Bra­nża Opa­ko­wań w 2024 ro­ku: ochro­na śro­do­wi­ska, in­no­wa­cje i pre­sja na pła­ce wpły­wa­ją na kszta­łto­wa­nie ryn­kuPoprzedni artykuł 

Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex
Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Gru­py Ako­mex

W tym ro­ku bra­nża opa­ko­wań w Unii Eu­ro­pej­skiej będzie w du­żej mie­rze za­le­żna od pro­ce­sów zwi­ąza­nych ze zrów­no­wa­żo­nym roz­wo­jem i ochro­ną śro­do­wi­ska. Pro­du­cen­ci sku­pią się na in­no­wa­cyj­nych, eko­lo­gicz­nych ma­te­ria­łach, a mar­ki będą mu­sia­ły ad­ap­to­wać się do ro­snących ocze­ki­wań kon­su­men­tów. Po­mi­mo per­spek­tyw sta­bi­li­za­cji cen su­row­ców, in­fla­cja, wzrost kosz­tów pra­cy oraz oba­wy o re­ce­sję w Niem­czech mo­gą wpły­nąć na kosz­ty pro­duk­cji. Pol­ski ry­nek opa­ko­wań z ko­lei mo­że czer­pać ko­rzy­ści z oży­wie­nia go­spo­dar­cze­go, od­bi­cia kon­sump­cji, ale jed­no­cze­śnie będzie zma­gać się z wzro­stem płac – za­uwa­ża Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Za­rządu Gru­py Ako­mex.

W nad­cho­dzącym ro­ku Unia Eu­ro­pej­ska będzie kon­ty­nu­ować wy­wie­ra­nie na­ci­sku na kwe­stie zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju i ochro­ny śro­do­wi­ska, ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem re­duk­cji zu­ży­cia opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych, które nie są pod­da­wa­ne re­cy­klin­go­wi. To dzia­ła­nie praw­do­po­dob­nie do­pro­wa­dzi do wzro­stu pro­mo­wa­nia al­ter­na­tyw­nych, bar­dziej eko­lo­gicz­nych ma­te­ria­łów opa­ko­wa­nio­wych, w tym pa­pie­ru, tek­tu­ry oraz PET po­cho­dzące­go z re­cy­klin­gu. Zwi­ęk­szo­ne za­po­trze­bo­wa­nie na pro­eko­lo­gicz­ne mo­no­ma­te­ria­ło­we opa­ko­wa­nia po­zwo­li pro­du­cen­tom opa­ko­wań pro­mo­wać eko­lo­gicz­ne ba­rie­ry ochron­ne kar­to­nu, które na­da­ją się do re­cy­klin­gu i kom­po­sto­wa­nia.

Rok 2024 to czas na ad­ap­ta­cję i in­no­wa­cje

Dla opa­ko­wań nad­cho­dzi czas na ad­ap­ta­cję i wpro­wa­dze­nie in­no­wa­cji. War­to za­uwa­żyć, że kon­su­men­ci mo­gą spo­dzie­wać się bar­dziej prze­my­śla­nych, eko­lo­gicz­nych, an­ga­żu­jących i dy­na­micz­nych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych. Pro­gno­zu­je się, że skrzy­żo­wa­nie po­stępu tech­no­lo­gicz­ne­go i ro­snące­go po­py­tu kon­su­menc­kie­go na­dal będzie kszta­łto­wać kie­ru­nek roz­wo­ju bra­nży w 2024 ro­ku. Ten roz­wój sta­no­wić będzie klu­czo­wy ele­ment trans­for­ma­cji sek­to­ra w kie­run­ku bar­dziej zrów­no­wa­żo­nych i eko­lo­gicz­nych prak­tyk.

W per­spek­ty­wie naj­bli­ższe­go ro­ku, choć ist­nie­ją ozna­ki mo­żli­wej sta­bi­li­za­cji cen ma­te­ria­łów, bra­nżę opa­ko­wań na­dal mo­gą do­tknąć in­ne czyn­ni­ki ma­jące wpływ na kosz­ty pro­duk­cji. In­fla­cja oraz wzrost kosz­tów pra­cy są klu­czo­wy­mi ele­men­ta­mi, które mo­gą wpły­nąć na ce­ny opa­ko­wań.

War­to za­zna­czyć, że ogól­ne wra­że­nia w bra­nży wska­zu­ją na trud­no­ści w re­kru­ta­cji i za­trzy­ma­niu wy­kwa­li­fi­ko­wa­nych pra­cow­ni­ków, co do­dat­ko­wo mo­że się prze­kła­dać na trud­no­ści oraz ro­snące kosz­ty.

Nie­bez­pie­cze­ństwo re­ce­sji w Niem­czech oraz po­ten­cjal­ny wzrost na ryn­ku opa­ko­wań w Pol­sce

Do­dat­ko­wym czyn­ni­kiem wpły­wa­jącym na ry­nek pro­du­cen­tów opa­ko­wań jest oba­wa przed re­ce­sją w Niem­czech, czy­li w kra­ju będącym głów­nym ryn­kiem eks­por­to­wym dla pol­skich opa­ko­wań. Sy­tu­acja ta mo­że sta­no­wić wy­zwa­nie dla ro­dzi­mych pro­du­cen­tów, którzy za­le­żą od sta­bil­no­ści nie­miec­kie­go ryn­ku. Z dru­giej stro­ny, w stre­fie eu­ro pro­gno­zo­wa­ne jest umiar­ko­wa­ne oży­wie­nie go­spo­dar­cze, wspie­ra­ne spad­kiem in­fla­cji. Po­pra­wa sy­tu­acji fi­nan­so­wej go­spo­darstw do­mo­wych mo­że z ko­lei sty­mu­lo­wać wzrost kon­sump­cji.

W kon­te­kście Pol­ski, pro­gno­zy wska­zu­ją na po­ten­cjal­ny wzrost na ryn­ku opa­ko­wań. Ocze­ku­je się, że wy­ższa dy­na­mi­ka wzro­stu go­spo­dar­cze­go będzie na­pędza­na przede wszyst­kim przez ro­snącą kon­sump­cję oraz wzrost dy­na­mi­ki płac w wie­lu sek­to­rach. Pol­ski ry­nek opa­ko­wań mo­że zy­skać na atrak­cyj­no­ści, a fir­my z bra­nży po­win­ny skon­cen­tro­wać się na do­sto­so­wa­niu się do zmie­nia­jących się wa­run­ków ryn­ko­wych i ro­snących ocze­ki­wań kon­su­men­tów w kon­te­kście zrów­no­wa­żo­nych roz­wi­ązań opa­ko­wa­nio­wych.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści