W grudniowym odcinku podcastu „Rozmowy o druku” eksperci Canon Polska zaproszeni do rozmowy przez redaktora zarządzającego dziennika Rzeczpospolita, Jeremiego Jędrzejkowskiego, podsumowali najważniejsze wydarzenia w branży druku w mijającym roku. Jaki on był dla wydawców, drukarzy i producentów urządzeń drukarskich? Jakie panowały wśród nich nastroje?
Druga połowa grudnia to dobra okazja, by spojrzeć wstecz na ostatnie dwanaście miesięcy i wskazać zjawiska najbardziej dla tego okresu istotne. W najnowszej rozmowie cyklu „Rozmowy o druku” zmierzyli się z tym zadaniem eksperci Canon Polska, którzy na co dzień zajmują się zagadnieniami związanymi z produkcją i bezpieczeństwem druku. Gośćmi, Jeremiego Jędrzejkowskiego byli: ekspert od druku wielkoformatowego, Tomasz Miękus, Michał Młynarczyk zajmujący się drukiem małoformatowym i ekspert od zagadnień cyfryzacji i bezpieczeństwa druku, Dariusz Szwed.
Branża druku odzyskała równowagę
Czy mijający rok obfitował w znaczące wydarzenia w świecie druku? Jakie nastroje panowały w biznesie drukarskim na przestrzeni dwunastu miesięcy, jakie tendencje dominowały?
Rozmówcy, odpowiadając na pytanie dziennikarza, byli zgodni, że rok 2023 dostarczył wielu powodów do optymizmu. Postępowało popandemiczne „odbicie” w branży - skończyły się kłopoty z łańcuchem dostaw, sprzedaż urządzeń drukarskich wróciła do poziomów sprzed lockdownu, drukarnie śmielej inwestowały w zakup nowego sprzętu. Dobre nastroje dominowały wśród wydawców książek.
- Chociaż w branży wydawniczej nakłady poszczególnych serii malały, to liczba wydawanych książek znacząco wzrosła. Pośrednio, potwierdzeniem dobrej koniunktury u wydawców był rodzaj urządzeń, które wprowadzaliśmy na rynek. Były to maszyny szybkie i uniwersalne, czyli drukujące na różnorodnych podłożach – twierdził Michał Młynarczyk.
Opinie przedmówcy potwierdził Tomasz Miękus, odpowiadający za druk wielkoformatowy. Ekspert stwierdził, że mijający rok był wręcz wyjątkowy.
- Znacząco wzrosły wolumeny drukarskie, a dobre nastroje klientów automatycznie przekładały się na strategię naszej firmy. Odpowiadaliśmy na złożone wyzwania, z którym zmagały się firmy, oferując im maksymalnie zróżnicowane portfolio urządzeń. Wpływało to korzystnie na wyniki sprzedażowe z naszych wszystkich grup produktowych – podkreślał ekspert.
Natomiast jeśli chodzi o tendencje związane z bezpieczeństwem druku, to wśród klientów dominowały decyzje, które miały zapewniać poczucie maksymalnego bezpieczeństwa cyfrowego. Inwestowano w nowoczesny sprzęt, gwarantujący pełną kontrolę nad danymi.
- Klienci nie są już zainteresowani standardami sprzed kilku lat. Szukają najbardziej aktualnych rozwiązań w zakresie zabezpieczeń cyfrowych – mówił Dariusz Szwed.
Uczyliśmy się elastyczności
Czy pozytywne nastroje, o których wspominali rozmówcy w pierwszej części rozmowy brały się z tego, że branża dążyła do zachowania pewnego status quo? Wręcz przeciwnie. Okazuje się, że dominującą w branży postawą była elastyczność. Rynek się nieustannie zmienia, w związku z czym na bieżąco trzeba modyfikować wypracowane strategie. Wszystko po to, by osiągać lepsze wyniki biznesowe.
- W mijającym roku obserwowaliśmy dążenie do większej rentowności. Drukarze specjalizujący się w dużym formacie koncentrowali się więc na usługach wysoko marżowych. Wiązało się to z koniecznością dywersyfikowania produkcji. W efekcie, bogatsze portfolia firm drukarskich, przekładały się korzystnie na przychody - zauważył Tomasz Miękus.
Elastyczne reagowanie na trendy rynkowe cechowało także wydawców książek. Przedstawiciele wydawnictw uświadamiali sobie, że korzystne efekty biznesowe może przynieść otwarcie się na nowoczesne techniki druku.
Elastyczność w postawach charakteryzowała także specjalistów odpowiadających za cyberbezpieczeństwo w firmach. W dobie pracy hybrydowej - modelu, który oznacza częste wykorzystywanie urządzeń prywatnych do obowiązków służbowych, zabezpieczenie procesów druku jest poważnym wyzwaniem.
- Dlatego w ubiegłym roku dominujące było oczekiwanie całej branży, by dostawcy urządzeń drukarskich oferowali rozwiązania oparte o najwyższe standardy bezpieczeństwa. Mogliśmy reagować na ten trend na bieżąco, bo w naszym portfolio mamy urządzenia, które pod tym względem realizują najwyższe standardy ochrony danych - podkreślił Dariusz Szwed.
Wszyscy dążyliśmy do zrównoważonego rozwoju
W ostatniej części rozmowy Jeremi Jędrzejkowski pytał rozmówców o rosnącą popularność idei zrównoważonego rozwoju w biznesie. Wątek był okazją, by nawiązać do badań przeprowadzonych pod koniec mijającego roku przez Canon Polska. Respondenci – przedstawiciele średniego i dużego biznesu – odpowiadali na pytania dotyczące działań z obszaru zrównoważonego rozwoju. A więc, czy wybierając urządzenia do druku biurowego, firmy uwzględniają odpowiedzialne środowiskowo działania producentów i zrównoważone parametry produktu?
- Prawie 90 procent respondentów potwierdziło, że kwestie związane z ESG (Environmental, Social and Governance) są istotne dla decyzji zakupowych. Nie ma tu różnic w podejściu dużych organizacji, które mają wdrożone globalne polityki CSR (Corporate Social Responsibility), a podejściem firm mniejszych. Ekologiczna świadomość rośnie i staje się powszechna, a firma Canon Polska na to odpowiada – m.in. poprzez politykę redukcji dwutlenku węgla i działania kompensacyjne – wyjaśniał Dariusz Szwed.
Myślenie o ESG wpływało na decyzje firmy Canon związane z obszarem druku wielkoformatowego.
- Każda, nowo wprowadzana seria ploterów wielkoformatowych charakteryzuje się zmniejszonym zapotrzebowaniem na atrament, czy energię. A to oznacza niższe koszty eksploatacyjne przy zachowaniu identycznej jakości druku i produktywności. Co więcej, nowe plotery to większa automatyzacja w obszarze konserwacji, zatem mniejszy nakład pracy codziennej dla operatora - mówił Tomasz Miękus.
Ekologiczna optyka dominowała także na obszarze druku małego formatu. - Rosnąca świadomość ekologiczna przejawia się w zmianie asortymentu drukowanych opakowań. Firmy odchodzą od plastiku, na rzecz papieru. W Europie opakowania papierowe stanowią już 10 procent, w Polsce jest to ciągle 3-4 procent, co oznacza, że rysuje się tu ciekawa perspektywa rozwoju dla Canon Polska – stwierdził Michał Młynarczyk.
Rok w branży druku był więc udany. Optymizmem napawają wyniki biznesowe wszystkich podmiotów z branży – drukarni, wydawnictw i producentów, a jednocześnie to, że rośnie ich elastyczność wobec dynamicznych procesów rynkowych. Canon Polska, obserwując nowe potrzeby odbiorców, zamyka ten rok w poczuciu, że jego oferta produktów i usług w pełni korespondowała z oczekiwaniami całego rynku.
Wszystkie kwestie omówione podczas spotkania zarejestrowane są na nagraniu z rozmowy.
Podcast jest dostępny pod linkiem: https://www.canon.pl/business/insights/articles/branza-druku- podsumowanie-2023/ Wysłuchać go można również na popularnych platformach podcastowych jak Spotify, Apple Podcast, Google Podcast.
Na podstawie informacji firmy Canon