Ep­son pod­su­mo­wu­je tar­gi Tech­no­lo­gii Tek­styl­nych i Odzie­żo­wych ITMA 2023Poprzedni artykuł 

Za­ko­ńczo­ne w ze­szłym ty­go­dniu w Me­dio­la­nie ITMA 2023 to naj­wi­ęk­sze mi­ędzy­na­ro­do­we tar­gi Tech­no­lo­gii Tek­styl­nych i Odzie­żo­wych, które od­by­wa­jące się co czte­ry la­ta od 1951 r. W tym ro­ku by­ła to już szósta edy­cja tar­gów w tym mie­ście, które od wie­ków jest świa­to­wym cen­trum tra­dy­cji tkac­kich i pro­duk­cji wy­so­kiej ja­ko­ści odzie­ży.

Na sto­isku Ep­son Co­mo Prin­ting Tech­no­lo­gies za­pre­zen­to­wa­no do­sko­na­łe przy­kła­dy wy­ko­rzy­sta­nia no­wo­cze­snych roz­wi­ązań tech­no­lo­gicz­nych, w tym dru­ku cy­fro­we­go, w wło­skim prze­my­śle tek­styl­nym. Spółka Ep­son Co­mo Prin­ting Tech­no­lo­gies po­wsta­ła trzy la­ta te­mu, for­ma­li­zu­jąc wie­lo­let­nią współpra­cę ja­po­ńskie­go li­de­ra tech­no­lo­gii z dwie­ma lo­kal­ny­mi fir­ma­mi o bo­ga­tej tra­dy­cji: Fra­tel­li Ro­bu­stel­li, pro­du­cen­tem ma­szyn do dru­ku na tka­ni­nach oraz For.Tex, do­staw­cą atra­men­tów do tka­nin.

Wspa­nia­łym przy­kła­dów mo­żli­wo­ści wy­ni­ka­jących z po­łącze­nia tych po­ten­cja­łów jest se­ria cy­fro­wych dru­ka­rek prze­my­sło­wych do tek­sty­li­ów o na­zwie Mon­na Li­sa. Pod­czas tar­gów ob­cho­dzo­no dwu­dzie­stą rocz­ni­cę de­biu­tu tej se­rii. Oprócz wy­jąt­ko­wej ja­ko­ści i szyb­ko­ści dru­ku, jest ona ce­nio­na za to, że wszyst­kie jej ele­men­ty po­cho­dzą od jed­ne­go do­staw­cy. Gło­wi­ce, atra­ment, urządze­nie, opro­gra­mo­wa­nie itp. są zop­ty­ma­li­zo­wa­ne pod kątem współpra­cy, a użyt­kow­nik ma pew­no­ść, że w ra­zie pro­ble­mów zo­sta­ną one sku­tecz­nie roz­wi­ąza­ne.

Wa­żnym ele­men­tem tech­no­lo­gii Ep­so­na jest gło­wi­ca Pre­ci­sio­nCo­re, która za­pew­nia wy­so­ką ja­ko­ść dru­ku bez ko­niecz­no­ści sto­so­wa­nia cie­pła, jed­no­cze­śnie za­pew­niając wy­so­ką pręd­ko­ść, nie­zbęd­ną w dru­ku ko­mer­cyj­nym i prze­my­sło­wym. Krót­sze pro­ce­sy, szyb­ka re­ak­cja na po­trze­by ryn­ku i wszech­stron­no­ść za­wsze by­ły klu­czo­wy­mi ce­cha­mi ofer­ty pro­duk­to­wej Ep­so­na.

Im­po­nu­jące sto­isko Ep­so­na, o po­wierzch­ni po­nad 1000 m2, by­ło miej­scem pre­mie­ry naj­now­sze­go mo­de­lu Mon­na Li­sa ML-16000/Hy. Ta in­no­wa­cyj­na dru­kar­ka hy­bry­do­wa opar­ta jest na dwóch zin­te­gro­wa­nych mo­du­łach dru­ku­jących, co po­zwa­la uzy­skać na do­wol­nej tka­ni­nie im­po­nu­jące efek­ty, ta­kie jak zło­te i srebr­ne wy­ko­ńcze­nia oraz druk z uży­ciem kle­ju do fo­lii me­ta­licz­nej czy kry­jącej bie­li. Dzi­ęki za­sto­so­wa­niu 8-ko­lo­ro­we­go ze­sta­wu tu­szów Ge­ne­sta, 16 gło­wic dru­ku­jących Pre­ci­sio­nCo­re z 64 dy­s­za­mi, mo­żli­we jest uzy­ska­nie efek­tów spe­cjal­nych cy­fro­we­go dru­ku, które wcze­śniej by­ły za­re­zer­wo­wa­ne dla tra­dy­cyj­nych me­tod sitodru­ku lub dru­ku ro­ta­cyj­ne­go. Umo­żli­wia to za­spo­ko­je­nie po­trzeb różnych ryn­ków – od mo­dy, po­przez tek­sty­lia do­mo­we, pro­duk­cję stro­jów kąpie­lo­wych, aż po odzież spor­to­wą.

Za­pre­zen­to­wa­na przed­pre­mie­ro­wo Mon­na Li­sa ML-8000 REACID to naj­bar­dziej ela­stycz­ne roz­wi­ąza­nie po­zwa­la­jące na pra­cę z do­wol­ny­mi tek­sty­lia­mi, w jed­nym urządze­niu dzi­ęki no­wa­tor­skiej mo­żli­wo­ści ob­słu­gi dwóch ro­dza­jów atra­men­tów: kwa­so­wych i re­ak­tyw­nych. Po­zwa­la to zwi­ęk­szyć efek­tyw­no­ść i szyb­ko­ść prze­łącza­nia pro­duk­cji na różnych tka­ni­nach, bez ko­niecz­no­ści re­kon­fi­gu­ra­cji urządze­nia.

No­wo­ścią jest ta­kże Mon­na Li­sa ML-13000 pro­duk­cyj­ne urządza­nie, które ja­ko pierw­sze w swej kla­sie na świe­cie w jed­nym prze­bie­gu gło­wi­cy na­kła­da apre­tu­rę, atra­men­ty oraz wy­ko­nu­je uszla­chet­nia­nie lub zmi­ęk­cza­nie w jed­nym prze­bie­gu. Ra­dy­kal­nie skra­ca to ca­ły pro­ces pro­duk­cji, co umo­żli­wi wy­ko­rzy­stu­jącym to roz­wi­ąza­nie fir­mom osi­ągni­ęcia ogrom­niej prze­wa­gi kon­ku­ren­cyj­nej. Pla­no­wa­na do­stęp­no­ść ML13000 to ko­niec 2023.

Z ko­lei wy­po­sa­żo­na w 24 gło­wi­ce Mon­na Li­sa ML-24000 ofe­ru­je nie­spo­ty­ka­ną wcze­śniej sze­ro­ką ga­mę ko­lo­rów. Skra­ca­jąc czas po­trzeb­ny do zmia­ny tu­szy oraz mo­żli­wo­ści pro­duk­cji tka­nin dru­ko­wa­nych bez wy­mia­ny ro­dza­ju tu­szów w ma­szy­nie, istot­nie zwi­ęk­szo­no efek­tyw­no­ść pra­cy. ML-24000 mo­że dru­ko­wać na wszyst­kich ro­dza­jach tka­nin – od na­tu­ral­nych, sztucz­nych i syn­te­tycz­nych, po włók­na ro­ślin­ne. Dzi­ęki sze­ro­kie­mu za­kre­so­wi ob­słu­gi­wa­nych tu­szy, ko­rzy­sta­jąc z po­je­dyn­cze­go urządze­nia, fir­my pro­duk­cyj­ne mo­gą szyb­ko uzy­skać wy­ma­ga­ne cer­ty­fi­ka­ty (np.. GOTS czy OEKO-TEX).

Naj­szer­sza z ro­dzi­ny Mon­na Li­sa ML-32000 o sze­ro­ko­ści za­dru­ku aż 340 cm po­zwa­la szyb­ko dru­ko­wać na tka­ni­nach o du­żych wy­mia­rach, ta­kich jak np. po­ściel czy za­sło­ny. Do­dat­ko­wo funk­cja rów­no­cze­sne­go dru­ku na dwóch no­śni­kach zwi­ęk­sza pro­duk­tyw­no­ść – zmniej­sza­jąc zu­ży­cie ener­gii i za­so­bów.

Na dru­gim bie­gu­nie zna­la­zła się kom­pak­to­wa na tle po­zo­sta­łych mo­de­li Mon­na Li­sa Mi­ni – prze­zna­czo­na dla uczel­ni czy pra­cow­ni pro­jek­to­wych. Za­pew­nia­jąc ob­słu­gę czte­rech eta­pów pra­cy (przy­go­to­wa­nie, druk, post­pro­duk­cja, su­sze­nie), umo­żli­wia ona bły­ska­wicz­ne wy­dru­ko­wa­nie na miej­scu pe­łno­war­to­ścio­wych próbek, będących przy­kła­dem te­go, jak mo­gą wy­glądać ca­łe ko­lek­cje. Co wa­żne dru­ku­je pig­men­to­wy­mi atra­men­ta­mi na ba­we­łnie czy i in­nych na­tu­ral­nych włók­nach. Choć pre­zen­to­wa­ny na eks­po­zy­cji eg­zem­plarz ML Mi­ni był pro­to­ty­pem kon­cep­cyj­nym, du­że za­in­te­re­so­wa­nie go­ści tym roz­wi­ąza­niem po­zwa­la mieć na­dzie­ję, że nie­ba­wem uj­rzy­my jej pe­łno­praw­ną wer­sję w dys­try­bu­cji.

W ra­mach tar­gów ITMA 2023, na sto­isku Ep­so­na mo­żna by­ło rów­nież po­dzi­wiać ko­lek­cje mo­dy stwo­rzo­ne przez uzna­nych pro­jek­tan­tów z Da­le­kie­go Wscho­du, którzy wy­ko­rzy­stu­ją wy­so­ką ja­ko­ść tech­no­lo­gii dru­ku Ep­so­na w swo­jej pra­cy. Wy­sta­wia­ni de­si­gne­rzy to m.in. czo­ło­wy ko­re­ański pro­jek­tant mo­dy Lie Sang Bong oraz pro­jek­tant dy­rek­tor ar­ty­stycz­ny Agu­ri Sa­gi­mo­ri. Po­nad­to obej­rzeć mo­żna by­ło na­wi­ązu­jące do ja­po­ńskiej tra­dy­cji pra­ce stu­den­tów z Uni­wer­sy­te­tu Kio­to i Bun­ka Fa­shion Col­le­ge.

Sz­cze­gól­ną uwa­gę przy­ci­ąga­ła ko­lek­cja Yu­ima Na­ka­za­to, która wcze­śniej by­ła pre­zen­to­wa­na na Pa­ry­skim Ty­god­niu Mo­dy Hau­te Co­utu­re. Niek­tóre z je­go kre­acji opie­ra­ły się na in­no­wa­cyj­nej i eko­lo­gicz­nej tech­no­lo­gii Dry Fi­bre Tech­no­lo­gy (DFT – re­cyc­lin­gu prak­tycz­nie bez uży­cia wo­dy), mo­gącej zre­wo­lu­cjo­ni­zo­wać pro­duk­cję tek­sty­li­ów. Od kil­ku lat jest ona już z po­wo­dze­niem sto­so­wa­na w re­cy­klin­gu pa­pie­ru biu­ro­we­go, a obec­nie do­sto­so­wa­no ją ta­kże do pro­duk­cji dru­ko­wal­nych tka­nin z wy­ko­rzy­sta­niem uży­tych ubrań.

„Druk cy­fro­wy na tek­sty­liach jest tech­no­lo­gią, która umo­żli­wia prze­wi­dy­wa­nie i re­ago­wa­nie na nie­ustan­nie zmie­nia­jący się świat, do­star­cza­jąc no­wych ma­te­ria­łów, ko­lo­rów i sty­lów. Jest rów­nież ko­rzyst­ny dla śro­do­wi­ska, mi­ni­ma­li­zu­jąc zu­ży­cie za­so­bów ta­kich jak wo­da i ener­gia elek­trycz­na”, po­wie­dział To­masz Ku­ci­ński, Ac­co­unt Ma­na­ger Su­pe­rvi­sor, Com­mer­cial & In­du­strial Prin­ting Po­land & CEE North z Ep­so­na. „Na kon­ku­ren­cyj­nym ryn­ku tek­styl­nym, druk cy­fro­wy da­je szan­se na roz­wój, umoc­nie­nie i od­bu­do­wę eu­ro­pej­skich cen­trów pro­duk­cji, ta­kich jak Lom­bar­dia we Wło­szech czy Łódź i jej oko­li­ce w Pol­sce, za­pew­nia­jąc jed­no­cze­śnie wy­so­ką ja­ko­ść i efek­tyw­no­ść pro­duk­cji”.

Wi­ęcej in­for­ma­cji: https://www.ep­so­n-mon­na­li­sa.eu

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji fir­my Ep­son

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści