Eko­ba­ro­metr: 70% Po­la­ków ocze­ku­je od pro­du­cen­tów opa­ko­wań ko­rzy­sta­nia z su­row­ców po­cho­dzących z re­cy­klin­guPoprzedni artykuł 

Grzegorz Łajca, Prezes Grupy Akomex
Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Gru­py Ako­mex

Po­la­cy wy­ka­zu­ją ro­snącą świa­do­mo­ść eko­lo­gicz­ną i wy­ra­źnie po­pie­ra­ją bar­dziej zrów­no­wa­żo­ne prak­ty­ki w pro­duk­cji opa­ko­wań – wska­zu­ją wy­ni­ki naj­now­sze­go ba­da­nia EKOba­ro­metr, prze­pro­wa­dzo­ne­go przez pra­cow­nię SW RESEARCH we współpra­cy z Gru­pą Ako­mex. Z ra­por­tu wy­ni­ka, że 65% ba­da­nych kon­su­men­tów uwa­ża, iż tek­tu­ro­we opa­ko­wa­nia ma­ją mniej­szy ne­ga­tyw­ny wpływ na śro­do­wi­sko w po­rów­na­niu do two­rzyw sztucz­nych.

Zde­cy­do­wa­na wi­ęk­szo­ść re­spon­den­tów opo­wia­da się za zwi­ęk­sze­niem wy­ko­rzy­sta­nia tek­tu­ry w opa­ko­wa­niach pro­duk­tów, a aż 70% z nich uwa­ża, że pro­du­cen­ci opa­ko­wań z tek­tu­ry po­win­ni ko­rzy­stać z su­row­ców po­cho­dzących z re­cy­klin­gu. Jed­no­cze­śnie, kon­su­men­ci zwra­ca­ją uwa­gę na pro­blem – zbyt du­że opa­ko­wa­nia pro­duk­tów. 35% ba­da­nych często lub bar­dzo często do­strze­ga pro­duk­ty w opa­ko­wa­niach tek­tu­ro­wych du­żo wi­ęk­szych, niż wła­ści­wy roz­miar pro­duk­tu.

Nad­mier­ne opa­ko­wa­nia pro­duk­tów jest sze­ro­ko do­strze­ga­nym pro­ble­mem wśród kon­su­men­tów. Aż 68% re­spon­den­tów (42% cza­sa­mi a 35% często i bar­dzo często) spo­ty­ka się z sy­tu­acją, w której pro­duk­ty są pa­ko­wa­ne w opa­ko­wa­nia znacz­nie wi­ęk­sze, niż jest to ko­niecz­ne. Nad­mier­ne opa­ko­wa­nia mo­gą pro­wa­dzić do mar­no­tra­wie­nia za­so­bów, za­rów­no w po­sta­ci su­row­ców wy­ko­rzy­sty­wa­nych do pro­duk­cji opa­ko­wań, jak i zwi­ęk­sza­nia ilo­ści od­pa­dów, co ma ne­ga­tyw­ny wpływ na śro­do­wi­sko. Aby za­po­bie­gać za­nie­czysz­cza­niu śro­do­wi­ska, aż 70% ba­da­nych uwa­ża, że pro­du­cen­ci opa­ko­wań z tek­tu­ry po­win­ni ko­rzy­stać z su­row­ców po­cho­dzących z re­cy­klin­gu, by zmi­ni­ma­li­zo­wać zu­ży­cie no­wych su­row­ców.

We­dług naj­now­szych ba­dań EKOba­ro­me­tru, tek­tu­ra jest uzna­wa­na przez 40% an­kie­to­wa­nych za naj­bar­dziej bio­de­gra­do­wal­ny ma­te­riał, głów­nie ze względu na jej na­tu­ral­ne po­cho­dze­nie. Po­nad­to, aż 65% re­spon­den­tów twier­dzi, że tek­tu­ro­we opa­ko­wa­nia ma­ją mniej­szy ne­ga­tyw­ny wpływ na śro­do­wi­sko w po­rów­na­niu do opa­ko­wań z two­rzyw sztucz­nych. Co wi­ęcej, 68% ba­da­nych po­pie­ra in­we­sty­cje firm w no­we tech­no­lo­gie, które mo­gły­by do­dat­ko­wo zre­du­ko­wać ten wpływ. Z ko­lei 62% an­kie­to­wa­nych pod­kre­śla po­trze­bę edu­ka­cji kon­su­men­tów na te­mat wpły­wu tek­tu­ry na śro­do­wi­sko.

- Wy­ni­ki ba­dań opi­nii pu­blicz­nej wy­ra­źnie po­twier­dza­ją ro­snącą świa­do­mo­ść eko­lo­gicz­ną wśród kon­su­men­tów oraz ich po­zy­tyw­ne na­sta­wie­nie do opa­ko­wań z tek­tu­ry, ja­ko bar­dziej eko­lo­gicz­nej al­ter­na­ty­wy dla two­rzyw sztucz­nych. Znacz­na część re­spon­den­tów ba­da­nia po­pie­ra wi­ęk­sze wy­ko­rzy­sta­nie tek­tu­ry w opa­ko­wa­niach, co sta­no­wi sil­ne prze­sła­nie dla na­szej bra­nży, by in­ten­sy­fi­ko­wać dzia­ła­nia pro­mu­jące ta­kie roz­wi­ąza­nia. Rów­nież zja­wi­sko nadmier­ne­go pa­ko­wa­nia pro­duk­tów jest istot­ne z punk­tu wi­dze­nia ma­rek, a je­go roz­wi­ąza­nie mo­gło­by przy­nie­ść ko­rzy­ści za­rów­no śro­do­wi­sko­we jak i eko­no­micz­ne. Istot­ne jest rów­nież, że znacz­ny od­se­tek kon­su­men­tów (70%) ocze­ku­je od wy­twór­ców pro­du­cen­tów i pro­du­cen­tów opa­ko­wań ko­rzy­sta­nia z su­row­ców po­cho­dzących z re­cy­klin­gu, co pod­kre­śla ko­niecz­no­ść wzmoc­nie­nie zrów­no­wa­żo­nych prak­tyk pro­duk­cyj­nych. Dla­te­go ce­lem pro­du­cen­tów mu­si być do­star­cza­nie opa­ko­wań, które są funk­cjo­nal­ne, eko­lo­gicz­ne i do­sto­so­wa­ne do rze­czy­wi­stych ocze­ki­wań kon­su­men­tów. Ja­ko od­po­wie­dzial­ny pro­du­cent, mu­simy kon­ty­nu­ować na­sze sta­ra­nia w roz­wi­ja­niu in­no­wa­cyj­nych roz­wi­ązań oraz trans­pa­rent­nej ko­mu­ni­ka­cji do­ty­czącej wpły­wu opa­ko­wań na śro­do­wi­sko – za­uwa­ża Grze­gorz Łaj­ca, Pre­zes Gru­py Ako­mex.

Ba­da­nia wska­zu­ją rów­nież, że 63% re­spon­den­tów kła­dzie na­cisk na trans­pa­rent­no­ść pro­du­cen­tów opa­ko­wań i re­gu­lar­ną oce­nę wpły­wu ich pro­duk­cji na śro­do­wi­sko. Ocze­ki­wa­nia te odzwier­cie­dla­ją po­trze­bę bar­dziej otwar­te­go dia­lo­gu po­mi­ędzy pro­du­cen­ta­mi opa­ko­wań a kon­su­men­ta­mi na te­mat dzia­łań po­dej­mo­wa­nych w ce­lu mi­ni­ma­li­za­cji ne­ga­tyw­ne­go wpły­wu na śro­do­wi­sko. Fir­my, które spe­łnia­ją te ocze­ki­wa­nia, ma­ją szan­sę na zbu­do­wa­nie sil­niej­szych i tr­wal­szych re­la­cji z mar­ka­mi i kon­su­men­ta­mi, przy­czy­nia­jąc się jed­no­cze­śnie do zwi­ęk­sze­nia dzia­łań w za­kre­sie ochro­ny śro­do­wi­ska.

Ba­da­nie EKOba­ro­metr 2024 zo­sta­ło prze­pro­wa­dzo­ne przez agen­cję ba­daw­czą SW RESEARCH na re­pre­zen­ta­tyw­nej gru­pie 1500 re­spon­den­tów, ana­li­zu­jąc ich po­de­jście do eko­lo­gicz­nych opa­ko­wań w różnych ka­te­go­riach pro­duk­to­wych.

Na pod­sta­wie in­for­ma­cji Gru­py Ako­mex

 Pro­duk­cja: We­bFa­bri­ka 1999–2025 | Kon­takt | Re­gu­la­min | Po­li­ty­ka Pry­wat­no­ści