Dużym sukcesem dla Mark Andy okazały się targi Labelexpo Europe 2023, zorganizowane w Brukseli. Firma pokazała na swoim stoisku trzy pracujące maszyny, w tym – po raz pierwszy szerszej publiczności – nową, fleksograficzną Pro Series oraz dwie hybrydowe: znaną z wielu instalacji (także w Polsce), inkjetową Digital Series HD (wyposażoną w moduł uszlachetniania Kurz Distorun i przewijarkę turret marki Lemu) oraz tonerową Digital Pro MAX.
Zainteresowaniem gości cieszyły się rozwiązania software’owe – system sMArt link do monitorowania produkcji w czasie rzeczywistym i ProWORX Label Suite – natywne narzędzie do impozycji. Przez cztery dni trwania targów stoisko Mark Andy odwiedziło ponad 800 gości z 84 krajów. Firma podpisała umowy na sprzedaż 10 nowych maszyn fleksograficznych i hybrydowych, w tym do drukarń z Polski.
Mówi Tom Cavalco, Executive Vice President Mark Andy: „Wysoka frekwencja zwiedzających Labelexpo Europe z całego świata potwierdza ogromny potencjał pełnego możliwości rynku etykiet wykonywanych w technologii druku wąskowstęgowego. Poza spodziewanymi przez nas licznymi gośćmi z Europy, na nasze stoisko zawitali przedstawiciele drukarń z Ameryki Łacińskiej, Indii, Dalekiego Wschodu, Australii oraz Azji Pacyficznej. Istotna była wysoka jakość merytoryczna rozmów prowadzonych z nimi przez naszych pracowników, jak też przez zespół globalnych dystrybutorów Mark Andy. Trwały one przez całe targi, co zaowocowało licznymi zamówieniami na nowe maszyny z różnych stron świata”.
Lena Chmielewska-Bontron dodaje: „Warto podkreślić bardzo duże zainteresowanie zwiedzających odbywającymi się codzienne pokazami maszyn. Byli oni zainteresowani zarówno informacjami technicznymi na temat realizowanych zleceń, jak też zauważanym przez nich szybkim przezbrojeniem bez jakichkolwiek strat na jakości. Mając w portfolio najwyższej jakości sprzęt i dedykowane mu oprogramowanie zaprezentowaliśmy kompleksową platformę, podkreślającą kompleksowość obsługi klientów zawartą w haśle „Total Solutions Partner”. Zwracaliśmy też uwagę gości targowych na odpowiedzialność środowiskową, która ma duży wpływ na nasz biznes, a zatem na kwestie takie jak redukcja odpadów, niższe zużycie energii i mniejszy ślad węglowy. Banery prezentowane na naszym zbudowanym w modułowy sposób stoisku zostały wykorzystane do transportu sprzętu do Polski. Natomiast tacki i kubki, służące do poczęstunków, zostały wykonane z odnawialnych i kompostowalnych materiałów”.
Premierowe pokazy maszyny fleksograficznej Pro Series
Jedną z „gwiazd” stoiska była maszyna fleksograficzna Pro Series. Drukowano na niej, z maksymalną prędkością 150 m/min. serię etykiet Mark Andy Legends. Podczas prezentacji, w których licznie brali udział także klienci z Polski, podkreślano, że jest to kompaktowa, wszechstronna, wysokowydajna, ekonomicznie uzasadniona i elastyczna maszyna, zaprojektowana z myślą o etykietach samoprzylepnych. Bazuje na napędach serwo i może zostać rozbudowana zarówno o liczne opcje wykańczania i uszlachetniania inline, jak też o tonerowy moduł cyfrowy. Po zainstalowaniu tego ostatniego Pro Series zostaje przekształcona w maszynę hybrydową.
„Hybrydowy trend” czyli prezentacje Digital Series HD...
Druk hybrydowy cieszy się rosnącą popularnością na całym świecie, głównie w Polsce. Firma Mark Andy, będąca jednym z globalnych liderów tego typu rozwiązań, pokazała na targach dwa urządzenia, wykorzystujące technologie cyfrową i konwencjonalną. Pierwszym z nich była znana już z wielu wdrożeń m.in. w naszym kraju, maszyna inkjetowa Digital Series HD. W wariancie prezentowanym na stoisku została wyposażona w moduł Kurz Distorun do uszlachetniania metodą cold stampingu oraz automatyczną przewijarkę turret marki Lemu do konfekcjonowania wstęgi. Podczas pokazów „na żywo” na maszynie Digital Series HD były drukowane i wykańczane – z prędkością do 73 m/min. – etykiety na wino i piwo oraz typu shrink sleeve.
... i Digital Pro MAX
Druga „hybrydowa” propozycja Mark Andy pokazana w Brukseli to tonerowy model Digital Pro MAX. Podczas targów drukowane były na niej - z prędkością 40 m/min. - metalizowane etykiety na piwo i witaminy. Urządzenie – jak podkreśla Mark Andy – oferuje wysoką prędkość, niski koszt jednostkowy wydruku (także w kontekście dodatkowej bieli, jaka znajduje tu zastosowanie) i możliwość skonfigurowania w trybie „z roli na rolę” lub w pełni hybrydowym, uwzględniającym dalszą obróbkę.
Prezentowane na stoisku maszyny fleksograficzne i hybrydowe wykorzystywały rozwiązania partnerów technologicznych Mark Andy: podłoża drukowe UPM-Raflatac, folie Kurz, wykrojniki Wink i oprzyrządowanie peryferyjne Rotometal.
Nowe rozwiązania software’owe
Labelexpo Europe 2023 były pierwszymi targami na Starym Kontynencie, podczas których firma Mark Andy tak szeroko promowała automatyzujące produkcję i upraszczające przepływ prac rozwiązania software’owe, stanowiące coraz ważniejsze uzupełnienie i rozszerzenie jej portfolio. Jej odpowiedzią na te potrzeby jest bazujący na „chmurze” system sMArt link, umożliwiający monitorowanie procesu wytwórczego w czasie rzeczywistym Zaprojektowany z myślą o optymalizacji maszyn wykorzystywanych do drukowania etykiet i opakowań, umożliwia m.in. natychmiastowe wprowadzanie korekt, co z kolei zmniejsza ilość odpadów i błędów oraz generuje oszczędności czasowe i finansowe. Mówi Lena Chmielewska-Bontron: „Osoby nadzorujące produkcję zyskują dzięki niemu możliwość dokonywania natychmiastowych korekt, a w rezultacie – ograniczyć można ilość odpadów i błędów, generując jednocześnie oszczędności czasowe i finansowe. Rozwiązanie to jest bardzo wszechstronne, może zostać zintegrowane zarówno z nowymi i już działającymi maszynami Mark Andy, jak też z rozwiązaniami firm zewnętrznych”. .
Europejską premierę na targach miał natywny, stworzony przez Mark Andy program do impozycji i definiowania plików – ProWORX Label Suite. Narzędzie to usprawnia i automatyzuje proces przygotowania etykiet, zarówno do ich drukowania jak i uszlachetniania w trybie inline. Jest ono pluginem pakietu Adobe Creative Cloud i uwzględnia specyfikę maszyn hybrydowych Mark Andy.
Total Solutions Partner – hasło aktualne jak nigdy dotąd
Zgodnie z zasadą, jaka przyświeca Mark Andy, by być w jak największym stopniu „partnerem oferującym kompleksowe rozwiązania", firma gościła na swoim stoisku innych dostawców (a zarazem partnerów technologicznych); była też obecna w przestrzeniach wystawienniczych innych producentów. „Konwencja ta spotkała się z entuzjastycznym przyjęciem klientów i będzie w przyszłości kontynuowana – podkreśla Lena Chmielewska-Bontron. – Chcą oni bowiem w coraz większym zakresie być obsługiwani kompleksowo – począwszy od oprogramowania, poprzez maszyny drukujące, na urządzeniach wykańczających i materiałach eksploatacyjnych oraz opiece serwisowej skończywszy”.
Z tego też względu znaczącą część stoiska Mark Andy zajmował dział Mark Andy Print Products (MAPP), oferujący materiały eksploatacyjne i części zamienne do jej maszyn, jak też do rozwiązań firm partnerskich. Jednym z prezentowanych przez niego rozwiązań był VPM (HD Video Plarte Mounter).
Promowane tu były również m.in. produkty takich marek jak Cheshire Anilox, Tesa i Nazdar. Dave Telken, Vice President Mark Andy Print Products podkreśla: „Na tak konkurencyjnym rynku druku, z jakim mamy obecnie do czynienia, ścisła współpraca między dostawcami jest niezbędna, aby zapewnić klientom maksymalne korzyści z inwestycji. Nasz globalny zespół doradców produktowych bardzo mocno pracuje każdego dnia, by móc zaoferować im najnowsze, dopasowane do ich potrzeb rozwiązania. Dzielimy się tą wiedzą z naszymi klientami, czego efektem jest bardziej wydajna kosztowo produkcja”.
„Dziękujemy wszystkim, którzy znaleźli czas, by spotkać się z nami podczas tego kluczowego dla całej branży etykietowej wydarzenia. Do zobaczenia za dwa lata w Barcelonie, gdzie odbędzie się kolejna edycja Labelexpo Europe" podsumowuje Tom Cavalco.
Na podstawie informacji Poligraficznej Agencji Informacyjnej