W marcu br. Stora Enso zleciła badania rynkowe dotyczące czytelnictwa książek, zarówno tych w formie tradycyjnej, jak i cyfrowej. Objęły one ok. 2400 osób z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec oraz USA. Jak wskazują ich wyniki opublikowane właśnie przez firmę, ludzie wolą książki w tradycyjnej, papierowej wersji (którą jako preferowaną wskazało 65% respondentów) w porównaniu z e-bookami (21% wskazań) czy audiobooków (14%). Stora Enso podkreśla przy tym skłonność czytelników do większego wydatku na książkę premium, wydrukowaną na proekologicznym papierze, neutralnym względem śladu węglowego.
„Rynek książki wyszedł z okresu pandemii w bardzo dobrej kondycji, a celem zleconego przez nas badania było określenie, w jakim kierunku powinien on podążać w obecnym, powracającym do normalności świecie” – mówi Jonathan Bakewell, Vice President Stora Enso, kierujący działem papierów biurowych i książkowych.
Pandemia zwiększyła popyt na czytelnictwo
Jak wynika z badań Stora Enso, okres pandemii miał niezwykle pozytywny wpływ na poziom czytelnictwa. 63% respondentów, (w tym niemal 70% z Wielkiej Brytanii i USA) potwierdziło, że obecnie czytają więcej. Wśród najmłodszej z badanych grup, uwzględniającej osoby w wieku 16-24 lata, odsetek ten wyniósł 64% (76% w USA i 73% w Wielkiej Brytanii).
Jako jeden z czynników częściowo stymulujących popyt na książki wśród młodzieży Stora Enso wskazuje niezwykłą popularność mangi (wspieranej przez seriale animowane emitowane na kanale Netflix) oraz prawdziwy wysyp bestsellerowych romansów, skierowanych do nastolatków. W przypadku nieco starszych czytelników na rynku odnotowano wzrost sprzedaży literatury o tematyce kształtowania postaw ludzkich i rozwoju mentalnego. Jednak większość respondentów jako preferowane gatunki wskazywała fikcję, zwłaszcza w kontekście czasu wolnego spędzanego w samotności. Powyższe trendy, jak wskazuje na podstawie badań Stora Enso, są wciąż aktualne.
Dlaczego książka w postaci fizycznej?
65% osób wskazujących na wersję papierową ksiązki jako tę przez nich preferowaną szczególną uwagę zwraca na właściwości haptyczne. „Poza walorami estetycznymi – wszak książka może być przedmiotem piękna – jej fizyczność powoduje, że na swój sposób towarzyszy ona czytelnikowi – kontynuuje Jonathan Bakewell. – Co więcej, część respondentów wskazywała, że zapach książki wywoływał u nich przyjemne wspomnienia”.
Ważnym aspektem, na który wskazuje Stora Enso, jest też fakt, że książki oraz papier, na którym są drukowane, są odnawialne i zgodne z zasadami GOZ. Jak wynika z przeprowadzonych badań, 42% czytelników zachowuje książkę po jej przeczytaniu, podczas gdy 28% podarowuje ją innym bądź pożycza. Kolejne 26% decyduje się na sprzedaż, a jedynie 5% poddaje książki recyklingowi lub pozbywa się ich w inny sposób. Ponieważ proces produkcji i dystrybucji książek wiąże się z emisją dwutlenku węgla do atmosfery, ich przechowywanie na półce domowej sprawia, że – co podkreśla Stora Enso – stają się one swego rodzaju naturalnym „magazynem” śladu węglowego.
Popularność książek we wszystkich wariantach
W kontekście trendu wskazującego na dalszą dominację wersji papierowych Stora Enso zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt: badania potwierdziły, że na rynku jest miejsce dla książek w każdym formacie. Tylko niewielki odsetek respondentów stwierdził, że pozostaje wiernym jednej ich wersji. E-booki i audiobooki są – zdaniem badanych osób – wygodne w użytkowaniu i przenoszeniu, można je też odtwarzać z wielu różnych urządzeń wyjściowych.
Niski ślad węglowy wśród priorytetów
Badanie potwierdziły proekologiczne trendy rynkowe – neutralność węglowa jest istotna także dla czytelników książek. 61% wszystkich osób biorących udział w badaniach i aż 70% młodych czytelników zadeklarowało gotowość do zapłacenia więcej (średnio o 5,7% od ceny nominalnej) za książki wykonane z papierów przyjaznych dla środowiska naturalnego. Większość respondentów preferowałaby również zakupy w sklepie typu outlet, gdyby zapewnił on dostępność książek neutralnych węglowo bądź o niskim śladzie węglowym.
„Wnioski jakie płyną ze zleconych przez nas badań to bardzo dobry punkty wyjścia do konstruktywnych rozmów z drukarniami i wydawcami współpracującymi ze Stora Enso. Wydaje się bowiem, że wreszcie w skali całej branży podejmowana jest rzeczowa dyskusja na temat możliwości zaspokajania rosnących potrzeb proekologicznych” – podsumowuje Jonathan Bakewell.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej