Pa­pier czy ekran na lek­cjach? Nau­czy­cie­le wy­bie­ra­ją jed­no… i dru­gie! Wnio­ski z ba­da­nia Ep­son w Pol­skich szko­łachPoprzedni artykuł 

Ep­son, li­der tech­no­lo­gii dru­ku i pro­jek­cji oraz Fun­da­cja In­sty­tut Edu­ka­cji Po­zy­tyw­nej, pod­su­mo­wu­ją rocz­ną współpra­cę, dzi­ęki której edu­ka­cja w 300 pla­ców­kach szkol­nych na te­re­nie ca­łe­go kra­ju zy­ska­ła na efek­tyw­no­ści oraz wy­ni­ki ba­da­nia do­ty­czące­go dru­ko­wa­nia w szko­łach.

Ep­son, li­der tech­no­lo­gii dru­ku i pro­jek­cji oraz Fun­da­cja In­sty­tut Edu­ka­cji Po­zy­tyw­nej, pod­su­mo­wu­ją rocz­ną współpra­cę, dzi­ęki której edu­ka­cja w 300 pla­ców­kach szkol­nych na te­re­nie ca­łe­go kra­ju zy­ska­ła na efek­tyw­no­ści oraz wy­ni­ki ba­da­nia do­ty­czące­go dru­ko­wa­nia w szko­łach.

W su­mie, z re­ali­za­cji pro­gra­mu „Sz­ko­ła My­śle­nia Po­zy­tyw­ne­go 2.0” sko­rzy­sta­ło 32 000 uczni­ów, a w je­go dzia­ła­nia za­an­ga­żo­wa­nych by­ło 3600 na­uczy­cie­li i spe­cja­li­stów. Za­jęcia pro­jek­tu by­ły od­po­wie­dzią na istot­ną po­trze­bę, ja­ką jest ko­mu­ni­ka­cja bez prze­mo­cy i umie­jęt­no­ść „do­ga­dy­wa­nia si­ę”, która nie jest za­go­spo­da­ro­wa­na przez for­mal­ne pro­gra­my na­ucza­nia. Co wa­żne — na­by­te w wie­ku szkol­nym — te kom­pe­ten­cje pro­cen­tu­ją przez ca­łe ży­cie, wpły­wa­jąc na bu­do­wa­nie spo­łe­cze­ństwa oby­wa­tel­skie­go. War­to pod­kre­ślić, że te­go­rocz­na edy­cja pro­wa­dzo­na by­ła w wie­lo­kul­tu­ro­wym i wie­lo­języcz­nym śro­do­wi­sku po­wsta­łym wraz z po­ja­wie­niem się w pol­skich szkół se­tek ty­si­ęcy dzie­ci z Ukra­iny.

Ogól­na ilo­ść szkół i in­sty­tu­cji, które wzi­ęły udział te­go­rocz­nym przed­si­ęw­zi­ęciu to aż 342 pla­ców­ki, z cze­go 54 po­cho­dzi­ło z du­żych miast, a 288 z mniej­szych ośrod­ków, gdzie znacz­nie trud­niej jest o wzbo­ga­ca­nie ofer­ty edu­ka­cyj­nej.

Ep­son, na po­trze­by pro­gra­mu, prze­ka­zał 300 urządzeń wie­lo­funk­cyj­nych Eco­Tank L3251, wy­ko­rzy­stu­jących eko­lo­gicz­ną tech­no­lo­gię dru­ko­wa­nia bez uży­cia cie­pła He­at Free, które sta­no­wi­ły wspar­cie dla wie­lu pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych. Dru­kar­ki te, ze względu na ni­skie kosz­ty za­ku­pu kom­ple­tu bu­te­lek atra­men­tu, spraw­dzi­ły się ja­ko eko­no­micz­ne i efek­tyw­ne na­rzędzie. Koszt po­je­dyn­czej stro­ny dru­ku wy­no­sił mniej niż 1 grosz dla czer­ni i nie­co po­ni­żej 2 gro­szy dla dru­ku ko­lo­ro­we­go. Urządze­nia te, ja­ko wie­lo­funk­cyj­ne, umo­żli­wi­ły nie tyl­ko dru­ko­wa­nie, ale ta­kże ko­pio­wa­nie i di­gi­ta­li­za­cję do­ku­men­tów, zdjęć i gra­fik.

„Wszyst­kie szko­ły, które otrzy­ma­ły na­sze urządze­nia L3251, zy­ska­ły nie tyl­ko mo­żli­wo­ść ja­ko­ścio­we­go dru­ko­wa­nia w trak­cie tr­wa­nia pro­jek­tu, ale dzi­ęki dłu­go­wiecz­no­ści i bez­a­wa­ryj­no­ści sprzętu, ta­kże na ko­lej­ne la­ta. Cie­szy­my się, że mo­gli­śmy wes­przeć tak wa­żny pro­gram edu­ka­cyj­ny i pomo­gli­śmy w eli­mi­na­cji ogra­ni­czeń bu­dże­to­wych pla­cówek”, mówi Ewa Py­tlak, przed­sta­wi­ciel­ka Ep­son Pol­ska.

Fun­da­cja In­sty­tut Edu­ka­cji Po­zy­tyw­nej, ko­rzy­sta­jąc z tej współpra­cy, prze­pro­wa­dzi­ła rów­nież ba­da­nie na te­mat ro­li, ja­ką druk od­gry­wa w dzia­ła­niach edu­ka­cyj­nych. Wy­pe­łnio­no bli­sko 200 an­kiet on­li­ne, które po­mo­gły zro­zu­mieć, jak wa­żna jest obec­no­ść sprzętu dru­ku­jące­go w edu­ka­cji. Ich wy­ni­ki wy­ka­za­ły, że mi­mo ro­snącej ro­li tech­no­lo­gii cy­fro­wych, do­stęp do ma­te­ria­łów na pa­pie­rze wci­ąż od­gry­wa klu­czo­wą ro­lę. Nie­mal ka­żdy an­kietowany (94% ba­da­nych), jest zda­nia, że naj­bar­dziej sku­tecz­nym spo­so­bem prze­ka­zy­wa­nia wie­dzy jest po­łącze­nie na różnych eta­pach pra­cy, śro­do­wisk cy­fro­wych i ana­lo­go­wych.

Pre­zes Fun­da­cji, Ma­łgo­rza­ta No­wic­ka, mówi: „Ba­da­nie po­ka­za­ło, że nie­za­le­żnie od po­pu­lar­no­ści mul­ti­me­di­ów i wir­tu­ali­za­cji, do­stęp do urządzeń dru­ku­jących wci­ąż od­gry­wa klu­czo­wą ro­lę w szko­łach. Aż 109 re­spon­den­tów wska­za­ło dru­kar­kę ja­ko urządze­nie pierw­sze­go wy­bo­ru na lek­cji. Po­ka­zu­je to jak bar­dzo od­po­wied­nia tech­no­lo­gia mo­że w ogrom­nym stop­niu przy­czy­nić się do sku­tecz­nej edu­ka­cji. Dru­kar­ki Ep­son ze swą nie­za­wod­no­ścią i efek­tyw­no­ścią, po­zwo­li­ły na­uczy­cie­lom sku­pić się na tym, co naj­wa­żniej­sze — edu­ka­cji i roz­wi­ja­niu kom­pe­ten­cji uczni­ów”.

W po­mo­cy w ro­zu­mie­niu przez pro­du­cen­tów i de­cy­den­tów ro­li sprzętu elek­tro­nicz­ne­go w szko­łach klu­czo­wa jest in­na od­po­wie­dź w ba­da­niu. Aż 94% wska­za­ło zda­nie: „Naj­bar­dziej efek­tyw­ne jest łącze­nie śro­do­wisk cy­fro­wych z ana­lo­go­wy­mi i prze­no­sze­nie pra­cy mi­ędzy ni­mi na różnym eta­pie re­ali­za­cji za­dań”, ja­ko naj­le­piej opi­su­jące­go sku­tecz­ną edu­ka­cję.

Co wi­ęcej, wy­ni­ki an­kie­ty po­ka­za­ły efek­tyw­no­ść i wy­daj­no­ść prze­ka­za­ne­go sprzętu Ep­son. Aż 108 re­spon­den­tów (55%) w ogóle nie mu­sia­ło uzu­pe­łniać po­jem­ni­ka z atra­men­tem od po­cząt­ku ro­ku szkol­ne­go, 74 z nich (37,5) mu­sia­ło to zro­bić jed­no­krot­nie. Zwa­żyw­szy dłu­go­ść tr­wa­nia pro­jek­tu i in­ten­syw­no­ść za­jęć, to bar­dzo do­bry wy­nik.

Jed­nym z na­uczy­cie­li uczest­ni­czących w pro­jek­cie jest Pa­ni Ane­ta Wy­soc­ka z Ryb­ni­ka, która za­uwa­ża: „Dru­kar­ki Ep­son za­pew­nia­ją nie­za­wod­no­ść i ja­ko­ść, które są nie­zbęd­ne dla na­szej pra­cy. Mo­gli­śmy dru­ko­wać w ko­lo­rze wszyst­ko, cze­go po­trze­bo­wa­li­śmy — ga­zet­ki, po­mo­ce dla dzie­ci pol­skich i ukra­ińskich, ar­ku­sze na za­jęcia wy­rów­naw­cze itp. bez żad­nych obaw o kosz­ty atra­men­tu. Ta­ka swo­bo­da na­praw­dę bar­dzo uła­twia co­dzien­ną pra­cę i jest istot­na dla ko­ńco­we­go suk­ce­su za­jęć.”

Pod­kre­śla­jąc suk­ces pro­jek­tu, Ep­son przy­po­mi­na, że do ko­ńca sierp­nia wszyst­kie urządze­nia Eco­Tank ofe­ro­wa­ne są z mo­żli­wo­ścią wy­dłu­że­nia gwa­ran­cji do 5 lat.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści