Mądro­ść w opa­ko­wa­niu: unbo­xing pi­ąte­go do­rocz­ne­go ra­por­tu Mon­di eCom­mer­cePoprzedni artykuł 

Mon­di, glo­bal­ny li­der w dzie­dzi­nie zrów­no­wa­żo­nych opa­ko­wań i pa­pie­ru, ogło­sił dziś wy­ni­ki swo­je­go pi­ąte­go rocz­ne­go ra­por­tu eCom­mer­ce, który za­wie­ra szcze­góło­we in­for­ma­cje na te­mat ogól­nych tren­dów, ana­liz i po­staw klien­tów w za­kre­sie eCom­mer­ce oraz te­go, jak opa­ko­wa­nie wpły­wa na ca­łe ich do­świad­cze­nie.

To co­rocz­ne ba­da­nie on­li­ne zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne w ostat­nim kwar­ta­le 2023 ro­ku i obej­mu­je opi­nie 6000 kon­su­men­tów. Ba­da­nie i wy­ni­ka­jący z nie­go ra­port opie­ra­ją się na chęci do­star­cze­nia mar­kom eCom­mer­ce klu­czo­wych in­for­ma­cji na te­mat naj­lep­sze­go za­spo­ka­ja­nia po­trzeb kon­su­men­tów. Naj­now­szy ra­port za­wie­ra rów­nież wy­ni­ki dla po­szcze­gól­nych kra­jów dla sze­ściu głów­nych ryn­ków, w tym Czech, Fran­cji, Nie­miec, Pol­ski, Szwe­cji i Tur­cji.

„Czu­li­śmy po­trze­bę po­dzie­le­nia się czy­mś wi­ęcej niż tyl­ko tren­da­mi do­ty­czący­mi opa­ko­wań, aby rzu­cić świa­tło na zwy­cza­je zwi­ąza­ne z wy­dat­ka­mi, często­tli­wo­ścią za­ku­pów, ko­rzy­sta­nia z han­dlu spo­łecz­no­ścio­we­go oraz za­cho­wa­nia­mi zwi­ąza­ny­mi z re­cy­klin­giem i po­now­nym uży­ciem” – mówi Ne­dim Ni­sic, dy­rek­tor eCom­mer­ce Gru­py Mon­di. „Re­zul­ta­tem jest skarb­ni­ca da­nych przy­dat­nych dla ka­żdej fir­my eCom­mer­ce, nie tyl­ko tych, które sta­ra­ją się za­spo­ko­ić po­trze­by kon­su­men­tów w za­kre­sie opa­ko­wań, ale ta­kże wpły­nąć na ca­łe do­świad­cze­nie za­ku­po­we. Ch­cie­li­śmy rów­nież pro­mo­wać współpra­cę mi­ędzy bra­nżą opa­ko­wań, plat­for­ma­mi eCom­mer­ce i in­ny­mi klu­czo­wy­mi in­te­re­sa­riu­sza­mi, aby spro­stać ocze­ki­wa­niom kon­su­men­tów i wy­si­łkom na rzecz zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju”.

Po­ja­wia­jące się tren­dy i now­sze spo­strze­że­nia obej­mu­ją to, co dzie­je się wo­kół han­dlu spo­łecz­no­ścio­we­go, re­com­mer­ce i ru­chów na rzecz zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju w różnych po­ko­le­niach. Ogól­nie rzecz bio­rąc, ra­port ana­li­zu­je czte­ry klu­czo­we ob­sza­ry: za­cho­wa­nia kon­su­men­tów pod­czas za­ku­pów on­li­ne, po­sta­wy wo­bec opa­ko­wań i do­świad­czeń zwi­ąza­nych z roz­pa­ko­wy­wa­niem, po­strze­ga­nie i za­cho­wa­nia zwi­ąza­ne z re­cy­klin­giem i po­now­nym uży­ciem oraz przy­szło­ść opa­ko­wań w han­dlu elek­tro­nicz­nym.

Za­cho­wa­nie w han­dlu spo­łecz­no­ścio­wym na­pędza znacz­ną część za­ku­pów

Pra­wie po­ło­wa (44%) kon­su­men­tów do­ko­na­ła za­ku­pu za po­śred­nic­twem han­dlu spo­łecz­no­ścio­we­go w ci­ągu ostat­nich 12 mie­si­ęcy, przy czym naj­częściej mia­ło to miej­sce na Fa­ce­bo­oku i In­sta­gra­mie, pod­czas gdy Ti­kTok upla­so­wał się na po­zio­mie 20%. Trend ten jest szcze­gól­nie sil­ny wśród mi­le­nial­sów i po­ko­le­nia Z, którzy wy­da­ją głów­nie na mo­dę. Młod­sza gru­pa wy­da­ła wi­ęk­szo­ść swo­ich pie­ni­ędzy na pro­duk­ty mo­do­we (oko­ło 60%) w ci­ągu ostat­nich 12 mie­si­ęcy, w po­rów­na­niu do ko­sme­ty­ków, pie­lęgna­cji, spor­tu i re­kre­acji, tech­no­lo­gii i ar­ty­ku­łów go­spo­dar­stwa do­mo­we­go, które łącz­nie miesz­czą się w prze­dzia­le 30–40%.

Spa­dek ogól­nej często­tli­wo­ści za­ku­pów on­li­ne i po­ko­le­nie X szu­ka­jące naj­lep­szych cen

Po­mi­mo spad­ku często­tli­wo­ści za­ku­pów z po­wo­du ogra­ni­czeń eko­no­micz­nych, 38% kon­su­men­tów utrzy­mu­je swo­je na­wy­ki za­ku­po­we on­li­ne, kie­ru­jąc się po­szu­ki­wa­niem lep­szych cen i war­to­ści. Często­tli­wo­ść za­ku­pów on­li­ne nie­co spa­dła w 2023 ro­ku. Praw­do­po­dob­nie wy­ni­ka to z fak­tu, że ku­pu­jący na­dal wra­ca­ją do tra­dy­cyj­nych skle­pów, po­nie­waż za­cho­wa­nia za­ku­po­we po­wróci­ły do nor­my sprzed pan­de­mii, a ta­kże być mo­że ku­pu­jący ogra­ni­cza­ją wy­dat­ki on­li­ne, po­nie­waż mu­sie­li po­ra­dzić so­bie ze wzro­stem kosz­tów ży­cia. Na­dal jed­nak re­gu­lar­nie ro­bią za­ku­py on­li­ne, a jed­na czwar­ta ro­bi to co naj­mniej raz w ty­go­dniu. Osz­częd­no­ść cza­su i udo­god­nie­nia zwi­ąza­ne z do­sta­wą do do­mu są szcze­gól­nie atrak­cyj­ne dla wszyst­kich ba­da­nych grup, a po­ko­le­nie X jest zna­ne z te­go, że jest naj­bar­dziej świa­do­me kosz­tów w po­rów­na­niu z in­ny­mi po­ko­le­nia­mi.

Ni­sic do­dał: „To ba­da­nie wska­zu­je, że han­del spo­łecz­no­ścio­wy sta­je się co­raz bar­dziej po­pu­lar­ny, a mo­da jest wy­ra­źnie mo­to­rem wzro­stu. Wi­dzi­my, że sprze­daw­cy in­ter­ne­to­wi kon­cen­tru­ją się w du­żej mie­rze na cy­fro­wych do­świad­cze­niach za­ku­po­wych, a płyn­ne ko­rzy­sta­nie z ka­na­łów me­di­ów spo­łecz­no­ścio­wych jest ko­niecz­no­ścią w przy­szło­ści”.

Ja­ko­ść opa­ko­wa­nia i mo­żli­wo­ść re­cy­klin­gu są istot­ny­mi czyn­ni­ka­mi przy po­dej­mo­wa­niu de­cy­zji o za­ku­pie; kto po­no­si kosz­ty zwro­tów?

Klien­ci prio­ry­te­to­wo trak­tu­ją ja­ko­ść opa­ko­wań i ich przy­ja­zno­ść dla śro­do­wi­ska, przy czym 88% z nich ce­ni so­bie opa­ko­wa­nia ochron­ne, a znacz­na część uwa­ża, że mo­żli­wo­ść ich re­cy­klin­gu ja­ko wa­żną. Ist­nie­ją różni­ce re­gio­nal­ne, tu­rec­cy kon­su­men­ci wy­ka­zu­ją du­że za­po­trze­bo­wa­nie na opa­ko­wa­nia, które mo­gą być po­now­nie za­mkni­ęte (za­kle­jo­ne). Ro­zwój re­com­mer­ce wska­zu­je na pre­fe­ren­cje kon­su­men­tów w za­kre­sie opa­ko­wań wie­lo­krot­ne­go użyt­ku, co ozna­cza, że sprze­daw­cy de­ta­licz­ni eCom­mer­ce mu­szą wzi­ąć pod uwa­gę za­cho­wa­nia po za­ku­pie i do­sto­so­wać się do wy­ma­gań zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju w go­spo­dar­ce o obie­gu za­mkni­ętym. Tra­dy­cyj­nie zwro­ty by­ły bez­płat­ne, po­nie­waż za­chęca­ło to do za­ku­pów. Wraz z ro­snący­mi kosz­ta­mi i zwi­ąza­ny­mi z ni­mi kwe­stia­mi zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju, 39% re­spon­den­tów an­kie­ty twier­dzi, że nie chce pła­cić za zwro­ty, przy czym mi­le­nial­si i po­ko­le­nie Z naj­bar­dziej ak­cep­tu­ją po­no­sze­nie tych kosz­tów.

Pra­wie po­ło­wa nie do­ko­na po­now­ne­go za­ku­pu da­nej mar­ki, je­śli opa­ko­wa­nie nie spe­łnia ocze­ki­wań.

Nic dziw­ne­go, bio­rąc pod uwa­gę, że są to po­ko­le­nia, które do­ra­sta­ły z po­jęciem unbo­xin­gu, niż po pro­stu otwie­ra­nia pa­czek, to mil­le­nial­si i ge­ne­ra­cja Z po­now­nie naj­wy­żej oce­nia­ją zna­cze­nie opa­ko­wa­nia dla do­świad­cze­nia zwi­ąza­ne­go z roz­pa­ko­wy­wa­niem – dwie trze­cie (66%) ge­ne­ra­cji Z i 65% mil­le­nial­sów oce­nia je ja­ko wa­żne lub bar­dzo wa­żne, w po­rów­na­niu do za­le­d­wie 46% bo­omer­sów. Ne­ga­tyw­ne do­świad­cze­nia zwi­ąza­ne z roz­pa­ko­wy­wa­niem, z nadmier­nym opa­ko­wa­niem ja­ko naj­częściej wy­mie­nia­nym za­rzu­tem, po­ka­zu­ją, że pra­wie po­ło­wa (47%) twier­dzi, że mo­że to znie­chęcić ich do po­now­ne­go za­ku­pu. Dla po­rów­na­nia, 45% twier­dzi, że nie ku­pi­ło­by po­now­nie od mar­ki, której opa­ko­wa­nie jest trud­ne do re­cy­klin­gu.

Ogól­nie rzecz bio­rąc, du­ży na­cisk kła­dzie się na zrów­no­wa­żo­ny roz­wój i przy­ja­zne dla śro­do­wi­ska opa­ko­wa­nia bez uszczerb­ku dla ja­ko­ści pa­pie­ru, mo­żli­wo­ści ochro­ny lub ogól­ne­go do­świad­cze­nia zwi­ąza­ne­go z roz­pa­ko­wy­wa­niem. Ra­port su­ge­ru­je, że pra­wie 60% kon­su­men­tów ocze­ku­je w naj­bli­ższej przy­szło­ści opa­ko­wań kom­po­sto­wal­nych lub na­da­jących się do re­cy­klin­gu.

Klik­nij TUTAJ, aby po­brać pe­łny ra­port z bar­dziej szcze­góło­wy­mi wy­ni­ka­mi i ana­li­za­mi.

Ra­port zo­stał stwo­rzo­ny w języ­ku an­giel­skim i zo­sta­nie prze­tłu­ma­czo­ny i opu­bli­ko­wa­ny na in­ne języ­ki (nie­miec­ki, tu­rec­ki, pol­ski, fran­cu­ski) w ci­ągu naj­bli­ższych ty­go­dni.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Mon­di

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści