­ni­kiem. Je­dy­nie 8% re­spon­den­tów de­kla­ru­je, że ce­na jest je­dy­nym czyn­ni­kiem i nie ba­cząc na eko­lo­gię, za­wsze si­ęga po naj­ta­ńsze pro­duk­ty.

Ba­da­nie EKOba­ro­metr 2024 zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne przez agen­cję ba­daw­czą SW RESEARCH na re­pre­zen­ta­tyw­nej gru­pie 1500 re­spon­den­tów, ana­li­zu­jąc ich po­de­jście do eko­lo­gicz­nych opa­ko­wań w różnych ka­te­go­riach pro­duk­to­wych.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści