Jak wy­sy­ła­jąc list pro­mo­wać sklep in­ter­ne­to­wy?Poprzedni artykuł 

Bra­nża e-com­mer­ce ro­śnie, a ra­zem z nią jej udział w ryn­ku prze­sy­łek pocz­to­wych. Na­da­nia skle­pów in­ter­ne­to­wych to jed­nak nie tyl­ko pacz­ki z za­mówio­nym to­wa­rem wy­sy­ła­nym do klien­tów. To ta­kże prze­sy­łki li­sto­we. Choć do­me­ną skle­pów on-li­ne są wszel­kie­go ro­dza­ju for­my mar­ke­tin­gu cy­fro­we­go, wie­le z nich do­strze­ga ko­rzy­ści z tra­dy­cyj­nych form pro­mo­cji, ta­kich jak di­rect ma­iling.

Pocz­tów­ki bu­du­jące lo­jal­no­ść, ka­ta­lo­gi zwi­ęk­sza­jące ruch na stro­nie, bro­szu­ry po­ma­ga­jące za­uwa­żyć mar­kę, to tyl­ko nie­które ro­dza­je wy­sy­łek, ja­kie sklep in­ter­ne­to­wy mo­że zre­ali­zo­wać przy po­mo­cy tra­dy­cyj­nej pocz­ty. Ta­ka for­ma mar­ke­tin­gu an­ga­żu­je zde­cy­do­wa­nie sku­tecz­niej, niż sa­me dzia­ła­nia w sie­ci. Po­ka­za­ły to już ba­da­nia z 2018 ro­ku, kie­dy re­spon­syw­no­ść na prze­sy­łki pocz­to­we osza­co­wa­no na 3,7 proc., gdy w przy­pad­ku wia­do­mo­ści e-ma­il by­ło to za­le­d­wie 1 proc. Wie­le firm, w tym ta­kże e-com­mer­ce do­strze­ga po­ten­cjał di­rect ma­ilin­gu, co po­twier­dza ostat­ni ra­port Urzędu Ko­mu­ni­ka­cji Elek­tro­nicz­nej o sta­nie ryn­ku pocz­to­wego. We­dług da­nych UKE w ro­ku 2020 nada­no 113,4 mln prze­sy­łek re­kla­mo­wych, a licz­ba tzw. dru­ków bez­a­dre­so­wych si­ęgnęła aż 1,4 mld! Uw­zględ­nie­nie prze­sy­łek pocz­to­wych w mar­ke­tin­go­wym mik­sie mo­że być dla e-com­mer­ce bar­dzo opła­cal­ne. Po­łącze­nie atrak­cyj­nej ofer­ty ce­no­wej i pro­duk­to­wej oraz ko­mu­ni­ka­cji on-li­ne z kre­atyw­ny­mi dzia­ła­niami of­f-li­ne, ta­ki­mi jak di­rect ma­iling mo­że dać bar­dzo do­bre efek­ty.

Ze skrzyn­ki pocz­to­wej do skle­pu in­ter­ne­to­we­go

Tra­dy­cyj­ne prze­sy­łki pocz­to­we bu­du­ją roz­po­zna­wal­no­ść e-skle­pu, po­zwa­la­ją mu się wy­różnić, ale też sku­tecz­niej do­cie­ra­ją do klien­tów. Po­mi­mo wzro­stu war­to­ści ryn­ku pocz­to­wego oraz ilo­ści prze­sy­łek ku­rier­skich spa­da ogól­ny wo­lu­men prze­sy­łek li­sto­wych. Ozna­cza to, że w na­szych skrzyn­kach pocz­to­wych znaj­du­je­my co­raz mniej li­stów. Na­to­miast 3 na 4 Po­la­ków wci­ąż do­sta­je co­dzien­nie do 20 e-ma­ili in­for­mu­jących o pro­mo­cji lub ofer­cie fir­my. Z te­go po­wo­du tra­dy­cyj­na skrzyn­ka pocz­to­wa sta­je się co­raz bar­dziej kon­ku­ren­cyj­na, gdyż od­bior­cy częściej zwra­ca­ją uwa­gę na po­ja­wia­jące się w niej ko­mu­ni­ka­ty. Da­je to du­że mo­żli­wo­ści pro­mo­cyj­ne szcze­gól­nie dla e-com­mer­ce, bo to wła­śnie ta bra­nża co­raz moc­niej wi­ąże się z ryn­kiem pocz­to­wym podno­sząc je­go war­to­ść. Skle­py in­ter­ne­to­we wy­sy­ła­ją klien­tom za­mówio­ne pro­duk­ty, a za­tem ma­ją do­stęp do ich da­nych. Po­sia­da­jąc ta­kże zgo­dę na prze­sy­łki mar­ke­tin­go­we, mo­gą pro­wa­dzić z od­bior­ca­mi sku­tecz­niejszą ko­mu­ni­ka­cję.

– Dzi­ęki wy­ko­rzy­sta­niu w pro­mo­cji prze­sy­łek pocz­to­wych e-com­mer­ce skra­ca dy­stans mi­ędzy skle­pem, a je­go od­bior­ca­mi i sta­je się bar­dziej na­ma­cal­ny. Bi­znes dzia­ła­jący in­ter­ne­to­wo dla klien­tów naj­częściej nie ma wy­mia­ru fi­zycz­ne­go, di­rect ma­iling ła­mie tę ba­rie­rę, wzbu­dza­jąc wi­ęcej emo­cji i zbli­ża­jąc się do swo­ich od­bior­ców. Tym bar­dziej, że dro­gą pocz­to­wą nie mu­szą być wy­sy­ła­ne je­dy­nie stan­dar­do­we ulot­ki, ale też bar­dziej an­ga­żu­jące prze­sy­łki kre­atyw­ne czy prób­ki to­wa­ru – mówi Ja­nusz Ko­nop­ka, pre­zes za­rządu fir­my pocz­to­wej Spe­ed­ma­il.

Ope­ra­to­rzy pocz­to­wi wy­cho­dzą na­prze­ciw po­trze­bom skle­pów in­ter­ne­to­wych i two­rzą no­we roz­wi­ąza­nia, które da­ją nie tyl­ko wi­ęcej mo­żli­wo­ści, ale też są ta­ńsze. Przy­kła­do­wo, wpro­wa­dzo­na przez Spe­ed­ma­il li­sto­pacz­ka po­zwa­la prze­sy­łać nie tyl­ko mar­ke­tin­go­we prób­ki, ale też nie­wiel­kich ga­ba­ry­tów za­mówie­nia. Wszyst­ko to w stan­dar­dzie zbli­żo­nym do prze­sy­łki ku­rier­skiej, ale w ce­nie zbli­żo­nej do tej, zna­nej z prze­sy­łek li­sto­wych.

Kre­atyw­ne i sper­so­na­li­zo­wa­ne li­sty od e-com­mer­ce

Przy­kła­dy kre­atyw­ne­go wy­ko­rzy­sta­nia di­rect ma­ilin­gu przez e-com­mer­ce płyn­ną zza gra­ni­cy. Jed­nym z nich jest po­słu­że­nie się da­ny­mi o za­mówie­niach klien­tów do stwo­rze­nia sper­so­na­li­zo­wa­ne­go prze­ka­zu za­chęca­jące­go do za­ku­pów. Na­tu­re­Box, ame­ry­ka­ńska fir­ma ofe­ru­jąca sub­skryp­cyj­ną usłu­gę ga­stro­no­micz­ną prze­ana­li­zo­wa­ła okre­sy, w którym klien­ci do­ko­ny­wa­li ostat­nio za­ku­pu na stro­nie in­ter­ne­to­wej. Do tych, którzy nie za­mówi­li ni­cze­go w ci­ągu ostat­nich 30–90 dni wy­sła­ła sper­so­na­li­zo­wa­ną pocz­tów­kę o tre­ści: „Co no­we­go u Cie­bie? Mi­nęło tro­chę cza­su! Ma­my do­bre wia­do­mo­ści­…”. Oka­za­ło się, że gru­pa, która otrzy­ma­ła pocz­tów­kę od­no­to­wa­ła 35 proc. wi­ęcej za­mówień na klien­ta i oko­ło 60 proc. wy­ższy przy­chód na oso­bę w po­rów­na­niu z kon­su­men­ta­mi, którzy nie otrzy­ma­li ofer­ty. Ta­kie da­ne za­sko­czy­ły fir­mę i za­chęci­ły do wpro­wa­dze­nia tej stra­te­gii na sta­łe.

Po­my­słem wy­różni­ła się też wło­ska fir­ma usłu­go­wa e-com­mer­ce La­vOn­li­ne zaj­mu­jąca się pie­lęgna­cją gar­de­ro­by. Aby przy­ci­ągnąć uwa­gę od­bior­ców, mar­ka ro­ze­sła­ła prze­sy­łki, które przy­po­mi­na­ły bia­łą ko­szul­kę. W środ­ku umie­ści­ła po­mi­do­ra, pro­sząc od­bior­ców o zgnie­ce­nie go. Kam­pa­nia wy­wo­ła­ła ogrom­ną cie­ka­wo­ść i przy­ci­ągnęła no­wych klien­tów. Ruch na stro­nie zwi­ęk­szył się o 15 proc., a licz­ba za­re­je­stro­wa­nych klien­tów o 32 proc.

– Te­go ty­pu przy­kła­dy po­ka­zu­ją, że umie­jęt­ne wy­ko­rzy­sta­nie prze­sy­łki pocz­to­wej mo­że prze­ło­żyć się na wzrost sprze­da­ży oraz licz­by no­wych klien­tów. Wszyst­ko za­le­ży od do­brej zna­jo­mo­ści swo­jej gru­py do­ce­lo­wej i po­my­sło­wo­ści nadaw­ców. Od stro­ny tech­nicz­nej ma­my wszel­kie mo­żli­wo­ści, by zre­ali­zo­wać sku­tecz­ną kam­pa­nię di­rect ma­ilin­go­wą, a bra­nża pocz­to­wa jest na ty­le ela­stycz­na, że spro­sta ka­żde­mu kre­atyw­ne­mu wy­zwa­niu – pod­su­mo­wu­je Ja­nusz Ko­nop­ka, pre­zes za­rządu Spe­ed­ma­il.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Spe­ed­ma­il

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści