Pa­ris Pho­to po­ka­zu­je li­stę wy­staw­ców 2024Poprzedni artykuł 

Peter Hujar, Jim Fouratt, 1969 © 2024 The Peter Hujar Archive, LLC / Artists Rights Society (ARS), Nowy Jork. Dzięki uprzejmości Galerii Fraenkel, San Francisco
Pe­ter Hu­jar, Jim Fo­uratt, 1969 © 2024 The Pe­ter Hu­jar Ar­chi­ve, LLC / Ar­ti­sts Ri­ghts So­cie­ty (ARS), No­wy Jork. Dzi­ęki uprzej­mo­ści Ga­le­rii Fra­en­kel, San Fran­ci­sco

W tym ro­ku Pa­ris Pho­to ma przy­jem­no­ść ogło­sić udział 232 wy­staw­ców w 27. edy­cji, po­wra­ca­jącej do kul­to­we­go, nie­daw­no odre­stau­ro­wa­ne­go Grand Pa­la­is. W tar­gach we­źmie udział 189 ga­le­rii i 43 wy­daw­ców z 32 kra­jów, a 60 uczest­ni­ków po raz pierw­szy we­źmie w nich udział. Dzi­ęki no­wo wy­bra­ne­mu sek­to­ro­wi Vo­ices, roz­wo­jo­wi sek­to­rów Di­gi­tal i Emer­gen­ce, po­ja­wie­niu się no­wych współcze­snych wy­daw­ców ksi­ążek i po­wro­cie ksi­ążek an­ty­kwa­rycz­nych, Pa­ris Pho­to ofe­ru­je szer­szą ga­mę pro­jek­tów ar­ty­stycz­nych eks­plo­ru­jących gra­ni­ce me­dium.

In­sty­tu­cjo­nal­na ko­lek­cja fo­to­gra­fii przed­sta­wia­jących sce­nę li­tew­ską zo­sta­nie za­pre­zen­to­wa­na w ra­mach nad­cho­dzące­go se­zo­nu fran­cu­sko­-li­tew­skie­go, we współpra­cy z 2 głów­ny­mi in­sty­tu­cja­mi fran­cu­ski­mi: Bi­blio­thèque Na­tio­nal de Fran­ce (BnF) i Cen­trum Pom­pi­dou.

„Ta no­wa edy­cja, obej­mu­jąca sta­le po­wi­ęk­sza­jącą się li­stę mi­ędzy­na­ro­do­wych wy­staw­ców, ozna­cza nasz po­wrót do Grand Pa­la­is. Z tej oka­zji na­wi­ąza­li­śmy współpra­cę z An­ną Pla­nas, dy­rek­tor ar­ty­stycz­ną Pa­ris Pho­to oraz ko­mi­sją se­lek­cyj­ną, aby za­pre­zen­to­wać tar­gi pre­zen­tu­jące pro­jek­ty god­ne naj­bar­dziej pre­sti­żo­wych in­sty­tu­cji i prze­su­wa­jące gra­ni­ce wi­ze­run­ko­we. Po raz ko­lej­ny en­tu­zjazm na­szych ga­le­rii i wy­daw­ców pod­kre­śla klu­czo­wą ro­lę Pa­ry­ża na ryn­ku sztu­ki. Z nie­cier­pli­wo­ścią cze­ka­my na po­wi­ta­nie na­szych ko­lek­cjo­ne­rów, in­sty­tu­cji, pro­fe­sjo­na­li­stów i mi­ło­śni­ków sztu­ki na li­sto­pa­do­wych tar­gach.” Flo­ren­ce Bo­ur­ge­ois, Pa­ryż Fo­to­re­ży­ser

Głów­ny sek­tor

Sek­tor głów­ny sku­pia 145 ga­le­rii, w których wy­stępu­ją czo­ło­wi wy­staw­cy z dzie­dzi­ny fo­to­gra­fii i sztu­ki współcze­snej, a ta­kże uczest­ni­cy ze sce­ny mi­ędzy­na­ro­do­wej. W tar­gach bio­rą udział za­rów­no no­wi uczest­ni­cy, jak i po­wra­ca­jący wy­staw­cy. Wśród no­wych ga­le­rii uczest­ni­czących znaj­du­ją się ga­le­rie z Ame­ry­ki Ła­ci­ńskiej, ta­kie jak RGR (Mek­syk) i Ver­mel­ho (São Pau­lo). Ga­le­rie Ta­ka Ishii (To­kio) po­wróci z wy­sta­wą zbio­ro­wą z udzia­łem ja­po­ńskich ar­ty­stów. Ma­ria­ne Ibra­him (Pa­ryż, Chi­ca­go, Mek­syk) i Car­lier Ge­bau­er (Ber­lin, Ma­dryt) rów­nież do­łączą do tej no­wej edy­cji.

Wra­ca­jąc do hi­sto­rycz­ne­go Grand Pa­la­is, na tar­gach za­pre­zen­to­wa­ne zo­sta­ną pro­jek­ty z naj­wi­ęk­szych ga­le­rii, ta­kich jak Fra­en­kel (San Fran­ci­sco), Ste­ven­son (Kapsz­tad, Jo­han­nes­burg, Am­ster­dam), Yan­cey Ri­chard­son (No­wy Jork), Ho­ward Gre­en­berg (No­wy Jork) i Ga­go­sian ( USA, Eu­ro­pa, Azja). Obec­ne będą ta­kże wy­bit­ne ga­le­rie eu­ro­pej­skie, ta­kie jak Kar­sten Grève (Ko­lo­nia, Pa­ryż), Na­tha­lie Oba­dia (Pa­ryż) i Ch­ri­sto­phe Ga­il­lard (Pa­ryż). Pa­ce (USA, Eu­ro­pa, Azja) i Tho­mas Zan­der (Ko­lo­nia, Pa­ryż) zło­żą ho­łd stu­le­ciu Ro­ber­ta Fran­ka. W na­wie w cen­trum uwa­gi znaj­dzie się fo­to­gra­fia hi­sto­rycz­na, m.in. ca­ła se­ria Au­gu­sta San­de­ra „Lu­dzie XX wie­ku”, za­pre­zen­to­wa­na po raz pierw­szy w Eu­ro­pie przez Ju­lia­na San­de­ra (Ko­lo­nia). Głów­ny sek­tor obej­mie ca­łą na­wę Grand Pa­la­is i obej­mie in­sta­la­cje i pro­jek­ty na du­żą ska­lę.

Gło­sy, no­wy wy­se­lek­cjo­no­wa­ny sek­tor

No­wo wpro­wa­dzo­ny sek­tor Vo­ices ma na ce­lu za­pro­sze­nie wni­kli­wych mi­ędzy­na­ro­do­wych li­de­rów sztu­ki, którzy będą ku­ra­to­ra­mi ory­gi­nal­nych se­lek­cji, które zo­sta­ną ujaw­nio­ne we wrze­śniu. Pierw­szą edy­cję po­pro­wa­dzi 3 ku­ra­to­rów: Azu Nwag­bo­gu, za­ło­ży­ciel i dy­rek­tor La­go­sPho­to Fe­sti­val, nie­za­le­żny ku­ra­tor, a ostat­nio ku­ra­tor pa­wi­lo­nu Be­nin na Bien­na­le w We­ne­cji; So­nia Voss, au­tor­ka i ku­ra­torka licz­nych wy­staw po­świ­ęco­nych sce­nom fo­to­gra­ficz­nym, które wy­ło­ni­ły się za że­la­zną kur­ty­ną, zwłasz­cza fo­to­gra­fii wschod­nio­nie­miec­kiej i li­tew­skiej lat 70.; oraz Ele­na Na­var­ro, nie­za­le­żna ku­ra­torka, za­ło­ży­cielka mi­ędzy­na­ro­do­we­go fe­sti­wa­lu fo­to­gra­fii Fo­to­Méxi­co.

Sek­tor wscho­dzący

Emer­gen­ce, wcze­śniej zna­na ja­ko Cu­rio­sa, pre­zen­tu­je 23 pro­jek­ty pre­zen­tu­jące twór­czo­ść wscho­dzących ar­ty­stów, w tym pra­ce Ca­ro­li­ne Cor­bas­son w Di­lec­ta (Pa­ryż), ko­la­że Mi­gu­ela An­ge­la Tor­ne­ro i Ju­ana Si­lio (San­tan­der, Ma­dryt), Po­pe­la Co­mou z Torch (Am­ster­dam), oraz in­try­gu­jąca pra­ca na te­mat zie­lo­nych alg au­tor­stwa Ali­ce Pa­il­lot w han­ga­rze w Bruk­se­li. Sek­tor Emer­gen­ce zlo­ka­li­zo­wa­ny będzie na bal­ko­nach ota­cza­jących na­wę głów­ną Grand Pa­la­is.

Sek­tor cy­fro­wy

Uru­cho­mio­ny po raz pierw­szy w 2023 r. sek­tor cy­fro­wy od­ni­ósł w ze­szłym ro­ku wiel­ki suk­ces i obec­nie roz­sze­rza się i obej­mu­je 15 pro­jek­tów w sa­mym ser­cu na­wy. De­dy­ko­wa­ne ar­ty­stom, którzy in­te­gru­ją rze­czy­wi­sto­ść cy­fro­wą w swo­jej twór­czo­ści i ba­da­ją wy­ko­rzy­sta­nie prak­tyk cy­fro­wych w ewo­lu­cji me­dium, we­zmą w nim udział współcze­śni ar­ty­ści, ta­cy jak Ali­na Frie­ske i Jo­nas Lund. Ku­ra­to­rem sek­tora już dru­gi rok jest Ni­na Ro­ehrs.

Sek­tor ksi­ążek

Bar­dzo po­pu­lar­na i do­ce­nia­na przez go­ści Pa­ris Pho­to bra­nża ksi­ęgar­ska gro­ma­dzi wy­daw­ców, aby uczcić zna­czący wkład ksi­ążek w ewo­lu­ującą nar­ra­cję fo­to­gra­fii. Pre­zen­to­wa­ni będą współcze­śni wy­daw­cy, ta­cy jak Mo­rel Bo­oks, Eri­skay Con­nec­tion, Vo­id i Ko­do­ji, a ta­kże an­ty­kwa­ria­ty z Pla­c’Art Pho­to i Dirk K. Bak­ker Bo­eken. Sek­tor będzie zlo­ka­li­zo­wa­ny na pierw­szym pi­ętrze Grand Pa­la­is.

Zdjęcie El­les x Pa­ris

Pro­gram El­les x Pa­ris Pho­to, które­go ku­ra­to­rem jest w tym ro­ku Ra­pha­ël­le Sto­pin, dy­rek­tor Cen­tre pho­to­gra­phi­que Ro­uen Nor­man­die i by­ła dy­rek­tor ar­ty­stycz­na fe­sti­wa­lu w Hy­ères, ma na ce­lu wy­różnie­nie ko­bie­t-fo­to­gra­fek.

We współpra­cy z fran­cu­skim Mi­ni­ster­stwem Kul­tu­ry i przy wspar­ciu Wo­men In Mo­tion – pro­gra­mu Ke­rin­ga sku­pia­jące­go się na ko­bie­tach w sztu­ce i kul­tu­rze, re­pre­zen­ta­cja ar­ty­stek na tar­gach wzro­sła jak do­tąd z 20% do 36% od 2018 r. W tym ro­ku , po raz pierw­szy i przy wspar­ciu Ke­rin­ga, pro­gram zo­stał wzbo­ga­co­ny o zna­czące spon­so­ring dla czte­rech ga­le­rii, które or­ga­ni­zu­ją wy­sta­wy in­dy­wi­du­al­ne i zbio­ro­we fo­to­gra­fek. Do­ta­cja ta ma na ce­lu po­móc tym ga­le­riom w uczest­nic­twie w Pa­ris Pho­to.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji or­ga­ni­za­to­ra

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści