Branże z przewagą mężczyzn są ogólnie definiowane jako te, w których kobiety stanowią 25% lub mniej siły roboczej. Obejmuje to przemysł wytwórczy i chemiczny, w których zatrudnionych jest znacznie mniej kobiet niż mężczyzn. Za tymi niskimi liczbami kryje się wiele złożonych przyczyn, które naturalnie różnią się na całym świecie ze względu na różnice kulturowe i religijne.
Wprowadzanie większej liczby kobiet do firmy jest głównym celem XSYS, którego zespół zarządzający aktywnie pracuje nad zwiększeniem odsetka kobiet zatrudnionych na wszystkich poziomach. CEO Dagmar Schmidt powiedziała: „W ramach naszego celu, jakim jest osiągnięcie wyższego poziomu różnorodności i integracji, zależy nam na tym, aby więcej kobiet pełniło role kierownicze. Jednym z naszych kluczowych wskaźników efektywności jest posiadanie 36% kobiet na stanowiskach kierowniczych do 2025 r. Z przyjemnością mogę powiedzieć, że obecnie utrzymujemy się na poziomie 33–34%, więc możemy znacznie przekroczyć tę liczbę. Jednak możemy awansować kobiety na te stanowiska tylko wtedy, gdy w pierwszej kolejności do branży wejdzie ich wystarczająca liczba, dlatego rekrutacja kobiet na poziomie podstawowym ma kluczowe znaczenie”.
W całej organizacji kobiety stanowią około 17% całkowitej siły roboczej; liczba ta ma wzrosnąć, ponieważ XSYS nadal wdraża kolejne inicjatywy mające na celu zaradzenie tej nierównowadze. Znalezienie kandydatów nie jest jednak łatwe. Dagmar Schmidt wyjaśniła: „Musimy zmierzyć się z faktem, że pracujemy w bardzo konserwatywnej branży chemii specjalistycznej, która oprócz tego, że jest zdominowana przez mężczyzn, jest niestety również przestarzała. Rekrutacja nowych pokoleń kobiet jest bardzo trudna, ale jest również bardzo ważna, zarówno w celu uzyskania lepszej równowagi i lepszej reprezentacji, jak i zabezpieczenia przyszłości branży”.
Zwiększenie odsetka kobiet w sile roboczej może być korzystne na wiele sposobów zarówno dla całej firmy, jak i dla pracowników. Katja Stuhr, dyrektor HR w XSYS, podzieliła się swoim doświadczeniem, mówiąc: „Doceniam bycie częścią organizacji technicznej, w której kobiety odgrywają coraz większą rolę – czy to na stanowiskach kierowniczych, czy w hali produkcyjnej. Mam wrażenie, że mężczyźni cenią sobie to, co kobiety mają do powiedzenia, ponieważ wnosimy do biznesu różne umiejętności, nowe perspektywy i więcej empatii”.
Ana Lúcia Bruno Ribeiro pracuje jako Sales & Marketing Support w Brazylii, gdzie jest częścią małego zespołu. Powiedziała: „Pracuję w branży opakowaniowej od wielu lat; najpierw w reprografii, potem w oprogramowaniu, a teraz w XSYS i to prawda, że to męski świat, ale z mojego doświadczenia wynika, że dopasowanie polega na budowaniu dobrych relacji ze współpracownikami i klientami, aby wiedzieli, że jesteś zdolny i równorzędnym partnerem, a nie płcią”.
Nową rekrutką jest Kiersten Borden, która w 2021 roku rozpoczęła pracę jako specjalista ds. sprzedaży wewnętrznej w zespole XSYS North America. Ukończyła komunikację graficzną na Uniwersytecie Clemson i zdecydowała, że druk będzie świetnym wyborem. „W tamtym czasie nie wiedziałem nic o branży, ale ostatecznie zdecydowałem się pochylić nad drukiem nad projektowaniem, ponieważ czułem, że branża jest tak wyjątkowa i wyspecjalizowana. Pomyślałem, że mogę odnieść większy sukces, znajdując pracę i rozwijając swoją karierę po drodze. Podobał mi się również aspekt techniczny i odkryłem, że niektóre wyzwania i krytyczne myślenie, które wiążą się z drukiem fleksograficznym, bardzo mi się podobały”.
Kontynuowała: „Cały zespół sprzedaży był bardzo pomocny od samego początku. Wszyscy są mężczyznami i od jakiegoś czasu działają w branży. Właściwie myślę, że byli podekscytowani dodaniem kobiety do grupy; ktoś, kto jest nowy w branży i który dodaje różnorodności i świeżego spojrzenia do zespołu. Myślę, że ważne jest posiadanie różnych mocnych stron i umiejętności, które przyczyniają się do rozwoju zespołu i organizacji jako całości”.
Inicjatywy zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim, takie jak stowarzyszenia branżowe, wydarzenia networkingowe i programy mentorskie, są pomocne w sprostaniu trudnemu wyzwaniu, jakim jest zachęcenie większej liczby kobiet do pracy we flekso. Służą również do wspierania kobiet, dając im forum dyskusyjne i miejsce do dzielenia się wszelkimi obawami.
Jednym z takich miejsc jest Women of Flexo, specjalna grupa interesu w ramach Flexographic Technical Association (FTA) w USA. Utworzona jako przestrzeń do łączenia kobiet, członkostwo jest oferowane osobom pracującym w dziale prasowym, dziale przygotowania do druku, na stanowiskach sprzedażowych, kierowniczych i innych. Kiersten jest aktywnym członkiem grupy. „Ważne jest, aby tworzyć sieci kontaktów i odnosić się do wspólnych doświadczeń i wyzwań, przed którymi możemy stanąć w tej branży” — powiedziała. „Na naszym wydarzeniu w Atlancie w zeszłym tygodniu odbyły się prezentacje obejmujące takie tematy, jak radzenie sobie z trudnymi osobowościami, jak prosperować w branży zdominowanej przez mężczyzn oraz droga do podnoszenia kwalifikacji. I z radością mogę powiedzieć, że sam wygłosiłem wykład na temat sposobów przezwyciężenia „syndromu oszusta” w miejscu pracy”.
Marina Altayo-Armengol, która jest dyrektorem ds. sprzedaży XSYS na Europę Południową, przejęła przewodnictwo w hiszpańskim stowarzyszeniu Graphispack w 2021 r., będąc członkiem komitetu sterującego przez osiem lat. „Wspólne doświadczenie przynosi wartość każdemu w branży – jednostce, firmie i całej branży; dotyczy to zarówno mężczyzn, jak i kobiet” – skomentowała. „Ale oczywiście jestem przyzwyczajona do tego, że otaczają mnie biznesmeni, więc bycie pierwszą kobietą-prezydentem jest całkiem interesujące, zwłaszcza w południowej Europie, tradycyjnie zdominowanej przez mężczyzn”.
Wraz ze wzrostem odsetka zatrudnionych kobiet, firmy dostrzegają również nacisk na bardziej elastyczne warunki pracy. Katja Stuhr dodała: „Jeśli firmy są bardziej elastyczne, oferując pracę hybrydową lub bardziej elastyczne godziny, to myślę, że więcej kobiet można zmotywować do pracy w branży. Jednak mamy do czynienia z wymagającym rynkiem zarówno dla kandydatów, jak i pracodawców i ogólnie trudno jest obsadzić wakaty. Jest wiele do zrobienia w zakresie rekrutacji i utrzymania pracowników”.
Dagmar Schmidt podsumowała: „Bardzo poważnie podchodzimy do poprawy statystyk i zatrudniania większej liczby kobiet na stanowiskach tradycyjnie postrzeganych jako „męskie” oraz do zaoferowania środowiska, które zapewni im chęć pozostania, ponieważ uważamy, że ma to fundamentalne znaczenie dla kultury firmy i ogólny sukces XSYS”.
Na podstawie informacji firmy XSYS